Unikátní české triko, které nepropotíte ani neumažete. Tři kamarádi z Chrudimi vytváří textil budoucnosti

Martin Burkoň, René Němeček a Pavel Hrstka s triky CityZen

Foto: CityZen

Tuhle historku má v repertoáru asi každý, snad s výjimkou těch, kteří mají něco proti italským pokrmům. Objednáte si oblíbené spaghetti bolognese, natočíte si první sousto a šup… červená omáčka je na triku, společenské faux pas na světě a vy jen kroutíte hlavou. Když ale tuhle historku říkám pánům, kteří stojí za značkou CityZen, jen se smějí. Jednak to také znají a jednak mají řešení.

René Němeček, Pavel Hrstka a Martin Burkoň jsou tři kamarádi z Chrudimi, do kterých byste možná na první pohled neřekli, do jakého byznysu se pustili. Energičtí čtyřicátníci, které od sebe dělí jen pár let, se po letech v různých firmách a pozicích rozhodli, že se spojí a dlouholeté kamarádství přetaví i ve vlastní byznys.

Klíčovým mužem v celém příběhu je dvaačtyřicetiletý René Němeček. Jako textilák a chemik úpravář, jak sám sebe označuje, má velké zkušenosti z nadnárodní firmy, kde se postupně vypracoval, že mohl pracovat i na vlastních projektech. Nakupoval látky, zkoušel s nimi psí kusy, dodával jim různé vlastnosti, řešil šetrnost výroby, hrál si s technologiemi.

cityzen3

Martin Burkoň, Pavel Hrstka a René Němeček s triky CityZen

„Hrál jsem si takhle šest let. Každý rok jsem vyrobil jednu kolekci, rozdal ji kamarádům, něco prodal a vydělal si na dovolenou, víc z toho nebylo,“ vzpomíná Němeček na své začátky. Další klíčový moment přišel ve chvíli, kdy své triko daroval Pavlu Hrstkovi. Ten ho přes léto prakticky nesundal a okouzlilo ho natolik, že si oba plácli s tím, že začnou takové triko vyrábět ve větším.

Žádné hraní na malém rybníčku

Jako finančního experta, který všemu dodá potřebný řád a navíc poskytne první peníze na rozjezd, přizvali ještě dalšího kamaráda Martina Burkoně a začal se psát příběh značky CityZen. A v čem že bylo to triko tak unikátní? Mělo totiž ojedinělé vlastnosti – zevnitř nepropouštělo pot a zároveň zvenku odpuzovalo vodu a nečistoty. Právě v tom spatřil Pavel Hrstka velký potenciál, který by se dal prodat do světa.

Ve světě byznysu nebyl dnes šestačtyřicetiletý a z celé trojice nejstarší Hrstka žádný zelenáč. Spolu s Vladimírem Finsterlem vybudoval první online lékárnu v Česku a Lékárnu.cz označuje jako své dítě. Před pěti lety z ní vyskočil, založil pár menších projektů, radil firmám s rozvojem, ale teď hlásí: „Tohle je mé první podnikání, které nabírá obrátky a má velkou budoucnost, protože už to není jen hraní na malém rybníčku.“

O tom, že má jejich byznys budoucnost a že do toho jdou skutečně naplno, se přesvědčím během půldruhé hodiny, kdy mi Hrstka s Němečkem ukazují, v čem vlastně ten velký potenciál je. O svých trikách a dalších produktech s neobyčejnými vlastnostmi umí evidentně mluvit nekonečné hodiny a vždycky najdou něco nového, zajímavého, co stojí za zmínku.

cityzen-triko

České triko CityZen je vyráběno unikátní technologií

Foto: CityZen

Ale teď tedy konečně k věci. Na první pohled je triko CityZen vcelku obyčejné, jednobarevné, ze stoprocentní bavlny a ani když si ho nasadíte, tak kromě příjemného materiálu jeho hlavní vlastnost nepoznáte. Triko začne dělat divy, až ve chvíli, kdy se zpotíte. Známé koláče v podpaží, mokrá záda, noční můra většiny lidí minimálně v parných měsících a především nepříjemný pocit, který ubírá na komfortu.

Unikátní vlastnosti z obou stran

Když ale na sobě máte triko CityZen a zpotíte se, nikdo nic nepozná. Bavlna je upravena speciální technologií, díky které pot vysaje, rozvede ho do celé plochy trika, a jakmile ji vaše tělo ohřeje, odpaří se. Výsledkem je, že vy na sobě nemáte mokré triko a navíc se pot nedostane skrz, tedy že ani nejsou žádné skvrny navenek vidět.

Tím to však nekončí. Ještě se totiž musíme vrátit k boloňským špagetám z úvodu. Triko má unikátní vlastnosti i z druhé strany. Je hydrofobní, což znamená, že když na něj nalijete trochu vody, zůstane na něm ve formě kapek a jezdí po triku, dokud je nesetřete.

„Když na něj ukápnete majonézu nebo třeba tu boloňskou omáčku, stačí ji jen setřít, a na triku nezůstane ani stopa. Mastný flek nezůstane, ani když smažíte řízky a stříkají na vás kapičky sádla,“ popisuje vlastní zkušenosti Pavel Hrstka, který popisuje hlavní triky, se kterými produkty CityZen přicházejí.

„Jednoduše nechceme ropácké věci.“

Jeho kolega Němeček ihned přiskakuje s doplněním, jak se takových unikátních vlastností dosahuje, ovšem příliš konkrétní být nechce. Sám totiž přesný technologický postup maximálně střeží. Došel k němu po letech testování a čím déle se mu ho podaří před světem skrývat, tím déle budou česká trika celosvětově unikátní.

Němeček jen přiznává, že výrobní proces celé technologie je velmi náročný a celý ho osobně kontroluje. „Začínáme nákupem bavlněné příze, následuje pletení, barvení a speciální aplikace, která dává úpletu naši přidanou hodnotu,“ prozradí jen skutečně ty nejzákladnější obrysy celého procesu.

Stoprocentní bavlna je základ

Hned však dodává, že zmíněný nákup bavlny je na začátku jen z toho důvodu, že se u nás ještě nepěstuje. Jestli je totiž ještě další věc, na které CityZen vedle unikátního know-how zakládá svůj byznys, je to důraz na domácí výrobu spolu s maximální šetrností k životnímu prostředí.

„Vyrábíme trika ze stoprocentní bavlny, protože jednoduše nechceme ropácké věci,“ usmívá se Pavel Hrstka s odkazem na polyester, ze kterého textilní průmysl dnes vyrábí ve velkém a jako umělá hmota pochází z ropy. Němeček k tomu pohotově doplňuje, že bavlna je obnovitelný zdroj, v přírodě se mnohem rychleji rozloží a v CityZenu jí jako přírodnímu vláknu nechávají prakticky přirozené vlastnosti a nepoužívají zbytečnou chemii.

cityzen4

René Němeček, Martin Burkoň a Pavel Hrstka s triky CityZen

Foto: CityZen

Na výrobu jednoho kilogramu bavlny (praní, barvení, úprava) se dnes běžně spotřebuje 90 až 100 litrů vody, když se bavíme o nízkonákladové výrobě nejen v asijských továrnách. Při výrobě trika CityZen dokázal výrobní tým kolem Reného Němečka stlačit spotřebu na 20 až 30 litrů, což je velmi nízké množství.

„Celé je to naše unikátní technologie, se kterou jsme přišli, a proto si ji náležitě chráníme,“ opakuje Němeček, který klíč úspěchu vidí právě v tom, že sám na celou výrobu dohlíží. Aby nějaké tajemství neuteklo ven, má zajištěné i tím, že vše probíhá v tuzemských textilkách, kde se se svými dodavateli dobře zná.

janrezab

Přečtěte si takéPotřebujeme novou generaci lidí, která se ozve, když je ve firmě něco špatně, říká v CzechCrunch Podcastu Jan Řežáb

Logické by tak bylo, kdyby si CityZen nechal svou technologii patentovat, ale tomu se zatím brání. Jednak se taková receptura těžko patentuje a navíc spolu s patentem ji vždy musíte kompletně uveřejnit. „Když ji pak někdo o deset procent změní a bude mu to fungovat, tak už se na něj patent nevztahuje,“ vysvětluje Němeček, který již má s pár patentovými řízeními vlastní zkušenost.

Ustojí i mrholení

S kolegy aktuálně pracuje alespoň pro začátek na zaregistrování ochranné známky CityZen, která by říkala, že tato značka znamená takový efekt, takovou savost a takovou kvalitu. Právě o savost, jak již bylo zmíněno, tu jde především.

„To, že není vidět, když se zpotíte, a navíc se v něm pořád cítíte pohodlně, je hlavní efekt našeho trika. Jako přidaná hodnota pak je, že když se polijete vodou nebo kafem, tak se nic neděje,“ říká Němeček, a když jeho kolega začne pro demonstraci celé technologie polévat triko hrstkou vody, která se po něm ve formě kapek jen tak neposedně převaluje, nedá mi se nezeptat: A co déšť?

„My některým lidem skutečně dokážeme měnit životy.“

„Jako pláštěnka naše triko nefunguje, ale když jemně mrholí, ustojí to,“ usmívá se Hrstka, který sám podrobuje trika nejrůznějším testům a mnoho reakcí už přichází i od prvních zákazníků. Jsou prakticky jen pozitivní a trojici chrudimských rodáků potvrzují, že jejich technologie skutečně není samoúčelná.

„My některým lidem skutečně dokážeme měnit životy. Píší nám, že za den běžně oddělají několik košil, protože se hodně potí, ale když si vezmou naše triko, jsou v pohodě. Odstraníme problém, za který se styděli a který jim zásadně snižoval komfort,“ říká spokojeně Hrstka, který je ve skutečnosti vystudovaným strojařem.

cityzen-triko2

České triko CityZen má unikátní vlastnosti z obou stran

Foto: CityZen

V CityZen má ale na starosti obchod a marketing a v kolonce počet prodaných trik v loňském roce mířil na číslo 5 000. V létě se svým produktem uspěli v celorepublikovém kole soutěže T-Mobile Rozjezdy a vzápětí své sklady totálně vyprodali. Přitom výroba jednoho trika trvá od zadání objednávky až půl roku, a tak zatím chrudimští podnikatelé balancují na hraně s dostupností i objemem výroby, ale příští rok by to rádi rozjeli ve velkém.

„Chceme výrobu zkrátit na tři až čtyři měsíce. Kapacitně dnes dokážeme vyrobit 100 tisíc trik měsíčně, a pokud to bude potřeba, tak vám za pět měsíců doručíme klidně půl milionu triček,“ říká Němeček, který celou výrobu řídí, a tak ví, co si může dovolit. Zároveň ale chce zůstat nohama na zemi.

U trik to zdaleka nekončí

CityZen pomalu rozšiřuje portfolio, k trikům přidal polokošile, dámská trika, experimentuje s klasickými košilemi, začíná s pánskými boxerkami a nebrání se ani spodnímu prádlu – vše s podobnými unikátními vlastnostmi. Zmíněné efekty se dají využít prakticky všude, poptávka přichází i ze zdravotnictví či od dentálních hygienistů. Vše nicméně půjde postupně.

Dnes totiž firmu CityZen stále tvoří pouze tři zmínění aktéři, jen jeden z nich, Pavel Hrstka, navíc jako stálý zaměstnanec na plný úvazek, a přestože už se trojice posunula od doby, kdy měl Martin Burkoň zastavěnou ložnici krabicemi s tričky a jeho kolegové na tom nebyli o moc lépe, stále je vše v začátcích.

„Chceme nastartovat zdravý vývoj, abychom část financovali z vlastních peněz, které si vyděláme, a část z externích,“ říká Němeček s tím, že v těchto tématech při našem rozhovoru jen zaskakuje za zkušenějšího kolegu Burkoně. „Chceme zůstat nohama na zemi, ne začít příští rok vyrábět miliony triček, abychom následně vykrváceli a celé to zavřeli,“ dodává.

Vedle vlastního kapitálu tak zatím do CityZenu putovalo několik milionů korun od bankovních institucí, které pomohly s rozjezdem, a v letošním roce má dojít k dalším zásadním posunům. Trojice zakladatelů si zatím nevyplácí žádné mzdy, prakticky nedělá ani žádný marketing, ale už po očku kouká i po expanzi do zahraničí, která je dříve či později nemine.

cityzen-trika

Pánskými a dámskými triky CityZen zdaleka nekončí

Proto Pavel Hrstka nevylučuje, že CityZen na palubu přijme nějakého investora, avšak jen za předpokladu, že firmě dokáže dodat tzv. smart money, tedy nejen finanční injekci, ale projektu pomůže jako strategický partner, například právě s expanzí. Ve světě na českou značku unikátního oblečení zatím čeká jen relativně malá konkurence a pár firem, které něco podobného dělají, podle Němečka neumějí to, co CityZen, nebo mají trochu jiný přístup.

A na závěr přidává ještě jednu myšlenku, se kterou do vlastního byznysu s kolegy vstupoval: „Náš kolega Martin vždycky říkal, že jednoho dne chce svým dětem a vnukům ukázat, že je za ním nějaká stopa. Je sice vášnivý včelař a dělá med, ale vedle toho chtěl vyrábět produkt, který si lidé koupí, bude mít nějaký efekt a lidé s ním budou spokojení, zkrátka zanechá nějakou stopu.“

Trika, polotrika ani další produkty značky CityZen by sice žádné stopy po znečištění ani potu zanechávat neměly, ale ve světě módy šlápotu rozhodně udělat mohou. Unikátní česká technologie je k tomu předurčuje.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.