Téměř 50 miliard korun na úlevu planetě. Nestlé chce do 5 let snížit výrobu plastových obalů o třetinu

KitKat patří mezi jedny z nejznámějších produktů Nestlé

Foto: Nestlé

Co mají společného tyčinky KitKat, cereálie Nesquik, čokolády Orion a Hašlerky, Bon Pari či Jojo? Nejenže všechny tyto značky spadají pod švýcarské Nestlé, ale jsou baleny do plastikových obalů, které se zásadní měrou podílejí na znečišťování planety. To by se však mělo do budoucna změnit, protože Nestlé chce investovat přes 46 miliard korun na snížení výroby plastových obalů a zvýšení množství využívaného recyklátu.

Pokud bychom se na hnízdo ptáčka, které se objevuje v logu Nestlé, podívali více zblízka, možná bychom v něm mimo klasických větviček objevili i takové stavební materiály, jako jsou plastová brčka či obaly, kteří ptáci často při stavbě hnízd využívají.

Nestlé patří mezi jedny z největších producentů jednorázových plastových obalů, které se následně stávají odpadem zamořujícím životní prostředí. Jen v roce 2018 váha jím vyprodukovaných plastových obalů dle CNN dosáhla 1,7 milionu tun, ze kterých byly recyklovány asi jen 2 %.

Není proto divu, že jej Hnutí Break Free From Plastic v minulém roce zařadilo na druhé místo ve svém žebříčku největších znečišťovatelů životního prostředí, hned za Coca-Colu, což není pro Nestlé příliš lichotivá vizitka.

nestle-hq-min

Sídlo Nestlé ve švýcarském Vevey

Foto: Nestlé

„Jsme vysoko na seznamu, protože jsme jednou z největších společností v oblasti zabaleného zboží, a proto nyní podnikáme poměrně velké kroky za využití naší velikosti k vyřešení tohoto problému,“ řekl novinářům výkonný ředitel Mark Schneider, jak uvedla agentura Reuters.

Potravinářský gigant se skutečně rozhodl změnit svůj přístup k celé obalové problematice. Nový závazek Nestlé zní, snížit použití obalů vyrobených z fosilních paliv až o jednu třetinu během příštích pěti let a investovat do této iniciativy až 2 miliardy švýcarských franků. Tedy více než 46 miliard korun bude investováno mimo jiné i do hledání způsobu využití většího množství recyklátu, jehož využívání je pro producenty potravinových produktů velkým oříškem jak po technologické, tak i legislativní stránce.

Nestlé započalo své snahy o změnu již v roce 2018, kdy oznámilo, že do roku 2025 bude 100 % veškerých obalů, které vyprodukuje, recyklovatelných či znovupoužitelných. Z nového prohlášení vyplývá, že do stejné doby chce Nestlé omezit produkci plastových obalů o jednu třetinu, s čímž by mu mělo pomoci právě větší využívání recyklovaného plastu pro potravinářské účely i nová obalová řešení. Nestlé se proto zavázalo znovu využít 2 miliony tun potravinářských recyklovaných plastů, na což si společnost vyčlenila 1,5 miliardy švýcarských franků (přes 35 miliard korun).

Donekonečna recyklovatelný plast

Nová řešení jsou vyvíjena v Institutu obalových věd, jehož provoz Nestlé zahájilo v minulém roce. Výzkum zahrnuje zkoumání nových systémů doručování i inovativních obchodních modelů, jakými jsou opakovatelně použitelné či doplňovací systémy. A pak je tu vývoj zcela nových obalových materiálů, které nahradí ty plastové. Ty by měly být na bázi papíru a kompostovatelných materiálů.

nestle-yes-bars

Nestlé chce snížit produkci plastů napříč svým portfoliem

Jak ovšem Nestlé ve své tiskové zprávě dodává: „Při zavádění nových řešení nikdy neohrožujeme zdraví našich spotřebitelů. Plastové obaly hrají důležitou roli při bezpečném dodávání potravin a nápojů spotřebitelům a při snižování ztrát potravin a plýtvání, proto musíme před provedením změn pečlivě zvážit všechny alternativy.“

Tím Nestlé naráží na fakt, že plast se pro potravinářské účely prozatím jeví jako jeden z nejlepších materiálů a hledání jeho náhražky je skutečnou výzvou, jak nám potvrdila řada tuzemským i zahraničních firem, když jsme se jich ptali na problematiku ideálního potravinářského obalu. Nyní to potvrzuje i Nestlé.

jeff-of-the-rings-1x

Přečtěte si takéStředozem Jeffa Bezose. Amazon zahajuje natáčení miliardové adaptace Pána prstenů a využije i herce z Hry o trůny

„Zajištění bezpečnosti recyklovaných plastů pro potraviny je pro náš průmysl obrovskou výzvou. Proto kromě minimalizace spotřeby plastů a sběru odpadu chceme uzavřít smyčku a vytvořit více plastů, které půjde recyklovat donekonečna. Podnikáme odvážné kroky, abychom vytvořili širší trh s recyklovanými plasty pro potravinářský průmysl a urychlujeme inovace v obalovém průmyslu,“ dodal Mark Schneider.

Do své snahy chce Nestlé zapojit i své dodavatele a zároveň zvyšovat svou aktivitu odstraňování plastového odpadu z řek, jezer a oceánů. Snahou výrobce je také omezit produkci skleníkových plynů na nulovou hodnotu do roku 2050. Veškeré kroky učiněné v rámci ekologické iniciativy Nestlé a přidružených značek si můžete přečíst v oficiálním vyjádření společnosti.

V podstatě totožný záměr jako Nestlé má i další potravinářský a kosmetický gigant Unilever a 100% recyklovatelné obaly bude postupně zavádět i další významný producent zboží podobného typu, Mondelēz International. Ten odhaduje, že již přibližně 90 % všech jeho současných obalů lze recyklovat.

nestle5

Nestlé se aktivně podílí na akciích čištění životního prostředí od odpadu

Foto: Nestlé

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.