Pro jednoho odpad, pro druhého poklad. Digitální odpadové tržiště Cyrkl napomáhá k lepší udržitelnosti

Cyril Klepek, zakladatel digitálního odpadového tržiště Cyrkl

Foto: Cyrkl

Dostat ekonomiku do uzavřeného kruhu je jedním ze způsobů, jak chránit naše životní prostředí. Snaží se o to i Cyrkl, digitální odpadové tržiště Cyrila Klepka, které přichází s konceptem, který zatím nemá ve světě obdoby.

Čím vyspělejší lidská populace je, tím více zatápí životnímu prostředí, ve kterém žije. Doprava, zemědělství, průmyslová výroba, to všechno jsou sektory lidské činnosti, ve kterých mnohdy vítězí lidské ego a touha po mamonu před morálkou a zdravým rozumem, a zářez na oné pověstné větvi, se stává stále hlubším.

Naštěstí se v poslední době objevuje stále více projektů, které na problematiku nadměrného zatěžování životního prostředí upozorňují, nebo tento problém přímo řeší. Jedním takovým je i český Cyrkl, který se snaží ohnout přímou linku ekonomiky a spojit její dva konce do udržitelného kruhu s vyšší produkční efektivitou zapojených podniků.

Způsob, jakým se Cyrkl snaží této velké výzvy dosáhnout, je nově spuštěné digitální odpadové tržiště, které vychází z pilotního projektu Burza druhotných surovin. Její služby pravidelně využívalo na 400 společností z Česka i Slovenska a po ročním zkušebním provozu uskutečnily více než 260 obchodů.

„Pro jednu společnost jsou často odpady něčím, pro co už nemají využití, pro jinou společnost ale ukrývají potenciál velmi zajímavého materiálu pro výrobu nebo zdroj, ze kterého se může úpravami stát hodnotná druhotná surovina nebo nový výrobek,“ vysvětluje podstatu Cyrklu jeho zakladatel a ředitel společnosti Cyril Klepek.

188_117bf2aba1e35e8b957197e1eb43edee_al

Cyrkl představuje jednoduchý a rychlý způsob zpeněžení i nebezpečného odpadu

Foto: Cyrkl

Celý systém funguje na principu strojového učení. Technologie se stará o rozpoznání druhu materiálu, zjistí jeho množství a kvalitu. Pokud nalezne shodu poptávky s nabídkou, automaticky každé ráno přeposílá nabídku zájemcům. Cyrkl se zároveň stará o edukaci zákazníků v oboru odpadového hospodářství.

Jak velký přínos může takový projekt pro životní prostředí představovat, dokazuje množství ušetřeného oxidu uhličitého v rámci pilotního projektu. U zmíněných 260 obchodů došlo k poptání 7 800 tun materiálu, což je úspora přibližně 15 tisíc tun CO2. Pro lepší představu se jedná o stejné množství ušetřených emisí, jaké by vyprodukoval osobní automobil, který by obkroužil naši planetu hned devětkrát.

„Kromě ekonomické výhodnosti, kdy s námi naši klienti získávají v průměru za své materiály lepší ceny, je důležitou součástí rovněž ochrana životního prostředí. Mnoho společností si dnes začíná uvědomovat, že jejich odpady mají hodnotu, ale zároveň ví, že pokud chtějí něco udělat pro životní prostředí a pro redukci CO2 ve své společnosti, tak odpady jsou tím prvním, co musejí řešit,“ říká Cyril Klepek. Recyklací jednoho kilogramu plastů je možné ušetřit až dva kilogramy oxidu uhličitého. U jednoho kilogramu hliníku je to až deset kilogramů.

Cyrkl je určený jak pro firmy, tak i pro fyzické osoby a obce všech velikostí. Jeho základní funkce jsou uživatelům k dispozici zcela zdarma. Každý se tak může jednoduše zaregistrovat a přesně zadat, jaký odpadní materiál, vedlejší produkt či recyklát nabízí, případně o co má zájem. Tým odpadových odborníků pomáhá zjistit, zda je vybraný materiál vhodný a komu je jej možné v souladu se zákonem předat.

cyril-klepek2

Cyril Klepek

Mimo bezplatný účet nabízí Cyrkl také možnost zřízení prémiového účtu, který představuje způsob monetizace celého projektu. V rámci něj získává uživatel dodatečné služby, jako například možnost využít rad odpadových odborníků nebo si vytvořit profil s historií. „Nová prémiová služba byla logickým krokem pro další rozvoj tržiště. Firmy se k nám vrací, a proto je pro ně pohodlnější mít už vlastní profil, kde si budují svou historii i kredibilitu. Vzniká tak i důležitá důvěra mezi zájemci i nabízejícími,“ vysvětluje Klepek.

Cílem Cyrklu je nabídnout klientovi rychlou kontrolu materiálu a rychlé propojení s odběratelem na základě strojového učení, který vyhodnocuje jednotlivé nabídky obsahující všechen typ materiálu. To tento projekt podle Klepka odlišuje od celosvětové konkurence, která se buď soustředí na již hotový produkt, nebo provádí vysoce detailní pasportizaci nabízeného materiálu, což jim neumožňuje rychlé škálování nabídek.

booking-new-york-hlavni-1

Přečtěte si takéTechnologický industriál v byznysovém srdci Manhattanu. Booking.com představil nové newyorské sídlo

„Fungujeme ve světě, kde je trendem digitalizace. A právě transparentní data a informace o skutečném pohybu materiálů budou hrát prim. I proto si troufám tvrdit, že právě dnes je na novou síť či platformu jednoduše více než správný čas,“ dodává ředitelka partnerského Institutu cirkulární ekonomiky Soňa Jonášová.

V rámci pilotního projektu bylo až 15 % obchodů provedeno zahraničními společnostmi. Cyrkl by proto do budoucna chtěl rozšiřovat své služby do zemí střední Evropy. „Ukazuje se, že kontext dané země je vždy důležitý, ale v některých komoditách lze růst globálně velmi rychle. Do konce roku chceme mít přes 2 500 firem a z toho 10 až 15 % s prémiovým účtem. Náš cíl je globální odpadové tržiště, které vidí odpad jako zdroj a které propojuje původce odpadu s finálními zpracovateli,“ nastiňuje budoucí plány Cyril Klepek.

Více o fungování cirkulární ekonomiky a její perspektivě v České republice najdete v našem loňském rozhovoru z května, ve kterém jsme si o udržitelném fungování společnosti popovídali právě se Soňou Jonášovou a Cyrilem Klepkem.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.