Nezastavitelná Alza vyrostla na téměř 30 miliard korun. Je rychlejší než celý český trh

Hlavní showroom Alzy v Holešovicích

Foto: Alza

Největší tuzemský e-shop je k nezastavení a i během loňského roku potvrdil svou pozici na trhu. Alza podle předběžných výsledků vyrostla o 17,6 procenta na celkových 29,3 miliard korun bez DPH v tržbách. K rychlému růstu přispěly i nové vertikály, které Alza loni otevřela, jako například AlzaPet či AlzaEco.

Alza v České republice díky tomu už dva roky v řadě roste rychleji než samotný e-commerce trh. V tuzemsku loni e-shop rostl o 15,5 procenta, zatímco podle dat Asociace pro elektronickou komerci loni e-shopy utržily meziročně více o 14,8 procenta. Podobná situace nastala také rok předtím – zatímco Alza zvýšila své tržby o 21 procent, trh „jen“ o 17,4.

tomas_havryluk

Místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk

Foto: Alza

„Loňský rok byl plný inovací a investic. Firmě se i díky 2 100 zaměstnancům dařilo růst meziročně i napříč zeměmi: Maďarsko rostlo o 69 %, Slovensko 15,4 %, Česko 15,5 %. Ve firemním segmentu jsme dosáhli podílu 30 % na celkovém obratu a vidíme zde velký potenciál,“ uvedl Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz

Jak dodal obchodní ředitel Petr Bena, díky rapidnímu růstu v Maďarsku – kde Alza loni překonala hranici jednoho milionu objednávek – se firma stala trojkou tamního e-commerce trhu.

Pět dvoumiliardových segmentů

Loňský rok však byl pro internetovou jedničku rekordní i v dalších ohledech. Celkově Alza odbavila 12,3 milionu objednávek (s růstem o 19,5 procenta), prodala více než 37 milionů kusů zboží (26procentní meziroční růst) a báze unikátních zákazníků překročila hranici čtyř milionů. Pobočky za loňský rok navštívilo rekordních 7,5 milionu lidí, z toho Showroom v pražských Holešovicích až 1,7 milionu zákazníků.

„Minulý rok jsme měli sedm miliardových segmentů. Aktuálně už máme pět dvoumiliardových segmentů, tedy těch, kde obraty překonaly hranici dvou miliard korun,“ prozradil Bena s tím, že do této skupiny patří oblasti bílé elektro, malé domácí spotřebiče, mobilní telefony, notebooky a příslušenství.

alza-macbook-e-commerce-e-shop

Alza opět překonala své výsledky

Foto: Alza

Miliardové segmenty nově obsadily také počítačové komponenty, audio video a televize. „Miliardu na dostřel“ mají segmenty beauty/drogerie, hobby a zahrada, sport a wearables.

Právě v těchto oblastech chce Alza budovat nadále svou vlastní privátní značku – ekologickou drogerii AlzaEco, parfumerii Alza Beautynebo loni představený a historicky nejrychleji rostoucí nový segment AlzaPet. V segmentu spuštěném loni jen během července internetová jednička prodala přes čtvrt milionu kusů produktů.

Výrazně však roste také partnerský prodej. „Věříme, že miliardovým segmentem se stane také Alza Dropshipment, a to nejen v Česku, ale také v ostatních zemích, kde Alza působí,“ řekl Běna během představení výsledků v Planetáriu v pražské Stromovce.

Alza se během loňského roku stala mobile-first společností, 55 procent návštěv tvoří uživatelé z mobilních telefonů, a to jak přes prohlížeče, tak přes samotné mobilní aplikace. Podobným poměrem zákazníci stále více preferují při platbách karty (konkrétně jde o 28 procent plateb terminálem a 28 procent platby kartou online).

Objednávka myšlenkou a doručení teleportem

V letošním roku se samozřejmě Alza nezastavuje. „Objednávka myšlenkou a doručení teleportem. Pokud máme naše snažení shrnout do jednoho cíle, bude to tohle. Co se týče objednávek myšlenkou, nadále budeme zjednodušovat naše nákupy, což souvisí i s nárůstem nákupů přes mobilní telefony,“ uvedl na závěr Havryluk.

„Co se týče doručení teleportem, pracujeme na tom, aby bylo zboží zákazníkům stále blíž. Pracujeme na projektech například s Liftagem, kde se nám daří dosahovat brutálních časů doručení. Díky nočnímu výdeji funguje prakticky nonstop,“ dodal Havryluk na závěr.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.