Netflix navzdory nové konkurenci dál roste. První sérii Zaklínače vidělo rekordních 76 milionů domácností

Zaklínač na hřbetu své klisny Klepny

Foto: Netflix

Netflix zveřejnil první čísla v roce 2020, týkající se závěru loňského roku, a již nyní je jasné, že zpracovat příběhy Geralta z Rivie do seriálové podoby bylo správným rozhodnutím. Nejenže první série Zaklínače byla tou nejúspěšnější ze všech prvních sérií Netflixu, ale byl jedním z důvodů, proč Netflix za poslední tři měsíce loňského roku přilákal 8,8 milionu nových předplatitelů. A to i přesto, že významně vzrostla konkurence.

Streamovací platforma Netflix za minulý rok přinesla hned několik zajímavých seriálů, ať už v úplné premiéře, nebo v pokračování dalšími sériemi. Jednalo se například o mysteriózní pokračování seriálu Stranger Things, novou adaptaci loutkového The Dark Crystal či další psychologické hrátky seriálu Mindhunter. To nejlepší si však Netflix nechal až na konec roku, kdy na obrazovky přicválala Klepna se Zaklínačem Geraltem na svém hřbetu, a entrée to bylo vskutku velkolepé.

Podle údajů Netflixu byla odvysílaná série seriálu Zaklínač vůbec nejsledovanější první sérií streamovací služby za její vysílací historii. Vyplývá to alespoň z nově definovaného pojetí sledovanosti, které zajímá, kolik účtů sleduje daný obsah více než dvě minuty v kuse. V praxi to znamená, že Netflix nyní bere jako sledování celé série zhlédnutí buď úvodní scény epizody, nebo 3,2 % z jedné epizody, a tak podle tohoto výpočtu mělo Zaklínače sledovat na 76 milionů domácností.

Podle Netflixu by dvě minuty měly být dostatečně dlouhé na to, aby relevantně ukázaly, že byl onen obsah spuštěn úmyslně, a nikoliv omylem. Netflix se u své nové metodologie měření odkazuje na další streamovací platformy, které by měly používat pro stanovení sledovanosti podobnou rovnici, ať už je to je iPlayer od BBC, YouTube či kalkulátor návštěvnosti stánek The New York Times.

netflixlast

Netflix a jeho aplikace pro chytré televize

Změna výpočtu sledovanosti má pochopitelně pragmatický důvod, protože v případě Netflixu ukazuje přibližně o 35 % vyšší čísla než předchozí metrika, která pracovala se zhlédnutím alespoň 70 % celého filmu či epizody.

Ať už se vám bude nový způsob výpočtu zdát relevantní, či nikoliv, faktem zůstává, že 76 milionů domácností, které si Zaklínače pustily, je skutečně vysoké číslo. A Netflix plánuje tohoto polapeného ptáčka držet v hrsti co nejdéle. Výkonný ředitel Netflixu Reed Hastings vidí v Zaklínači novou masivní franšízu, která bude jednotlivými sériemi postupně rozvíjena a již nyní se připravuje její druhá série.

Víc nově příchozích, než se očekávalo

A není se čemu divit. Nejenže první série Zaklínače zaznamenala rekordní sledovanost, ale zároveň byla důvodem přílivu zcela nových předplatitelů služeb Netflixu, jejichž počet překonal veškerá očekávání. Přestože se Netflixu do cesty postavil neodolatelný Baby Yoda od Disney+ a také Jennifer Aniston s dalšími hvězdami na Apple TV+, Zaklínač v podání Henryho Cavilla byl natolik silným lákadlem, že Netflix jen v posledním kvartálu roku 2019 přivítal do své divácké základny 8,8 milionu nových uživatelů, i když odhady mluvily o 7,6 milionu.

Netflix by tak měl mít v současné době okolo 167 milionů předplatitelů, přičemž více než 100 milionů mimo Spojené státy. Pro příští kvartály nicméně Netflix odhaduje, že alespoň co se přílivu nových uživatelů týče, tak veselé nebudou. Pro první kvartál letošního roku odhaduje příchod 7 milionů uživatelů, což je podstatně menší číslo ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, kdy Netflix začalo využívat 9,6 milionu nových předplatitelů.

the-witcher-geralt-of-rivia-henry-cavill-netflix-trailer-edited

Henry Cavill jako Zaklínač rozhodně zaujal

Foto: Netflix

Za loňský rok Netflix vykázal příjmy ve výši 5,47 miliardy dolarů (zhruba 125 miliard korun), což je číslo, které taktéž překonalo odhady analytiků. Ti při svých odhadech brali na zřetel rostoucí konkurenci na poli streamovacích platforem. Mimo Disney+ a Apple TV+ totiž ohrožují pozici Netflixu i služby HBO Max a Peacock, které ale budou spuštěny až v květnu a červnu tohoto roku. Možná i proto nicméně Netflix neočekává v příštích měsících tak silný přírůstek nových předplatitelů.

Minimálně za poslední kvartál ale může být spokojený, protože mu nevyrostly jen tržby, ale také zisk. Meziročně to bylo o 338 procent na 587 milionu dolarů (13,3 miliardy korun).

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.