IKEA jde vstříc udržitelnému byznysu. V Česku míří do regionů a nábytek chce vyrábět i z kávové sedliny

IKEA Černý Most

Foto: Arch.Design

Ekologie, udržitelnost, cirkularita, lepší život a pozitivní dopad na naši planetu. To jsou hlavní hodnoty, které budou symbolizovat v následujících letech veškeré aktivity IKEA. Nábytkářský gigant loni v Česku vyrostl na více než 10 miliard korun v tržbách, ale čísla nejsou to jediné, co ho zajímá.

„Abychom dokázali uspokojit současné potřeby našich zákazníků, procházíme největší transformací v historii IKEA. Součástí naší vize vytvářet lepší život pro mnoho lidí je i závazek přejít do roku 2030 jen na obnovitelné a recyklovatelné materiály a splnit tak cíle v rámci strategie udržitelnosti,“ říká Mounia El Hilali, generální ředitelka a manažerka pro oblast trvalé udržitelnosti IKEA.

El Hilali má na starost vedle českého trhu také ten maďarský a slovenský, ale podělit se o to, jaké hodnoty jsou pro její firmu klíčové a co na tuzemském trhu chystá, přijela s novináři osobně. IKEA totiž už dávno není jen o jednorázovém nábytku, který si koupíte maximálně na pár let, a pak ho vyhodíte. IKEA vstupuje do nové éry.

Švédská firma, pro kterou je vedle nábytku stále důležitější také například jídlo nebo chytré produkty, si vzhledem ke své velikosti uvědomuje i svou zodpovědnost, která se týká jednak jejích zákazníků, tak i naší planety. Jen v Česku loni utržila 10,7 miliardy korun, meziročně vyrostla o 6,3 procenta a rekordní byl i zisk.

ikea-krabice-nakup1-min

Krabice se složeným nábytkem z IKEA

Foto: IKEA

Více než 10 milionů lidí, kteří loni čtyři obchodní domy IKEA v Česku navštívili, se mohou v následujících letech těšit na další zlepšování služeb. „Neustále pracujeme na zlepšování našich služeb a dostupnosti pro co nejvíce lidí. Abychom splnili očekávání zákazníků, investujeme do nových kanálů, inovativních formátů obchodních domů a digitálních platforem,“ doplňuje Mounia El Hilali.

Pokud převedeme její slova do reality, znamená to, že IKEA například v blízké době značně vylepší svůj web, a to jak pro prohlížení a nákup na počítačích, ale i na mobilech, odkud je přístupů stále více. Ostatně online nákupy firmě loni v Česku narostly více než o třetinu. I proto se IKEA v roce 2020 vydá do regionů, aby byla blíže k zákazníkům mimo velká města.

Ke dvěma obchodním domům v Praze a po jednom v Brně a Ostravě přibude sedm výdejních míst v Hradci Králové, Karlových Varech, Českých Budějovicích, Plzni, Ústí nad Labem, Liberci a Zlíně. Nepůjde o žádné značkové prodejny, ale pouze o pick-up pointy, ve kterých dá IKEA ve spolupráci se svými partnery zákazníkům možnost, vyzvednout si zboží objednané online.

Další vylepšování ale doznají i klasické velké obchodní domy, které jsou pro švédského nábytkáře dál klíčové. V loňském roce do nich IKEA investovala přes 156 milionů korun a letos plánuje částku ještě o více než 20 milionů navýšit. V Praze například zavede schránky pro vyzvedávání zboží, díky kterým nebudou muset lidé stát ve frontě, ale jen si vyzvednou objednané zboží, kdy budou potřebovat. V hlavním městě bude fungovat také expresní doručení ve stejný den.

ikea-sklad-ostrava

Výdejní sklad IKEA v Ostravě

Foto: Contera

Ale zpět na začátek. Udržitelnost, ekologie nebo cirkulární fungování, kdy jednotlivé produkty a materiály (ať už se to týká nábytku nebo třeba jídla) zůstávají neustále v oběhu a nic se nevyhodí – to pro IKEA nejsou jen prázdná slova. Firma chce být do roku 2030 plně cirkulární, a tak již nyní všechny své produkty vyvíjí tak, aby je bylo možné opětovně použít, opravit, znovu prodat nebo recyklovat.

Co se týče odpadu, snaží se mu IKEA předcházet, ale když už vznikne, zkouší ho znovu využít v dodavatelském řetězci. Aktuálně tak testuje využití kávové sedliny během výroby nových produktů. Jednak kávový odpad sama produkuje a navíc ho může sbírat i z ostatních podniků po celém Česku. Ekologičtější fungování symbolizuje vyřazení jednorázových plastových výrobků a na obchodech v Brně a Ostravě se objeví solární panely.

Klíčová je pak pro další fungování také zmíněná cirkulace, do níž chce IKEA zapojit také své zákazníky. „Chceme naše zákazníky podporovat po celou dobu životnosti jejich nábytku, ať už potřebují cokoli, tj. ať už jde o udržení perfektního stavu výrobku, potřebu náhradního dílu nebo když chtějí poslat nábytek dál jeho opětovným prodejem či darováním,“ říká Vladimír Víšek, regionální manažer pro trvalou udržitelnost IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.