IKEA chce změnit, jak lidé nakupují. Nová prodejna ve Vídni bude bez fasády i parkovacích míst

IKEA plánuje novou prodejnu otevřít v roce 2021

Foto: Querkraft

Málokdo si dokáže představit ideální nákupní zážitek v IKEA bez toho, aniž by do obchodu dojel autem. Pobočky tohoto švédského nábytkářského giganta se kvůli své velikosti zpravidla nacházejí na okrajích měst a je téměř nereálné, aby si zákazníci přepravovali mohutnější nábytek v autobuse, na kole nebo pěšky. IKEA se však na tyto situace snaží pohlížet jinou optikou.

Věří, že budoucnost nakupování nespočívá nutně v tom, aby zákazníci přijížděli do obchodů svými auty a blokovali místa pro parkování, která by se jinak dala využít pro jiné účely. Namísto toho lidi podprahově vyzývá k objednávání věcí online, využívání jejich služeb pro doručování přímo domů a přemýšlení nad tím, zda si menší věci neodnesou v taškách pěšky nebo na kole, potažmo v MHD.

Přesně o tom bude její nová prodejna v rakouské Vídni, která se staví v blízkosti stanice Westbahnhof na západě města. Půjde totiž o jednu z mála velkých poboček IKEA, jež nenabídne ani jedno parkovací místo a bude sloužit především pěším zákazníkům, respektive Vídeňanům, kteří pro přepravu městem volí alternativní způsoby.

Jako nástěnná police na knihy

Ačkoliv je absence parkovacích míst, což IKEA vnímá jako nový „megatrend“, klíčovým bodem této chystané pobočky, součástí celého nákupního zážitku bude i unikátní design. O něj se stará renomovaná architektonická kancelář Querkraft Architekten, která se v posledních letech soustředí zejména na udržitelné návrhy budov a celkové ekologické pojetí staveb.

Vizualizace nové pobočky ve Vídni, která bude založena na malých kvádrovitých blocích

Foto: Querkraft

Z toho důvodu bude vídeňská prodejna založena na šetrném kvádrovitém provedení skládající se z malých buněk, které budou využívány jak pro nabízený sortiment, tak jako terasy a místa, kde zákazníci mohou odpočívat. Nebude chybět ani dostatek zeleň, konkrétně až 160 stromů, jež se plánují vysázet v jednotlivých oknech i na střeše budovy.

„Stavba reflektuje značku. Je přátelská, otevřená, nekonvenční a neformální. Její vrstva připomíná poličku na knihy, jejichž jednotlivé sekce jsou plně konfigurovatelné a některé z nich dostupné i mimo otevírací časy,“ popisují Querkraft Architekten a zdůrazňují, že všechny bloky budou provedeny v transparentním designu, aby se jimi mohlo kochat i okolí. Prakticky tak stavba nebude mít fasádu, alespoň ne v tradičním pojetí.

Jedna z několika probíhajících inovací

IKEA svou plánovanou pobočkou v hlavním městě Rakouska, která by se měla dle plánu otevřít někdy v příštím roce, opět dokazuje, že není pouhým obyčejným korporátem s desítkami miliard eur v tržbách. Naopak se snaží pomáhat i v oblastech, do nichž by vůbec nemusela zasahovat. Jedním z příkladů mohou být i návrhy domů pro lidi trpící demencí.

Transparentní prodejní a odpočinkové sekce

Foto: Querkraft

Silně se angažuje také v ochraně životního prostředí, což může dokazovat i plán pro nahrazení veškerých jednorázových plastů nebo nové metody, jak zákazníky uvést do udržitelného vnímání okolního světa. Pokud by tyto iniciativy navíc začala obohacovat o moderní, ekologické pobočky, může se vcelku jednoduše stát standardem pro ostatní nadnárodní firmy, které se o něco podobného taktéž snaží.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.