Facebook otáčí a do WhatsAppu zatím reklamy nenasadí. Způsoby, jak v něm vydělávat, bude hledat jinde

Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, kterému patří i WhatsApp

Foto: Facebook/CzechCrunch

Když před rokem Facebook oznámil, že chce ve své komunikační aplikaci WhatsApp prodávat reklamy, sešel se tento nápad nejen s odporem části veřejnosti, ale zpečetil i odchod dvou spoluzakladatelů ze společnosti. Teď ale největší sociální síť světa otáčí o 180 stupňů a tým, který měl mít novou funkci a implementaci reklam na starost, rozpouští.

Zprávu o otočce Facebooku přinesl deník The Wall Street Journal a největší sociální síť uvedla, že místo reklam se bude v nejbližší budoucnosti soustředit na vyvíjení funkcí pro komunikaci mezi zákazníky a firmami nebo rozvoj svých funkcí pro platby. Zaměří se také více na rozvojové země, kde lidé WhatsApp často používají nejen pro osobní komunikaci, ale i jako zákaznickou podporu nebo prodejní platformu.

Reklamy by přesto měly zůstat dlouhodobým cílem společnosti. To ostatně nemůže být překvapení v situaci, kdy přes 98 % výdělků Facebooku pochází právě z reklamy. Facebook už v květnu minulého roku představil prototypy reklamních bannerů, které se měly začít objevovat mezi takzvanými Statusy, tedy na podobném principu, jako se objevují v příbězích na Facebooku nebo Instagramu. Tato iniciativa ale nyní skončila.

Krok je od Facebooku poměrně překvapivý, protože ve WhatsAppu dřímá velký reklamní potenciál. Uživatelská základna této populární komunikační aplikace dnes činí přes 1,5 miliardy měsíčně aktivních uživatelů, ale Facebook od roku 2014, kdy aplikaci koupil, ještě nezprovoznil model, který by ji zmonetizoval. Před rokem tehdejší generální šéf WhatsAppu Chris Daniels přitom nazval reklamy primárním modelem monetizace.

internet-3113279_1920

Aplikace WhatsApp

Nutno podotknout, že Daniels byl ve své funkci jen osm měsíců, přesněji od chvíle, kdy v květnu 2018 oznámili svůj odchod z firmy spoluzakladatelé WhatsAppu Jan Koum a Brian Acton. Ti svůj krok zdůvodnili neshodami se šéfem Facebooku Markem Zuckerbergem, které se z většiny týkaly právě tlaku na implementaci reklam.

Brian Acton tehdy svůj odchod okomentoval pro CNBC slovy: „Prodal jsem soukromí mých uživatelů, žiju s tím každý den.“ Oba dva zakladatelé WhatsAppu svým odchodem přišli o bonus v celkové výši 1,3 miliardy dolarů (30 miliard korun), který by jim náležel za další roky strávené ve Facebooku.

Dříve byl WhatsApp za poplatek

Poté, co WhatsApp v roce 2009 vznikl, Koum a Acton vydělávali hlavně díky malým poplatkům za stažení aplikace a experimentovali dokonce s ročním předplatným za dolar. Facebook si ale po obří akvizici za 22 miliard dolarů (500 miliard korun) vynutil zpřístupnění zdarma, a tak aplikace přišla o svůj jediný monetizační model.

cyril-klepek

Přečtěte si takéPro jednoho odpad, pro druhého poklad. Digitální odpadové tržiště Cyrkl napomáhá k lepší udržitelnosti

Dvojice zakladatelů v roce 2016 zareagovala tak, že do podmínek používání aplikace přímo zanesla klauzuli, že ve WhatsAppu žádné reklamy být nesmí. Dnes v podmínkách stojí, že WhatsApp zakazuje reklamy třetích stran. „Nemáme v úmyslu reklamy začlenit, ale pokud se tak stane, toto pravidlo upravíme,“ píše se dále v podmínkách.

Podobně jako v případě Instagramu, z něhož také odešli zakladatelé, tak jsou pozorovatelné kroky, které vedou k většímu začleňování do celého facebookového kolosu a o to zajímavější je alespoň dočasný odstup od reklamní taktiky. WhatsApp patří společně se samotnou aplikací Facebooku, Messengerem a Instagramem mezi největší součásti celé firmy, které dohromady měsíčně přitáhnou k obrazovkám 2,8 miliardy lidí měsíčně. Jejich budoucnost dnes již drží pevně v rukou sám Mark Zuckerberg.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.