Druhý život pro baterie. Volvo autobusovými akumulátory napájí rezidenční komplex ve Švédsku

volvo-electric-bus

Foto: Volvo

Z autobusu na střechu domu. Tak funguje systém znovuvyužívání elektrických akumulátorů

0Zobrazit komentáře

Co bude s bateriemi elektromobilů, které ukončí svůj životní cyklus? Tato otázka zaměstnává celou řadu odborníků, kteří se snaží přijít na způsob, jak s použitými akumulátory naložit co možná nejekologičtěji a zároveň nejpragmatičtěji. Jednu z možnosti nyní představila společnost Volvo Buses, která baterie z elektrických autobusů využívá pro komunitní účely v jednom z göteborgských bytových komplexů.

Označit elektromobil za ekologický dopravní prostředek je minimálně velmi odvážné. Ano, při jejich provozu skutečně nedochází k produkci emisí a řidič tak může být spokojen, že provozem vozu nezatěžuje životní prostředí. Může to ovšem tvrdit pouze v momentě, kdy energie, kterou byl naplněn akumulátor vozu, pochází výhradně z obnovitelných zdrojů.

V tomto ohledu je velice problematická i samotná výroba elektromobilů a také jeho likvidace. To platí především pro lithium-iontový akumulátor, jehož životnost je poměrně omezená a rychle ztrácí na své kapacitě. Recyklace akumulátoru, který má své nejlepší dny dávno za sebou, není vůbec jednoduchou záležitostí a její standardně používané metody mohou pro životní prostředí představovat nemalou zátěž.

volvo-buses2

Foto: Volvo

Recyklace elektrických akumulátorů může být až druhou možností, jak s nimi dále nakládat

Na nástupcích lithium-iontových akumulátorů s mnohem delší životností využívající pokročilé elektrolyty i nové druhy katod se již horečně pracuje, ovšem jejich příchod a využívání se neuskuteční ze dne na den a cenovky budou z počátku vysoké. Lze tedy předpokládat, že lithium-iontové akumulátory budou masově využívány i v příštích desetiletích, a proto je zapotřebí najít způsob, jak je co nejefektivnější recyklovat, popřípadě znovu využívat.

Svůj koncept efektivního využití svých akumulátorů nyní představilo Volvo Buses, člen koncernu Volvo Group, který stojí za autonomním tahačem budoucnosti Vera. Tato společnost se dá považovat za jednoho z průkopníků elektromobility v oblasti veřejné dopravy. V Göteborgu provozuje autobusy poháněné energií z baterií již od roku 2015, a právě jejich akumulátory nyní využívá coby zásobárnu energie pro jeden z rezidenčních komplexů tohoto švédského města.

„Ve společnosti Volvo Buses máme jasně stanovenou strategii udržitelnosti, jejímž cílem není jen vytvoření udržitelné veřejné dopravy, ale také práce na zajištění udržitelnosti celého hodnotového řetězce. Zároveň vytváříme další možnosti komerčního využití elektrických autobusů, protože oblast aplikace autobusových baterií je široká,“ vysvětluje Håkan Agnevall, prezident Volvo Buses.

volvo-buses4

Foto: Volvo

Håkan Agnevall, prezident Volvo Buses

Životnost akumulátorů elektroautobusů se totiž po pěti letech přiblížila ke svému konci a bylo tedy nutné vyřešit otázku, jak s nimi dále naložit. Proto Volvo Buses zahájili ve spolupráci se společnostmi Stena Recycling a Stena Property projekt, v rámci kterého baterie z autobusů slouží pro komunitní účely.

„Volvo Buses je průkopníkem v oblasti elektromobility, jehož cílem je vytvoření čisté, tiché a efektivní veřejné dopravy. Opětovné použití baterií z našich autobusů jim dává druhý život, což nám umožňuje lépe využívat zdroje a současně snižovat dopad na klima,“ říká Håkan Agnevall.

boeingxairbus1

Přečtěte si takéUzemněné letouny 737 Max a černý rok Boeingu. Největším výrobcem dopravních letadel je po osmi letech AirbusUzemněné letouny 737 Max a černý rok Boeingu. Největším výrobcem dopravních letadel je po osmi letech Airbus

Akumulátory byly z autobusů vyjmuty a nainstalovány na střechu rezidenčního komplexu Fyrklövern v Göteborgu. Jejich napájení probíhá pomocí solárních panelů taktéž umístěných na střeše. Energie v bateriích má za úkol zaručit energetickou soběstačnost veřejných prostor komplexu, jako jsou prádelny či venkovní osvětlení.

Možná si kladete otázku, co se s akumulátory stane v momentě, kdy jejich kapacita nebude dostačující ani pro komunitní účely? I na to projekt myslí a po konci životnosti baterií je pošle do Stena Recycling, kde z nich budou recyklovány užitečné suroviny. Pro Volvo Buses se nejedná o první projekt tohoto druhu. Akumulátory tímto způsobem znovu využívá již v göteborgské čtvrti Viva.

volvo-buses1

Foto: Volvo

Pro Volvo Buses se jedná již od druhý projekt tohoto typu

Diskuze (0)

Novinka

Anonym