Český tým ve Švýcarsku vyvíjí novou generaci virtuální reality. Na rozvoj získal již přes 200 milionů korun

Vizualizace brýlí pro rozšířenou realitu s light-field technologií od startupu Creal

Foto: Creal

Tomáš Sluka si koncem roku 2014 uvědomil, že mu žádné z brýlí na virtuální realitu na trhu nevyhovují. Žádný z výrobců neřešil jejich zásadní fyzikální problém – absenci optické hloubky obrazu, která navíc uživatele vede k nepříjemným pocitům z brýlí již po několika desítkách minut, co je má na hlavě.

Zjednodušeně řečeno, 3D displeje a VR brýle totiž vytvářejí jen iluzi obrazové hloubky. Když se svým okem z blízkosti podíváte na svůj prst, pozadí vidíte rozmazaně, a když naopak zaostříte na pozadí, rozmazaný bude prst. Právě takové přeostřování mezi předměty zatím VR brýle neumožňují a očím nedávají na výběr, co „chtějí“ vidět ostře a co rozmazaně.

Při zobrazení na displeji nebo ve VR brýlích to nakonec vede ke konfliktu mezi tím, jak hloubku vnímá jednotlivé oko a obě oči dohromady. Kvůli tomuto konfliktu pak dochází u většiny uživatelů do dvaceti minut k nepříjemným pocitům, bolesti očí, ztrátě orientace a nevolnosti.

A právě na konceptu řešení tohoto problému pracoval Sluka dva roky po večerech, až koncem roku 2016 odešel z pozice výzkumníka na švýcarské Polytechnické univerzitě v Lausanne a začal se svému nápadu věnovat naplno.

2019-11-07-team-photo

Tým švýcarského startupu Creal

Foto: Creal

Na konci roku 2017 společně s Tomášem Kubešem, absolventem ČVUT a VŠE v Praze, a dalšími společníky ze Švýcarska, Ruska a Nizozemí založil startup Creal. Ten vyvinul takzvaný light-field displej, který vytváří plně trojrozměrný obraz s korektní optickou hloubkou.

Tato technologie umožňuje přeostřování očí mezi virtuálními objekty v různých vzdálenostech, a tedy bezkonfliktní 3D vjem. Displej vyvinutý Crealem má podle jeho tvůrců navíc vysoké rozlišení a poskytuje věrný a přirozený obraz.

„V současné době jsme zaměřeni na vývoj technologie s cílem ji komercializovat, až bude hotová pro implementaci do spotřebitelského produktu. Minoritním zdrojem příjmů jsou platby za zapůjčení nebo koupi technologického demonostrátoru,“ popisuje pro CzechCrunch Kubeš s tím, že firma své tržby nezveřejňuje.

Financování tak řeší investicemi. Začátkem roku Creal oznámil uzavření investičního kola Series A v celkové výši 4,3 milionu švýcarských franků, tedy zhruba 100 milionů korun. Zároveň získal grant od European Innovation Council Accelerator ve výši 2,3 milionu eur (zhruba 60 milionů korun) a dalších 500 tisíc franků (přibližně 10 milionů korun) získal jako kantonální půjčku na rozvoj.

„Creal přišel s technologií, která je výrazně lepší než cokoliv, co jsme viděli u konkurence.“

Dohromady tak jde o 170 milionů korun, mezi hlavní investory patří švýcarská platforma Investiere umožňující drobným investorům kolektivně investovat do startupů a ženevský DAA Capital Partners. Tyto subjekty doplnily další švýcarské fondy a soukromé osoby ze Swiss ICT Investor Club.

„Crealu se podařilo sestavit špičkový tým odborníků v oblasti optiky a elektroniky brýlí pro rozšířenou a virtuální realitu a přišel s technologií, která je výrazně lepší než cokoliv, co jsme viděli u konkurence,“ říká Susanne Schorschová, manažerka Investiere zodpovědná za tuto investici.

creal

Vizualizace chytrých brýlí využívajících technologii Creal

Foto: Creal

Pro Creal však nejde o první kolo financování. Už při startu do něj vložili 110 tisíc franků jeho zakladatelé, dalších 130 tisíc získal v grantech a půjčkách pro startupy při založení. Následný seed round v polovině roku 2018 přinesl 856 tisíc franků, které vedla platforma sdružující švýcarské technologické angel investory Sictic s přispěním Preon Capital a Atmosclear Investments. Dohromady tak Creal získal financování přesahující 200 milionů korun.

Takže zatímco Creal jako firma vznikla koncem roku 2017 a v polovině 2018 získala první investici, již koncem roku 2018 širší veřejnosti představila první velký prototyp své light-field technologie. A s nově získanou investicí samozřejmě nekončí.

„V roce 2021 bychom chtěli demonostrovat technologii, která umožní přinést light-field do chytrých brýlí. K produktu pro zákazníka však ještě bude potřeba další vývoj, takže na trh se dostanou později. Zda bude nakonec finální produkt představen námi, nebo někým jiným, není rozhodnuto,“ dodal Kubeš.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.