České internetové obchody hlásí další rekordní rok. Loni utržily přes 155 miliard korun, žně měly o Vánocích

Českým e-shopům se v roce 2019 opět dařilo

Foto: Notino

Nakupování na internetu v Česku neustále roste a díky tomu tuzemská e-commerce v loňském roce opět překonala další rekord. Celkově dosáhly online obchody na obrat přesahující 155 miliard korun, což představuje patnáctiprocentní meziročním růst. Na českém maloobchodu se díky tomu internetové nakupování podílí již z 12,7 procenta.

Vyplývá to z dat, které publikovala Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupní rádce Heureka.cz. Podle nich za růstem stojí zejména velmi úspěšné druhé pololetí loňského roku, především pak podařená vánoční sezona.

Zákazníci si během ní objednali zboží online za více než 52 miliard, čili celou třetinu celoročního obratu. Během prosince absolutní rekord tuzemské e-commerce hlásila jednička trhu Alza, kdy během jednoho týdne prodala zboží za 1,44 miliardy korun. Nejlepší čísla své historie oznámila například i logistická Zásilkovna, která za jediný den přepravila 379 tisíc zásilek, což s nakupováním na internetu přímo souvisí.

„Celkové online prodeje zboží v roce 2019 předčily naše očekávání. Druhé pololetí bylo pro internetové obchody velmi úspěšné, a tak můžeme hovořit o růstu o 15 procent v porovnání s rokem 2018. Za e-shopy můžeme vyjádřit jednoznačnou spokojenost s konečnými výsledky,“ hodnotí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

jan-vetyska-apek

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci

Foto: APEK

Češi podle něj e-shopům důvěřují a online nakupují stále častěji a pravidelněji. Díky zlepšujícím se službám a široké nabídce doručení lidé čím dál častěji objednávají zboží z kategorií, kterým donedávna dominovaly kamenné obchody. Konkrétně jde o potraviny či drogerii.

Ještě vyšší odhad obratu české e-commerce pak přinesla společnost Shoptet provozující platformu, na které běží dvacet tisíc e-shopů, tedy téměř polovina celého trhu. Podle ní internetové obchody dosáhly tržeb na úrovni 161 miliard korun, stejně jako APEK to pak podle Shoptetu představuje patnáctiprocentní meziroční růst.

Růst letos zpomalí

„Oproti předloňsku se množství e-shopů v uplynulém roce navýšilo o 3,5 procenta. Čísla tedy ukazují, že česká e-commerce je stále na vzestupu a nadále se rozvíjí. Očekáváme, že za letošní rok bude objem peněz utracených v e-shopech zase o něco vyšší,“ uvádí Miroslav Uďan, ředitel Shoptetu.

Pro rok 2020 APEK opět očekává další růst obratů e-commerce, vzhledem k vysokým již dosaženým hodnotám však předpokládá mírné zpomalení. Podle aktuálních odhadů se má růst pohybovat v rozmezí deseti až patnácti procent, víc však prozradí až výsledky prvních měsíců roku 2020.

E-shopy ale kromě růstu čekají další výzvy. „Internetové obchody se budou nadále snažit posunout především kvalitu doručení objednaných zásilek. Zlepšení v takzvané poslední míli bude i v roce 2020 velkým úkolem pro dopravce z oblasti e-commerce,“ dodává Vetyška.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.