Youtuberům se povedlo vybrat 20 milionů dolarů na vysázení 20 milionů stromů. Pomohli Elon Musk i šéfka YouTube

Mark Rober a Jimmy „MrBeast“ Donaldson, youtubeři a iniciátoři akce TeamTrees

Foto: TeamTreesOfficial/Twitter

Youtubeři mají v určitých kruzích špatnou pověst, a tak se někteří z nich snaží využít svého vlivu a učinit něco doslova pro celou planetu. Takové bylo i smýšlení Jimmyho Donaldsona, který je na internetu známý pod přezdívkou MrBeast. V létě dosáhl na YouTube mety 20 milionů odběratelů, a tak se na popud fanoušků rozhodl, že vysází 20 milionů stromů.

A není to jen tak – podle Světové banky totiž lidé mezi roky 1960 a 2016 vykáceli lesy o rozloze Jihoafrické republiky (1,2 milionu kilometrů čtverečních). Samozřejmě, takový čin není zadarmo, a proto se Donaldson se svým týmem rozhodli požádat komunitu o 20 milionů dolarů, aby mohli na správná místa vysadit správné stromy v tomto počtu.

Peníze chtěli vybrat do 1. 1. 2020 a nakonec se podařilo cíl splnit už pár dní před Vánoci. Na Štědrý den už byly darovány finance na téměř 21 milionů stromů, které budou přesměrovány na neziskovou organizaci Arbor Day Foundation. Celkem se sešlo na půl milionu dárců z celého světa.

Všemu předcházela takřka dvouměsíční kampaň pod hashtagem #teamtrees, do které se zapojily desítky známých tvůrců – někteří natočili k tématu vlastní videa, jiní se předháněli v tom, jaké částky darují, aby byli první v žebříčku.

Sám Donaldson daroval z vlastních peněz 200 tisíc dolarů (4,6 milionu korun) a na věc se postupně začaly nabalovat osobnosti ze všech odvětví. Ve statisícových částkách přispěli šéf Twitteru Jack Dorsey, šéfka YouTube Susan Wojcicki nebo instituce Discovery Channel a Verizon.

estonsko-trees

Přečtěte si takéEstonci digitalizují všechno, i řezání vánočních stromků. Tisíce lidí je hledají díky aplikaci státních lesů

Rovným milionem dolarů přispěl také šéf automobilky Tesla a vesmírného startupu SpaceX Elon Musk, který se dokonce k propagaci kampaně stal na několik dní na Twitteru Treelonem. Muska ale nakonec o jeden jediný strom (a tedy jeden darovaný dolar) předběhl Tobias Lütke, generální ředitel kanadského startupu Shopify. Třetí místo obsadil generální šéf Salesforce Marc Benioff, který k daru 900 tisíc dolarů napsal, že byl inspirován právě „Treelonem“.

Polovina částky přitom byla vybrána už na konci října a společně s Donaldsonem se zapojil i například youtuber Mark Rober, bývalý inženýr v NASA, který naopak vyrábí edukační videa a za iniciativu přišel například do známé americké show komika Jimmyho Kimmela.

Peníze bychom měli, co teď?

Mohlo by se tak zdát, že bez větších potíží se skupině internetových celebrit podařilo vybrat dostatek peněz, ale teď nastává čas na realizaci. Oficiálně začne Arbor Day Foundation s výsadbou v lednu 2020 a hotovo by mělo být do prosince 2022, tedy po třech letech.

Organizace navíc působí na všech kontinentech (kromě Antarktidy), takže miliony stromů by měly být s pomocí národních agentur distribuovány do lokací, kde budou potřeba, a samozřejmě v druzích, které budou pro dané prostředí vhodné.

Ačkoliv na první pohled se může celá akce jevit jako gigantické zelené PR, Team Trees si podle svých webových stránek uvědomuje, že samotné vysázení stromů nijak nezvrátí klimatickou krizi.

„Stromy jsou prokázaným a přírodním řešením, ale musíme se držet vědy a atakovat tento problém z mnoha různých úhlů najednou,“ píše se na webu s odkazem na klimatickou krizi. Na druhou stranu 20 milionů stromů může ročně spolykat až 480 tun oxidu uhličitého.

Někteří odborníci, které oslovil magazín The Verge, totiž vyjádřili přinejmenším mírné pochyby o iniciativě s tím, že nejtěžší částí nebude 20 milionů stromů vysadit, ale udržovat je při životě. Jak proto upřesnil Danny Cohn, šéf komunikace Arbor Day Foundation, část vybraných peněz bude použita na údržbu stromů.

Velké sousto

Ani pro organizaci samotnou ale nepůjde o snadný kus na zrealizování. Pro představu, podle svého ročního reportu v roce 2018 po celém světě zasadila 6,7 milionu stromů, tedy zhruba tolik, kolik bude muset navíc ročně zasadit, pakliže chce do tří let splnit metu dalších 20 milionů stromů.

Co víc, Arbor Day Foundation letos začala s další iniciativou nazvanou Time For Trees, která chce do stejného termínu vysadit dalších 100 milionů stromů. Celkem od roku 1972 organizace zasadila asi 250 milionů stromů.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.