Vánoční šílenství přineslo rekord českého internetu. Alza minulý týden prodala zboží za téměř 1,5 miliardy korun

Hlavní showroom Alzy v Holešovicích

Foto: Alza

Vánoční nákupní sezona vrcholí a s čím dále větší popularitou nakupování na internetu dochází i k překonávání rekordů. V Česku se na vrcholu drží jako největší tuzemský e-shop Alza, která dnes oznámila přepsání historie české e-commerce. Zákazníci v jejím obchodě za minulý týden nakoupili 2,2 milionu kusů zboží za celkových 1,44 miliardy korun.

„Jsme z rekordního týdne nadšeni. Věříme, že je to výsledek naší snahy udělat vánoční nákupy na Alze maximálně rychlé a pohodlné. Tomu jsme přizpůsobili celý chod firmy. Výrazně jsme zvýšili množství produktů skladem přímo na pobočkách, zrychlili samotný výdej a zákazníkům rozléváme pro zpříjemnění návštěvy svařák, punč a nabízíme zdarma občerstvení,“ uvedl Jan Sadílek, marketingový ředitel Alza.cz.

Mezi nejprodávanější produkty letošní sezony v Alze již tradičně patří elektronika, především mobilní telefony, notebooky a domácí spotřebiče, z menší kategorie pak fitness náramky nebo bezdrátová sluchátka. Oblíbené byly také hračky, kterých za týden Alza prodala 135 tisíc kusů, a kralovaly mezi nimi stavebnice Lego, deskové hry a podle vyjádření firmy také plyšový mimozemšťan Alza.

E-commerce jednička na rekordní týden plynule navázala také rekordním dnem. V pondělí 16. prosince překonala rekord denního obratu a dosáhla úrovně 263 milionů korun. Meziročně tak jde o značný nárůst, loni během nejsilnějšího dne (pondělí 17. prosince) Alza prodala zboží za 240 milionů.

alza

Sklad Alza.cz

Foto: Alza

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v pondělí vrcholily prodeje všech internetových obchodů a podle jejího odhadu dosáhly obraty úrovně 1,2 miliardy korun. „Ani letos se růst internetových prodejů nezastavuje, a tak e-shopy dosahují rekordních výsledků. Podle předpokladů byly nejúspěšnější dny prodejů pondělky – 9. a 16. prosince. V obou případech se obraty on-line obchodů pohybovaly okolo 1,2 miliardy korun,“ uvádí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

ostrava-tramvaj-dpo

Přečtěte si takéOstrava se jako první město v Česku zbavuje papírových jízdenek na MHD. Nahradí je kredit a platební karty

Alza loni nepublikovala data za svůj nejsilnější týden, během deseti dnů od 10. do 19. prosince však dosáhla na obrat na úrovni dvou miliard korun. Podle APEK lze očekávat vysoké hodnoty prodejů také v úterý 17. a středu 18. prosince, čímž by e-commerce jednička mohla rekordních deset dní překonat i letos.

Vánoční útraty na internetu letos překročí 12 miliard

Stejně jako Alza roste meziročně i celý e-commerce trh. Letos by na něm podle společnosti Shoptet Češi měli během vánočních nákupů utratit více než 12 miliard korun. Celková útrata má za celý letošek dosáhnout 161 miliard, což je 16procentní meziroční nárůst.

Rekordní byl také „nákupní svátek“ Black Friday, během kterého Češi podle odhadů nakoupili zboží za 800 milionů korun, což znamená nárůst o 25 procent. Pro srovnání se zbytkem roku, běžné páteční útraty se pohybují na úrovni 80 milionů.

„Sledujeme, že některé zboží se v letošním roce prodává víc než loni. I ve srovnání se zbytkem trhu. Takovým případem je třeba oblečení a obecně móda. Zaznamenali jsme meziroční nárůst o 24 %. Že bychom ale oproti tomu sledovali u některého jiného druhu zboží propad, to se nestalo,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO Shoptetu, který zmiňovaná data o celém trhu poskytl.

A ačkoliv si Vánoce drží jasné prvenství v množství prodaného zboží, v posledních letech stoupají prodeje i v jiných obdobích roku. „Na rozdíl od předvánočního nakupovacího šílenství, které je plošné, záleží v ostatních ročních obdobích na typu svátku a segmentu zboží. Například v lednu stoupají prodeje všeho, co souvisí s hubnutím, elektronika se hodně prodává před časem dovolených. Květinám vzrostou tržby až na šestinásobek okolo Valentýna,“ doplňuje Uďan.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.