Tudy se bude jezdit vlakem na letiště. Praha ukázala budoucí podobu nádraží Veleslavín

Nádraží Veleslavín bude důležitou součástí vlakového spojení mezi centrem Prahy a letištěm

Foto: SŽDC

Ačkoliv pražské Letiště Václava Havla se mezi cestujícími těší obecně velmi dobrého jména, oproti většině evropských konkurentů bojuje s jedním velkým handicapem – dopravní dostupností. Pasažéři mají totiž v obou směrech jen dvě možnosti, jak se s pražským letištěm dopravně spojit.

Mohou zvolit nepříliš komfortní cestu autobusem, nebo rychlejší, avšak cenově dražší taxi přepravu, což je v porovnání s množstvím dopravních spojů, které nabízí mnohé evropské metropole poněkud nedostatečné. Pokud do toho samozřejmě nepočítáme vlastní auto.

Už léta se proto mluví o vybudování moderního vlakového spoje, který Letiště Václava Havla řádně propojí s pražskou metropolí. A projekt za celkem 40 miliard korun je nyní opět o něco blíže k realizaci, byť to jde pomalu.

veleslavin-nadrazi-cesta-2

Pohled na připravované Nádraží Veleslavín s velkou zelenou plochou na střeše

Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes představila návrh budoucí podoby železniční stanice Praha-Veleslavín, která v budoucnu bude sloužit jako důležitá zastávka na elektrické, dvoukolejné trase Praha–Kladno. Ta odbočkou propojí centrum Prahy právě s přilehlým letištěm, a to za pouhých 25 minut.

Podobu Nádraží Praha-Veleslavín si na základě doporučení mezinárodní poroty vezme na starost pražské architektonické studio idhea architekti, které si stanovilo cíl zajistit logickou a jednoduchou provázanost nádraží s pěší, cyklistickou, veřejnou hromadnou a automobilovou dopravou. Samotný tvar budovy i její konstrukce jsou inspirovány rychlostí vlakové dopravy.

nadrazi-veleslavin2

Původní nádražní budova na Veleslavíně zůstane zachována

Foto: SŽDC

„Nádraží Praha-Veleslavín chápeme nejen jako důležitý přestupní uzel, ale díky napojení na letiště i jako bránu do hlavního města, zároveň je přirozeným těžištěm celé čtvrti. Budovu nádraží jsme proto navrhli jako jasně rozpoznatelný orientační bod, její okolí jako nové místní centrum s piazzettou,“ říká k projektu architekt vítězného studia Dalibor Hlaváček.

„Vnitřní prostor budovy je na první pohled přehledný a cestující přirozeně naviguje. Střecha nádraží je navržena jako velká travnatá pobytová plocha protnutá pěšími a cyklistickými trasami. Navazuje tak na 10 kilometrů dlouhý lineární park, který vznikne v úseku Veleslavín–Dejvice díky plánovanému zahloubení železniční trati,“ dodává Hlaváček.

nadrazi-veleslavin4

Pohled na nové nádraží Veleslavín

Foto: SŽDC

Celkové modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na pražské letiště by se cestující měli dočkat do roku 2028. Zástupci SŽDC momentálně řeší především podoby tunelů mezi pražským Výstavištěm a Veleslavínem, které je potřeba v nejnáročnějším úseku vybudovat, a tak bude zajímavé sledovat, jak se celá velká stavba bude dále vyvíjet. SŽDC nicméně počítá s tím, že v podobném duchu jako Veleslavín vybuduje i další zastávky na plánované trase.

„SŽDC si uvědomuje svoji zodpovědnost v roli investora infrastrukturních staveb v intravilánu města, proto poprvé ve své historii vyhlásila architektonickou soutěž. Vítězný návrh účelně řeší železnici v návaznosti na metro i její další přímé vazby na okolí. Vybrané prvky navíc použijeme jako jednotící design v dalších stanicích a zastávkách trati Praha–Kladno,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

veleslavin-nadrazi-cesta-h

Nádraží Veleslavín bude důležitou součástí vlakového spojení mezi centrem Prahy a letištěm

Foto: SŽDC

Zakladatel CzechCrunche, fanoušek technologií, cestování a architektury.