Podvody vyjdou pojišťovny na miliardu ročně. Na pomoc při jejich odhalování získal český Searpent desítky milionů

Zakladatelé Searpentu, bratři Boril a Daniel Šopovovi

Foto: Searpent

Během loňského roku pojišťovny v Česku řešily více než deset tisíc podvodných pojistných událostí, jejichž hodnota se dohromady vyšplhala na 1,3 miliardy korun. Podle odhadů však pojišťovny dokážou odhalit jen polovinu všech podvodů. Pomoc jim proto nabízí český startup Searpent, který za tímto účelem získal novou investici v řádu desítek milionů korun.

Systém Searpentu, za kterým stojí bratři Boril a Daniel Šopovovi, se zaměřuje zejména na hodnocení pojistných událostí v pojištění vozidel, pojištění nemovitostí a úrazové pojištění. Podle dat České asociace pojišťoven totiž právě tyto oblasti lákají podvodníky nejvíc.

Searpent vyvíjí software pro evaluaci jednotlivých pojistných událostí, čímž umožňuje rychle a přesně detekovat pojistné podvody. V oblastech automatizace a zpracování obrazových a nestrukturovaných dat využívá technologie neuronových sítí a strojového učení.

fraud

„Po dvou letech vývoje produktu a po úspěšném dokončení pilotů jsme se rozhodli pro externí financování prostřednictvím venture kapitálových fondů. Po dvouměsíčním namlouvání jsme se dohodli s Lighthouse Ventures, zejména pro jejich zkušenosti, profesionalitu a osobní přístup,“ říká Daniel Šopov, CEO Searpentu.

„Naše investice do Searpentu je jednou z dlouhé řady investic, které chystáme během příštích let. Jsme rádi, že právě my můžeme s jedním z předních insuretech startupů v Česku spolupracovat, protože má vysoký potenciál pro expanzi na evropský a globální trh,“ dodává Managing Partner v Lighthouse Ventures Michal Zálešák s tím, že se startup bude účastnit také akceleračního programu, kde získá mentoring.

Jedno z prvních nasazených řešení, které Searpent uvedl do praxe, je zpracování podkladových fotografií vozů pro skupinu AXA v České republice a na Slovensku. „Technologie Searpent nám pomohla identifikovat případy s třikrát vyšším počtem pojistných událostí v prvních šesti měsících po uzavření havarijního pojištění,“ pochvaluje si Ondřej Vích, Digital strategy leader skupiny AXA.

Klíčová je pro Searpent spolupráce s poradenskou společností Deloitte, která startupu umožní lepší přístup na zahraniční trhy. Aktuálně působí v České republice a Polsku, do dvou let by však firma ráda expandovala do celého středoevropského regionu a postupně i na západ.

„Předpokládá se, že podíl pojistných podvodů je v regionu střední Evropy okolo deseti procent. V současné chvíli ovšem pojišťovny dokáží odhalit méně než polovinu. Řešení Searpent proto krásně zapadá do portfolia produktů a služeb, které naši klienti využívají,“ dodal Jiří Fialka, partner zodpovědný za Actuarial and Insurance Services v Deloitte CE. V současné době spolupracuje Searpent s Deloitte na úrovni regionu střední a východní Evropy a chystá expanzi také na západ.

searpent-w

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.