Papírová skládačka namísto plastového víčka. Newyorští designéři přichází s ekologickým kelímkem na kávu

Umělecká edice papírového „bezvíčkového“ kelímku Unocup

Foto: Unocup

Jednorázové plasty patří mezi hlavní body zájmu, když dojde na ekologické smýšlení a ochranu přírody. Podle organizace Ocean Conservancy se má každoročně do světových vod dostat na osm milionů tun spotřebovaných plastových doplňků, přičemž zhruba pět procent tohoto odpadu mají tvořit obyčejná víčka na kelímky. Taková, na která dnes a denně narážíme především v kavárnách.

Na toto nelichotivé číslo se odvolávají Tom Chan a Kaanur Papo, duo newyorských produktových designérů, kteří se snaží běžné veřejnosti ukázat, že plastová víčka nemusí být jediným řešením, jež by krylo nápoj uvnitř běžného kelímku. Na rozdíl od ostatních, mezi které patří i třeba McDonald’s nebo Starbucks, však nechtějí hledat alternativní materiál, z něhož by se víčka vyráběla.

Pro maximální udržitelnost se rozhodli, že na standardní podobu víček zcela rezignují. Z toho důvodu navrhli takzvaný Unocup, papírový kelímek připomínající box podávaný v asijských restauracích pro jídla s sebou. Patrné je to hlavně ve vrchní části obalu, který je možné složit tak, aby víčko vytvořil přímo ze svého těla. A podle prvotních ohlasů veřejnosti to vypadá, že podobný koncept může mít úspěch.

unocup-2

Klasická bílá varianta

Foto: Unocup

Jednoduchost inspirovaná origami

Po vzhledové stránce zaujme Unocup především minimalisty, respektive ty, kteří si potrpí na jednoduchém designu a nerušících grafických prvcích. Základní verze kelímku totiž přichází v čisté bílé barvě s decentním logem, byť je k dispozici i světle modré nebo červené provedení.

Z hlediska budoucího byznysu jde však o logické nastavení – tvůrci s těmito kelímky chtějí mířit na kavárenské podniky, které by si je dle svého uvážení obrandovaly. Dokonce je chtějí zpřístupnit i různým umělcům, s čímž ostatně experimentují již nyní s návrhem od vizuální artistky Alexis Kandry.

Se samotným designem se pojí i výsledné zpracování. Unocup nepůsobí jako běžný kelímek a ani jím být nemá. Namísto tradiční struktury se startup soustředí na hranatější provedení, které má být příjemnější pro držení v rukou a lepší na manipulaci během otevírání onoho víčka, které se tvoří jednoduchým skládáním tří vrchních panelů po vzoru origami směrem dovnitř.

unocup-5

Unocup nabízí ve svém víčku i klasický otvor na pití

Foto: Unocup

„Chtěli jsme, aby byly tyto klapky skládací a natolik intuitivní, že když budete chtít otevřít kelímek, zmáčknete je pouze na jednom místě bez nutnosti dalších, obtížnějších postupů,“ vysvětluje Chan pro server ThomasNet. Zároveň dodává, že z takového systému mohou benefitovat i baristé během latte artu.

Co se týče použitého materiálu, Unocup sází zejména na papír, který se používá i pro výrobu ostatních kelímků. Nicméně ani obyčejný papír není zcela ekologický, pokud se vezme v potaz jeho budoucí rozložení – proto chce startup své nápojové krabičky výhledově produkovat z kompostovatelného verze a představit i takový model, který by se dal opětovně používat.

Možným ekologickým problémem, o němž jsme mimo jiné psali v uceleném článku o udržitelnosti kelímků, je i přítomnost tenké plastové fólie, kterou je potažen vnitřek nádoby. Byť to startup nedává nijak najevo, zatím neexistuje možnost, jak by běžný papír (byť v tvrdším provedení) tekutinu uvnitř udržel, aby neprosákla.

Víra v crowdfunding

Stejně jako řada dalších menších projektů i Unocup debutoval na crowdfundingové platformě Kickstarter, kde se mu od veřejnosti podařilo nasbírat více než 31 tisíc dolarů (přibližně 713 tisíc korun), aby rozjel svou výrobu ve větším měřítku a dostal své produkty na trh.

unocup-founders-1

Tom Chan a Kaanur Papo, zakladatelé startupu Unocup

Foto: Unocup

První várka zpravidla dvaceti bílých kelímků za cenu 12 dolarů by se měla zákazníkům doručovat během července příštího roku. O plošnějším rozšíření zatím nepadla žádná konkrétní zmínka, Unocup má nicméně již nyní jednat s potenciálními partnery o nasazení do daných podniků.

Boj proti plastům sílí

Tento netradiční kelímek je jen dalším důkazem trendu, který během letošního roku nabral na obrovské síle. Nad eliminací jednorázových plastů začíná přemýšlet čím dál více firem včetně nábytkářského obra IKEA, jenž má postupně odstraňovat příbory, tácky a další nádobí ze svých restaurací (a výhledově také z prodeje). Snaží se i supermarkety, Starbucks, Costa Coffee, McDonald’s, Coca-Cola a podobně.

V Kanadě zase vyvíjí bezobalovou zubní pasty ve formě pilulky, od které si tvůrci slibují, že jednou nahradí neekologické tuby. Ostatně nejsou první, v Česku ji již mohou zákazníci od jiných výrobců taktéž koupit. Za zmínku stojí také plán hotelového kolosu Marriott, který přestává nabízet jednorázové plastové lahvičky v pokojích.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.