Od LowCost Race k X-Challenge. Pomocí výzev chceme změnit Česko k lepšímu, říká zakladatel Miky Škoda

Zakladatel LowCost Race a šéf X-Challenge Miky Škoda

Foto: X-Challenge

Miky Škoda ještě v roce 2014 přemýšlel, jak by mohl lidem předat své zkušenosti a zážitky, které nasbíral za několik let cestování. „Protože jsou zážitky nepřenosné, musel jsem vymyslet něco jiného než osobní inspiraci na sítích nebo blogu,“ usmívá se během rozhovoru pro CzechCrunch. Volba byla jasná, nabídnout zážitky lidem ve formě výzev, aby si jimi lidé mohli projít sami.

Ještě v roce 2014 tak vznikl závod zvaný LowCost Race, během kterého měly soutěžní týmy deset dnů na to, aby s co nejnižším rozpočtem projely co nejvíce checkpointů po celé Evropě a zároveň při tom splnily co nejvíce výzev. Mezi ty patřilo například stopnout letadlo, dostat se do televize nebo i na pódium k celebritě během letního festivalu.

Soutěž se rychle stala populární a za pět ročníků ji absolvovalo na pět set lidí. Další stovky tisíc však účastníky sledovaly v mnoha médiích nebo i ve vlastním pořadu na Streamu. To vše bez jediné utracené koruny na marketing ze strany organizátorů.

miky-skoda-zdroj-tomas-tkacik-min

Zakladatel LowCost Race a X-Challenge Miky Škoda

Foto: Tomáš Tkáčik

„Velkou pozornost jsme získali díky tomu, že jsme se spuštěním LowCost Race trefili do několika trendů, které zajímají hlavně mladé lidi. Jde o cestování, low-cost a také plnění výzev,“ říká osmadvacetiletý rodák z Pardubic.

Z LowCost Race na X-Challenge

Jeden závod ročně kvůli narůstajícímu zájmu nestačil. Lidé, kteří soutěží prošli, se začali sami od sebe organizovat do komunity a na Facebooku vytvářet různé skupiny. To bylo pro Škodu a jeho tým znamením, aby se pustili do organizace dalších setkání i v průběhu roku.

Se spolupracovníky, mezi které patří Petr Vacek z GrowJob Institute nebo autor známé Travel Bible Matouš Vinš, se tak LowCost Race rozhodli posunout na vyšší úroveň. Již letos proto závod organizovali pod novým názvem X-Challenge, se kterým realizovali již tři nové eventy, a mají i další plány. 

matous-vins-2

Matouš Vinš, provozní ředitel X-Challenge

Foto: X-Challenge

Tyto plány se kromě organizace několika akcí v průběhu roku točí zejména kolem mobilní aplikace. Ta má sloužit k překonávání výzev a nepřímo tak dělat z Česka lepší místo pro život. 

„Chceme být semínkem k tomu, aby se nám v Česku žilo líp. Kdysi pro mě cestování bylo způsobem, jak odsud vypadnout. Během cest po světě jsem si však uvědomil, jak skvělá země Česko je a jak dobře se tady žije. Chtěl jsem lidem pomoct, aby začali věci měnit místo toho, aby se na ně stěžovali. Věřím, že k tomu naše výzvy pomáhají,“ popisuje Škoda s tím, že cestování pro něj bylo způsobem osobního rozvoje, který chce zprostředkovat i ostatním. 

Vznik komunitní sociální sítě

Firma X-Challenge stojí na dvou nohách – aktivitách v offline prostoru, kterými jsou tři velké eventy ročně, přednášky a víkendové programy, a také aktivity v onlinu. „Aplikace v současnosti funguje spíš jako inspirativní a aktuálně ji upravujeme tak, aby fungovala jako komunitní sociální síť,“ vysvětluje Škoda. 

Aplikace X-Challenge, která je veřejně přístupná od června, zatím lidi inspiruje k překonávání samého sebe a dělání dobrých věcí pro okolí pomocí výzev v několika oblastech.

Konkrétně jde například o dobročinnou oblast (najdi číšníka, kterému bez placení utekli hosté, a pozvi ho na kafe), v nadhledu nad životem (vyzkoušej si na hodinu práci někoho jiného) nebo praktické výstupy z komfortní zóny (pozvi na rande někoho, kdo si myslíš, že je mimo tvoji ligu).

petr-vacek

Petr Vacek, marketingový šéf X-Challenge

Foto: X-Challenge

Na jaře příštího roku by aplikace měla začít fungovat i jako sociální síť. Uživatelé budou moci vytvářet příběhy, nahrávat se, překonávat se a sdílet to s ostatními. Uvidí tak svůj progres i progres svých známých, což by je mělo inspirovat ještě víc.

Za vývojem aplikace stojí české kreativní studio ByAllMeans, které zároveň majetkově vstoupilo do firmy. „Když jsme se poprvé potkali s týmem X-Challenge, otevřelo se nám celé společenství mladých odvážných lidí, kteří každý den dokazují, že nic není nemožné, a projevují vlastní sílu laskavostí, lidskostí a jednoduchou komunikací,“ popisuje Lukáš Novák, šéf ByAllMeans.

„Naše vize je, dodat lidem důvěru a sebedůvěru.“

Jak doplňuje, této komunitě lidí se v studiu rozhodli pomoct právě tím, co potřebovali – digitálním řešením umožňujícím účastníkům X-Challenge lépe se navigovat, dokumentovat aktivitu a rychle a snadno odesílat data pro výzvy. Tím řeší problémy nejen účastníků, ale také organizátorů díky systematizaci a zlepšení způsobu hodnocení.

xc-app

Aplikace X-Challenge

Foto: X-Challenge

„Příští rok se aplikace X-Challenge bude rozšiřovat a měnit spolu s vizí společnosti a stane se nejen nástrojem pro účastníky sezónních akcí, ale spíše platformou pro kohokoli, kdo se chce každý den zdokonalovat, posouvat svoje hranice a být součástí nádherné komunity X-Challenge,“ doplňuje Novák.

Za celým X-Challenge tak aktuálně stojí šestičlenný organizační tým tvořící program, přičemž dalších šest vývojářů aplikace a webu doplňuje studio ByAllMeans. Aplikace je již dostupná na iOS i na Androidu a počet aktivních týdenních uživatelů dosahuje řádu vyšších stovek. Na samotnou aplikaci je pak napojený také web, kde mohou lidé sledovat progres i přes prohlížeče.

zlin-robot

Přečtěte si takéRoboti, studenti a průmysl 4.0. Podívali jsme se do moderní robotické laboratoře ve Zlíně za 34 milionů korun

X-Challenge svůj byznys staví na několika kanálech a několik nových plánuje přivést spolu s aplikací. Uživatelé si budou moci ve finální verzi aplikace zakoupit balíček osobního rozvoje různých oblastí, další možností pak bude podobně jako na službě Twitch podporovat konkrétní uživatele, zadávat jim výzvy a sledovat další jejich postup.

xchallenge-min

Účastníci letošní X-Challenge

Foto: X-Challenge

„O samotné výzvy se však budeme starat v rámci organizačního týmu. Všechny výzvy musí splňovat náš etický kodex, aby lidé díky tomu zanechávali ve světě více dobra a neškodili,“ přibližuje plány fungování Škoda. Jednotlivé balíčky a prémiové služby plánuje X-Challenge nabízet i ve formě předplatného, které doplní také účast na offline akcích.

Poslední byznys nohou pak bude spolupráce s firemními partnery, kteří si budou moci vytvářet vlastní výzvy pro veřejné uživatele nebo například i pro zaměstnance na posílení firemní kultury.

Jak ale Škoda závěrem zdůrazňuje, vydělávání peněz není tou největší motivací, proč se do X-Challenge se svými kolegy pustil. „Naše vize je, dodat lidem důvěru a sebedůvěru. Jako Češi máme velký potenciál a mrzí mě, že když vidíme problém, začneme jen nadávat. Chtěl bych, aby lidé problémy řešili, a ne si stěžovali. Na problémy proto musíme začít koukat jako na výzvy.“

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.