Češi na Oscarech. V užším výběru na nominace jsou Nabarvené ptáče a animovaná Dcera

nabarvene-ptace-vaclav-marhoul-boxed

Režisér Václav Marhoul při natáčení filmu Nabarvené ptáče

Foto: Jakub Čech

Nominace na ceny Akademie za uplynulý rok budou představeny až 17. ledna, už nyní ale byl zveřejněn seznam filmů, které se dostaly do užšího výběru. Ten výrazně snižuje počet všech přihlášených děl a už dostat se do něj tedy lze považovat za docela výrazný úspěch. Česku se to podařilo naposledy v roce 2004 s filmem Želary. Letos je na místě oslavovat hned dvakrát – jednou díky filmu Nabarvené ptáče a podruhé díky animované Dceři.

V kategorii cizojazyčných filmů na Oscarech se zpravidla neobjevují příliš velké a drahé filmy, ale spíše takové, které silným způsobem zpracovávají téma relevantní pro danou zemi. Pochopitelně se přitom zdaleka nejedná o historické látky, a tak Češi uspěli s několika filmy Nové vlny v 60. letech, reflektujícími německou okupaci a komunismus.

Nabarvené ptáče naopak patří k vůbec nejdražším projektům v dějinách české kinematografie a k současnosti se přímo téměř nevyjadřuje. Přesto stylově výraznými prostředky vyobrazuje důležitou část české, potažmo evropské historie s ambicemi zachytit také kus samotné lidské povahy. V kombinaci s oceněními scénáře v Cannes a umístění do hlavní soutěže festivalu v Benátkách není těžké ho zařadit i k cenám Akademie. 

Krátký animovaný film Dcera od absolventky FAMU Darie Kashcheevy už dokonce jednoho Oscara vyhrál, toho studentského. Navázal tak na (do velké míry už zapomenutou) silnou tradici české animace, jejíž posledním úspěchem u Akademie byli Svěrákovi Ropáci v roce 1989. Dcera je výjimečná především svým přístupem k loutkám, které snímá jakoby ruční kamerou. Netypická technika animace přitom slouží zvýšení emocionálního vypětí příběhu o vztahu otce a dcery.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.