Blesková akce. Necelý rok po zahájení výstavby začala čínská továrna Tesly dodávat první elektromobily

elon-musk-tesla-china

Elon Musk při zahájení stavby nové továrny v Číně

Foto: Tesla

Jak dlouho zabere postavit obří továrnu na produkci moderních elektromobilů, spustit jejich výrobu a dostat je k prvním zákazníkům? Tesla se svou Gigafactory 3 dokazuje, že se to dá stihnout za necelý rok. Prvních dodávek Modelu 3 s vyraženým nápisem „Made in China“ se zákazníci dočkali během dnešního dne.

Pro Teslu je závod v Šanghaji první továrnou mimo území Spojených států. Její realizace byla povolena v prosinci minulého roku a pak vše nabralo velice rychlý spád. Ceremoniál, při kterém bylo poprvé kopnuto do země, proběhl 7. ledna a produkce vozů započala v říjnu.

Továrna prozatím není zdaleka kompletní. Předpokládá se, že výrobní kapacity jsou prozatím výrazně pod plánovanými objemy tisíc vozů týdně s potenciálním navýšení až na 3 tisíce vozů za jeden týden. Továrnu tak v příštích letech čekají výrazné stavební úpravy, které chce Tesla financovat pomocí půjček dosahujících celkové výše až 1,4 miliardy dolarů, tedy více než 32 miliard korun. Od různých čínských bank bude Tesla tyto finance nabírat v příštích pěti letech.

Podle informací agentury Reuters dnes začaly být zákazníkům dodávány první vozy Tesla Model 3 vyrobené právě v šanghajské Gigafactory. Model 3 spolu s chystaným Modelem Y budou prozatím jediné dva modely, které bude čínská továrna produkovat, nicméně rychleji prozatím žádná automobilka svou výrobní linku v Číně otevřít nedokázala.

Právě Čína představuje pro Teslu jeden z nejdůležitějších trhů a továrna v Šanghaji je pro ni klíčová. Vozy vyrobené přímo v Číně nebudou zatíženy 10 % daní na dovážená vozidla. To by mělo navýšit zájem o vozy Tesla ze strany čínských zákazníků. Další Gigafactory by podle plánů měla vyrůst v Evropě, a to v sousedním Německu.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.