Žádný experiment, ale starý známý crossover. Lexus u prvního elektromobilu sází na osvědčený recept

První elektromobil od Lexusu s označením UX 300e

Foto: Lexus

O tom, že jsou elektrické motory jednoznačným trendem v dlouho spícím automobilovém světě, nepochybuje již zřejmě nikdo. Zda je v elektromotorech poháněných bateriemi skutečná budoucnost, sice nemusí být jisté, ale stejně je všechny automobilky začínají nasazovat. Každá na to jde ovšem jinak. Zatímco Elon Musk a jeho Tesla se s posledním modelem utrhli ze řetězu, Lexus zůstává věrný svému ověřenému receptu.

Ten kontrast nemohl být víc do očí bijící. Elon Musk stojící na pódiu s neuvěřitelně futuristicky vyhlížejícím vozidlem, za který by se nemuseli stydět ani režiséři sci-fi filmů o vzdálené budoucnosti, avšak který by měl za dva roky začít jezdit po našich silnicích. Navíc aby demonstroval jeho neprůstřelné sklo, házel po něm železné koule.

Byť se nakonec tato demonstrace Muskovu kolegovi vůbec nepovedla a za šéfem Tesly po zbytku prezentace stál pick-up zvaný Cybertruck s dvěma dírami v oknech, proti většině jiných elektromobilů šlo o nevídanou show a odvahu, jak mohou auta blízko budoucnosti vypadat. Úplně opačný přístup reprezentuje například první čistý elektromobil od Lexusu.

lexus-ux300e3-min

Lexus UX 300e je klasický crossover značky, jen s elektromotorem

Foto: Lexus

Jmenuje se UX 300e a s populárními crossovery rodiny UX, které dosud jezdily buď jen se spalovacím, nebo hybridním ústrojím, nesdílí pouze označení, ale prakticky i všechno ostatní. Luxusní divize japonské Toyoty se rozhodla, že u svého vůbec prvního čistého elektromobilu nebude experimentovat a vsadí na to, co jí funguje nejlíp – osvědčenou podobu, vybavení i jízdní vlastnosti.

tesla_cybertruck

Přečtěte si takéPick-up budoucnosti s výkonem jako sporťák. Tesla představila nový Cybertruck, jaký nikdo nečekal

Když tak člověk, který dosud v jednom z crossoverů Lexusu jezdil, přesedne do nového elektrického UX 300e, prakticky to jediné, co ho překvapí (pokud ještě v elektroautě nejel), bude, jak rychle vůz vystřelí po sešlápnutí plynu. A že musí místo na benzinku zajet k dobíječce. Jinak je prakticky vše při starém.

lexus-ux300e2-min

Lexus UX 300e musí pro energii k nabíječce

Foto: Lexus

Z toho, co je nového, je klíčová kapacita baterie, která je téměř 55 kWh, a podle Lexusu se s ní může ujet až 400 kilometrů, avšak jde o měření podle staršího modelu NEDC cyklů. Očekává se tedy o něco nižší dojezd. Elektrický motor uložený v přední části auta má 150 kW a točivý moment 300 Nm. Pro plné nabití za použití 50kW rychlonabíječky potřebujete zhruba 50 minut, na domácí nabíječce s 6,6 kWh kolem sedmi hodin.

Při jízdě pak ještě můžete poznat, že je auto kvůli bateriím o 200 kilogramů těžší než hybridní crossover UX 250h. Elektrický UX 300e váží celkem 1 900 kilogramů a upraven musel být také podvozek, aby měl i nový model stejné jízdní vlastnosti. Jinak je ale vše při starém, ani v interiéru toho Lexus příliš nevymýšlel.

Klíčové pro Lexus je také to, že svůj první elektromobil představuje v čínském Kuang-čou, kde probíhá autosalon. Právě Čína má být totiž pro novinku od Lexusu tím největším odbytištěm. Prodávat se začne v příštím roce nicméně také v Evropě a o rok později dorazí do domácího Japonska. Na ceny i přesnější dostupnost si však zatím musíme počkat.

lexus-ux300e4-min

Interiér elektrického Lexusu UX 300e

Foto: Lexus

lexus-ux300e8-min

Přední pohled na elektromobil Lexus UX 300e

Foto: Lexus

lexus-ux300e9-min

Zadní pohled na elektromobil Lexus UX 300e

Foto: Lexus

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.