Unikát mezi potravinami. České funkční jídlo Mana podle studií přináší přes 160 zdravotních benefitů

Jakub Krejčík v továrně Heaven Labs, kde se vyrábí Mana

Foto: Heaven Labs

Když Jakub Krejčík společně s Markem Humplem a Gregem Vyatkinem před pěti lety rozbíhal svůj nový projekt, jeho cílem bylo nabídnout lidem alternativní a plnohodnotnou náhradu stravy. Vzniklo tak funkční jídlo Mana, které se na trhu skrze vlastní e-shop, rychle uchytilo a letos v tržbách přesáhne 200 milionů korun.

Výzkumné a výrobní společnosti Heaven Labs, která za Manou stojí, se však nedaří jen u zákazníků. Její produkt teď dosáhl unikátního výsledku také mezi výrobci potravin a doplňků výživy. Klinické studie hodnocené Evropským úřadem pro bezpečnost potravin (EFSA) dokázaly, že konzumace Many přináší tělu a mozku až 161 zdravotních benefitů.

„Napříč potravinami se jedná o výjimečné číslo. Drtivá většina výrobců tyto zdravotní účinky vůbec neeviduje, protože nemá tak hlubokou znalost složení svých produktů,“ říká Jakub Krejčík. Pro představu, například stogramový banán má podle EFSA zdravotních benefitů třináct.

manaout

Lahev s umíchanou práškovou variantou Many

Foto: Heaven Labs

Mana tak díky svému kompletnímu nutričnímu složení podporuje například zdraví srdce, svalů či kostí, ale také například funkci imunitního systému, metabolismu či mozku. „Jsme přesvědčeni o tom, že žádné jiné jídlo v současnosti nedodá takový výkon, které tělo potřebuje, a to levněji, rychleji a efektivněji,“ míní Krejčík.

Heaven Labs při vývoji Many vychází z chemických analýz svých surovin, které si nechává zpracovávat ve státem certifikovaných laboratořích. Díky tomu zná přesný obsah jednotlivých chemických látek obsažených v každé surovině a na základě toho pak látky skládá do co nejkomplexnějšího nutričního složení.

lukas-plestko-uvodni-slovo-mcr-vecirek

Přečtěte si takéLukáš Pleskot z PLAYzone: Ve světě esporty vyprodávají stadiony. Tam ještě nejsme, ale mistrovství ČR má evropskou úroveň

Opírá se přitom o veřejné klinické studie a doporučení Světové zdravotnické organizace i EFSA. Tento úřad sbírá vědecká data, hodnotí klinické studie a následně vydává zdravotní tvrzení k jednotlivým látkám – tedy jaké benefity mají tyto látky pro člověka. Zároveň s tím stanovuje i denní referenční hodnoty příjmu jednotlivých látek, tedy kolik by jich měl běžný člověk denně konzumovat.

Maně tak na základě svého nutričního štítku, laboratorních analýz surovin a vědeckých stanovisek EFSA vyšlo, že živiny, vitamíny a minerály jsou v denní dávce Many zastoupeny v takovém množství, že potravina má pro člověka celkem 161 zdravotních benefitů. Heaven Labs zveřejnili kompletní tabulku se všemi zdravotními benefity na svém webu.

mana-box-min

Balení v továrně Heaven Labs, kde se vyrábí Mana

Foto: Heaven Labs

„Pomocí dat a vědy ukazujeme, že je naše potravina i komplexní multivitamin, pro který lidi chodí do lékáren a investují za něj nemalé prostředky. Vyvinuli jsme rychlé a funkční jídlo, které zároveň obsahuje v dostatečném množství třicet osm vitamínů a minerálů,“ popisuje tvůrce Many.

Pro Heaven Labs tím ovšem vývoj funkční stravy nekončí. V příštím roce plánují na trh uvést už šestou verzi Many, do jejíž receptury chtějí přidat ještě více tělu prospěšných látek, a tím počet zdravotních účinků ještě zvýšit.

„Snažíme se uvést na trh vylepšenou recepturu každý rok. Investujeme do vývoje každoročně miliony korun, protože Mana nikdy nebude hotový produkt. Společně s rozvojem stavu poznání v medicíně, biochemii a vývojem technologií jde dopředu vždy i složení produktu,“ říká Krejčík.

Stejně tak do budoucna plánuje rozšiřovat i svůj byznys. V průběhu podzimu firma založila pobočku ve Spojených státech, po Německu svou druhou zahraniční, a v prosinci zde oficiálně spouští prodeje. Celkově by měl výrobce Many za letošní rok dosáhnout na více než dvousetmilionové tržby, což představuje téměř 40 % meziroční růst.

To je částečně dáno i stále vyšším podílem tržeb z klasického retailu. Mana se aktuálně prodává na více než tisíc místech v Česku, včetně pump, drogerií, trafik nebo velkých sítí Globus či Albert, na Slovensku je Mana dostupná u internetových prodejců.

ManaGlobus_7

Mana v síti supermarketů Globus

„Většinu našich příjmů stále tvoří online, přestože v retailu jsme oproti prvnímu retailovému roku vyrostli o desítky procent. Je to dané také tím, že naši ‚heavy users‘ a stálí uživatelé Many nejčastěji kupují velká balení Mana prášku, který je dostupný výhradně na našem e-shopu. Z důvodu velké poptávky ale začínáme náš prášek prodávat v menších baleních i u vybraných retailových a etailových partnerů,“ říká Krejčík.

„V retailu dosud mohli zákazníci koupit naše čtyři příchutě drinků, u kterých stačí otočit víčkem, což v obchodech a na dopravních uzlech, kdy lidé hledají zdravé a rychlé jídlo, dává největší smysl,“ dodává. Aktuálně Mana prodává na svém webu celkem 8 druhů svého nutričně kompletního jídla. Čtyři příchutě v prášku a čtyři příchutě v drinku.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.