Švýcaři sobě. Roger Federer investuje do sportovní značky On, které pomůže s teniskami i marketingem

Roger Federer v dílně sportovní firmy On

Foto: On

Na trhu existuje široká škála sportovních tenisek, ale jen málokteré značce se díky dominantnímu postavení gigantů jako Nike, Adidas, Under Armour nebo Puma podaří uspět natolik, aby byla považována za skutečně konkurenčního hráče. Minimálně co do rozsáhlosti sortimentu, pokročilých výrobních technik, exkluzivních partnerství se špičkovými atlety nebo tržeb.

I tak ale výrobci z nižší ligy nehází své boty do žita a snaží se tento stabilní sportovní segment narušit. Jedním z příkladů je i švýcarská značka On, která se výrobou funkčních běžeckých tenisek zabývá již devátým rokem. A byť není tolik na očích, díky technologii CloudTec, která vytváří specifický polštářkový vzhled podrážky, se staví do zajímavé role.

Pozice firmy se sídlem v Curychu se navíc zásadním způsobem mění a je velmi pravděpodobné, že o ní budeme v následujících měsících čím dál více slyšet. Vstupuje do ní totiž Roger Federer, jeden z nejlepších tenistů všech dob, který má na svém kontě 20 singlových titulů z grandslamových turnajů a dlouhý seznam dalších prestižních trofejí.

roger-federer-on-2

Roger Federer v kreativní laboratoři, kde se tenisky navrhují

Foto: On

Neřadí se však mezi její sponzorované sportovce, kam patří třeba česká triatlonistka Petra Kuříková a jak byste mohli u podobného spojenectví očekávat. Promlouvat ke sportovnímu světu bude Roger Federer tentokrát především z pozice investora, který se zároveň přidává do vedení firmy, odkud bude dohlížet na produktový vývoj, globální marketing, fanouškovské zážitky a obecné budování nové sportovní kultury.

beatsaber_zuck

Přečtěte si takéObrovský česko-slovenský úspěch. Facebook kupuje tvůrce miliardové VR hry Beat Saber

„Byl jsem fanouškem značky On a jejich produktů už nějakou dobu, ale poté, co proběhly diskuze se zakladateli, jsem si uvědomil, že máme společného mnohem více než jen švýcarské kořeny. Jsem nadšen z toho, že mohu být součástí týmu a pracovat na globální sportovní značce nové generace,“ komentuje osmatřicetiletý Federer.

Federer chystá vlastní řadu tenisek

Jeho vstup do společnosti však zároveň přináší mnoho otázek. Hned jako první se nabízí výše investice, kterou poskytl. Federer byl v tomto ohledu tajnůstkářský a pouze dodal, že investice byla pro něj „tak velká, že ji musel velmi důkladně zvážit“. Pro představu si má jen v letošním roce přijít nestárnoucí Švýcar na více než 93 milionů dolarů, z čehož jen necelých 9 milionů korun činí prize money z tenisových turnajů a zbytek přichází od sponzorů.

on-1

Model Cloud Beam

Foto: On

Pro druhého nejvýdělečnějšího tenistu světa jde zároveň o další investiční iniciativu po fondu Roger Federer Foundation, z něhož podporuje výukové programy v afrických zemích a Švýcarsku. Od roku 2003 přes něj měl poslat na vzdělávací účely více než 28 milionů dolarů a pomoci stovkám tisíc dětí. Mimo jiné Federer stojí i za agenturou, která pořádá turnaj Laver Cup.

Co se týče produktového vývoje, očekává se, že bude Roger Federer tou postavou, která bude dělat pomyslná potvrzovací razítka před oficiálním vydáním nových tenisek. Federer pod značkou On nicméně chystá i vlastní řadu, jejíž první produkty by měly spatřit světlo světa již příští rok.

roger-federer-on-3

Spolu se zakladateli a designéry

Foto: On

„Všimli jsme si, že Roger nosí naše tenisky, tak jsme ho kontaktovali. Tehdy jsme zjistili, že je náš dlouholetý fanoušek a my jsme – pochopitelně – i jeho fanoušky. Švýcarsko je malé místo, a tak jsme zašli večeři,“ objasňuje první setkání spoluzakladatel společnosti Olivier Bernhard, mimo jiné ultraběžec a mistr světa v duatlonu.

Co na to Uniqlo nebo Nike?

Federer byl v době své největší slávy známý tím, že na tenisových dvorcích hrál pouze v oblečení značky Nike. Patřil mezi jednoho z nejcennějších atletů, které jednička na trhu se sportovními doplňky měla, což byl nepochybně zasloužený status – fajfku oblékal od roku 1994 a vyhrál s ní před zraky milionů diváků všech 20 grandslamů.

Dlouholetou spolupráci nicméně obě strany rozvázaly minulý rok, když Federer uzavřel finančně ještě lukrativnější kontrakt s japonskou sportovní firmou Uniqlo v hodnotě 300 milionů dolarů. Ta mu poskytla veškeré nutné tenisové oblečení vyjma obuvi, kterou nevyrábí. Švýcar tak stále nosí tenisky od Nike, byť už s firmou oficiálně nespolupracuje.

Vstup do společnosti On může znamenat, že jednoho dne bude na hřišti pinkat do míčků právě v botách této značky. To je ovšem předmětem spekulací – aktuálně se pouze ví, že Federer bude používat „vlastní“ tenisky především na běh. Na hru, která mu zajistila pohádkový život, zatím ne.

uniqlo-federer

Roger Federer ve výbavě značky Uniqlo

Foto: Uniqlo

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.