Švédský důkaz za 4 miliony korun, že dělat elektrifikované vozy lze i trochu jinak. To je Polestar 1

polestar1-boxed

Foto: Polestar

Designově čistý, technologicky velmi složitý, takový je Polestar 1

0Zobrazit komentáře

Pokud by se shodou okolností stalo, že by se vám na účtu objevily volné čtyři miliony korun, můžete si za ně koupit celou řadu unikátních vozů, které vynikají svou opulencí, jízdními vlastnostmi či inovativní technologickou výbavou. Jen málokterý z nich by však byl tolik unikátní jako Polestar 1, vůz, který dokládá, že i moderní automobily s alternativními pohony mohou nabízet pořádnou porci zábavy.

Může být elektrifikovaný vůz stejně zábavný jako tradiční spalovák? Porsche či Tesla si skálopevně stojí za tím, že ano, a jejich důkazem je nové Porsche Taycan i připravovaná druhá generace Tesly Roadster. Podíváme-li se však na aktuální nabídku elektromobilů či chystané koncepty, ve většině případů se jedná o vozy, které chtějí zákazníka zaujmout hlavně praktičností a co možná nejdelším dojezdem, nikoliv schopnostmi zvyšujícími hladinu adrenalinu v řidičově krevním oběhu.

To však neplatí o vozech automobilky Polestar. Ta je vnímána jako nová figurka na šachovnici automobilového trhu, za kterou stojí švédské Volvo (toho času vlastněné čínským Geely). Historie Polestaru se však začala psát již během devadesátých let minulého století, kdy byl zcela samostatnou značkou vždy spojenou s rychlostí.

polestar-15

Foto: Polestar

Polestar 1 je prvním sériovým modelem značky Polestar

Polestar se totiž od svého vzniku soustředil na sportovní úpravy vozů švédského Volva, které Polestar později koupilo a začalo jej využívat jako vlastní sportovní divizi. Zcela nová kapitola Polestaru se začala psát v roce 2017, kdy se díky aktuálnímu vlastníku Volva, čínské automobilce Geely, stal Polestar opět samostatnou značkou, pro kterou je výkon a použití špičkových technologií stále na prvním místě.

Dokazuje to první produkční model značky pojmenovaný jednoduše Polestar 1. Vůz je vybaven unikátním hybridním pohonným systémem, který kombinuje trojici elektromotorů s přeplňovaným benzínovým dvoulitrem. Pohonný systém dává dohromady výkon 600 koňských sil a je dostatečným ujištěním, že se stále najdou tací výrobci, kteří nevidí budoucnost vozů jen v nudně bzučících „přibližovadlech“, ale stále chtějí stroje, které dovedou rozpumpovat krev v žilách.

Josef Prusa_Prusa Research_005

Přečtěte si takéPrůša prodal přes 130 tisíc 3D tiskáren a představil mini verzi. Nyní pro její vylepšení pořádá svůj první hackatonPrůša prodal přes 130 tisíc 3D tiskáren a představil mini verzi. Nyní pro její vylepšení pořádá svůj první hackaton

Výrobní verze vozu by se měla dostat na trh až koncem tohoto roku. Několik vyvolených již však mělo možnost usednout za volant testovacích prototypů, které se od produkční verze liší již jen minimálně, a Polestar 1 od nich sklízí vesměs velice pozitivní ohlasy. Magazín Top Gear jej označil za fascinující vůz, který může navenek působit jako soupeř osmičkového BMW, ale ve skutečnosti se jedná spíše o rivala Bentley Continental GT. A magazín Autocar se nezdráhá přirovnat jej dokonce k Porsche 911 Turbo. Tak unikátním všestranným a těžko zařaditelným vozem Polestar 1 ve skutečnosti je.

polestar-110

Foto: Polestar

Hravé a snadno ovladatelné

I přesto, že vůz stojí na platformě modelu S90 od Volva (SPA), bylo pro jeho výrobu nutné vytvořit zcela novou továrnu. Ta vyrostla v čínském Čcheng-tu, kde bude vyrobeno celkem 1 500 kusů. Automobilka však hlásí o vůz tak velký zájem, že případné navýšení výrobních kapacit není zcela vyloučené. Vůz je nabízen na trzích v Číně, USA, Kanadě, Švédsku, Norsku, Německu, Nizozemí, Belgii a také ve Velké Británii.

Karbon a unikátní pohonný systém

Důvodem, proč bylo nutné vytvořit zcela novou továrnu, byla především technologická složitost vozu a inovativní výrobní postupy, které si vyžádaly zbrusu novou linku. Ta umožnila kompletovat vůz kombinující dvoulitrový čtyřválec o celkovém výkonu 308 koní hned se třemi elektromotory.

Zatímco konvenční motor se spolu s elektromotorem o výkonu 68 koní umístěným na klikové hřídeli stará o pohon předních kol, zadní kola mají na starosti dva elektromotory, které dohromady dávají dalších 232 koní.

polestar-111

Foto: Polestar

Výroba Polestar 1 v čínském Čcheng-tu

Kombinace vysokého výkonu a perfektního technologického zpracování umožní vozu akcelerovat z 0 na 100 km/h za 4 sekundy. Energie je získávána z 34kWh baterie umístěné v podlaze vozu a čistě na elektrický pohon dokáže vůz ujet až 150 kilometrů.

Dalším, pro sériovou výrobu technologicky náročným prvkem, je použití karbonu. Ten se nachází nejen v interiéru jako ozdobný prvek, ale našel své uplatnění i v konstrukčních řešeních. Z části tvoří přímo kostru vozu, která díky tomu získává na vyšší tuhosti a má nižší hmotnost. Karbon umožnil i některé technologické inovace, například ostřejší zkosení hran karoserie.

polestar-13

Foto: Polestar

Automobil nezapře svou švédskou duši

I ta je téměř celá tvořená z karbonu. Její design se nese v tolik oblíbeném stylu kupé a má odkazovat na legendární Volvo P1800 ze šedesátých let. Úzké světlomety, kterým nechybí led svícení ve stylu Thórova kladiva, široká mřížka chladiče a pouze jeden pár dveří dávají dohromady výsledek, který nemá v současném designovém jazyce automobilek obdoby. Již na první pohled se Polestar 1 hrdě hlásí ke klasickým tvarům, od kterých moderní elektromobily spíše opouštějí.

Minimalistický interiér

Moderní technologie se snoubí ruku v ruce i v interiéru vozu, ve kterém Polestar 1 nezapře svůj severský původ. Interiéru s koncepcí sedadel 2+2 vévodí minimalistický styl, který známe i ze sériových modelů značky Volvo, což je tak trochu škoda. Od vozu, jehož cenovka začíná na 155 tisících eur, tedy přibližně 4 milionech korun, bychom očekávali trochu víc nápaditosti, a nutně se nemusí jednat o ruční řemeslné zpracování ve stylu Bentley.

Variabilita interiéru je velmi striktně omezena a zákazník, který se těšil na možnosti kombinování materiálů, barev i povrchových úprav, bude zklamán. Polestar chce mít každou podobu interiéru v naprosté harmonii se zbytkem vozu, a proto umožňuje jen velmi omezenou možnost personalizace.

polestar-19

Foto: Polestar

Interiér vozu značně připomíná modelové bratrance Volva

Ze strany automobilky se jedná o poměrně odvážný přístup, ale právě odvážné kroky „mladé“ automobilky jsou tím, co dělá vozy Polestar tak jedinečné. A to nemluvíme pouze o Polestaru 1, ale i o druhém modelu, kterým je Polestar 2. Ten bude již plně elektrickým vozem, který nabídne velice atraktivní design, ale i zajímavosti jako striktně veganský interiér.

Polestar 1 rozhodně není smutným hybridem, který v sobě dusí veškerý potenciál, jen aby vyhověl současným emisním nárokům. Jedná se o luxusní GT, pro jehož popis jsou vhodná slova jako hravost, technická dokonalost či neotřelost. I přes váhu 2 350 kilogramů se jedná o velice hbitý vůz, který má perfektní ovladatelnost a který ukazuje, že zaběhlé způsoby lze bořit zcela originálním způsobem. Právě v takovém duchu popisují i první řidiči, kteří se ve voze svezli.

Pokud si chce náročný uživatel pořídit automobil v podobné cenové relaci a s podobným charakterem, má na výběr hned z několika možností. Může uvažovat o Bentley Continental GT, nebo se odevzdat do náruče některého z německých výrobců luxusních vozů, jako je BMW osmé řady či S-Class od Mercedesu. Žádný z těchto vozů se však nebude ani zdaleka přibližovat tomu, čím je Polestar 1.

polestar-17

Foto: Polestar

Za 4 miliony se Polestar 1 řadí mezi skutečně drahé hračky. Polestar 2 by však měl být dostupnější záležitostí

Diskuze (0)

Novinka

Anonym