Stejně revoluční jako Nespresso. Český Fluidum Té chce s unikátní technologií změnit přípravu čajů

Tomáš Kofroň a zakladatelka Šárka Vávrová stojící za čaji Fluidum Té

Foto: Petr Klapper

Čaj je po čisté vodě nejvíce konzumovaným nápojem na světě a jeho historie se s lidmi spojuje minimálně od třetího století našeho letopočtu. V jeho přípravě však během staletí nenastaly výraznější změny. Posledním z velkých milníků je vynález moderních sáčků usnadňujících jeho louhování, k čemuž došlo počátkem minulého století. Od té doby je příprava čaje jako stojatá voda.

Tuhle vodu teď plánuje rozvířit Šárka Vávrová s novými českými čaji Fluidum Té. Díky světově unikátní technologii, která je aktuálně v patentovém řízení, vymyslela způsob, jak bez alkoholu, chemie či barviv vyrobit čistý čajový extrakt.

I když se to na první pohled nemusí zdát, v potravinářském světě jde o velkou novinku. Nová technologie umožňuje extrakt vyrobit bez nutnosti louhování nebo zalívání vařící vodou, což je k bylinkám šetrnější. Výsledný produkt tak obsahuje jen vodu a byliny – žádná přidaná barviva, konzervanty či jiné látky. Stačí ho jen smíchat s vodou a za pár sekund je připraven ke konzumaci.

Od piva k čajům

„Ve světě čajů se dlouhou dobu moc nedělo. Věříme, že se nám podaří změnit to, jak lidé čaje vnímají. Podobně, jako na světovém trhu způsobilo revoluci Nespresso, my máme ambici být to samé pro čaj,“ popisuje pro CzechCrunch Vávrová své velké plány.

sarka2

Zakladatelka Fluidum Té Šárka Vávrová

Foto: Petr Klapper

Třiatřicetiletá Vávrová má z potravinářství dlouhodobé zkušenosti, byť svou předchozí kariéru věnovala nápoji, který možná v Česku v popularitě s čajem bojuje – pivu. Působila jako konzultantka pro několik tuzemských pivovarů, pivo umí i uvařit a má rovněž senzorické zkoušky. „Na pivo mám čich a chuť, a mám na to papír,“ směje se Vávrová.

Její nápad na novou technologii, která by mohla přinést zásadní změny do světa čajů, pak přišel náhodou během prohlídky jiného technologického řešení v nesouvisejícím odvětví. Jak popisuje sama Vávrová, již dlouho během svého působení v potravinářství přemýšlela nad způsoby, jak „obohatit“ vodu o zajímavé chutě, avšak bez přidání cukrů nebo jiných chemikálii.

zdenek-cendra-boxed

Přečtěte si takéChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch Podcastu

„Čaj se ukazuje jako ideální nápoj, jeho problémem však je zdlouhavá příprava. Lidé často nemají čas čekat na správné vylouhování čaje, a hlavně pak ani na jeho ochlazení, aby jej mohli pít,“ popisuje Vávrová.

Právě to chce teď s Fluidum Té změnit. Inovativní extrakt se prodává v sáčcích nevelmi odlišných od těch klasických čajových. Na rozdíl od nich však obsahuje tekutinu, konkrétně vodu s bylinným extraktem, která se následně jen smíchá s vodou, ať už teplou, nebo studenou.

Příprava čaje zabere jen několik sekund a je rovnou připraven ke konzumaci. Díky jednoduchému složení je navíc nápoj vhodný i pro alergiky nebo těhotné ženy či děti.

FluidumTé

Čajový extrakt Fluidum Té je balen ve speciálních pytlících

Foto: Petr Klapper

Jenou z hlavních prezentovaných výhod je podle Vávrové hlavně jednoduchost přípravy, která se reálně nedá „pokazit“ příliš krátkým nebo dlouhým louhováním při nesprávné teplotě. Přípravu jsme otestovali i přímo v redakci a chuťově Fluidum Té skutečně odpovídá klasickým bylinný čajům, byť vás to vzhledem k takřka okamžité přípravě minimálně na začátku překvapí. Aby to tak bylo, pomáhali tuzemské firmě během vývoje i další potravinářští experti.

Prémiový čaj do letadla nebo autobusu

I s ohledem na novou a inovativní technologii se Fluidum Té plánuje zařadit mezi prémiovější produkty na trhu. Čajové krabičky obsahující deset sáčků (na výběr je šest různých variant) se budou prodávat na úrovni přibližně 160 korun, což je v segmentu prémiovějších čajů běžná cena a v přepočtu na jednu dávku na úrovni kávové kapsle od zmiňovaného Nespressa.

Prodej Fluidum Té oficiálně odstartoval tento týden a prozatím je dostupný ve vlastním e-shopu a v několika designových obchodech. „Možná je to netradiční volba, zákazníkům jsme ale chtěli čaj nabídnout v hezkém prostředí a v dobrém umístění. Ještě letos se rozšíříme také do bio obchodů, během příštího roku pak do dalších prodejních kanálů,“ popisuje Tomáš Kofroň, který se k Vávrové ve Fluidum Té přidal jako ředitel obchodu.

Už od začátku však české čaje míří mnohem dál a s českým trhem se rozhodně nespokojí. Od e-shopového řešení po logistiku má firma všechno připravené na mezinárodní prodej, přičemž své čaje chce prodávat na celém evropském trhu.

Svoji cílovou skupinu Fluidum Té nevidí jen u zaneprázdněných lidí, kteří na oblíbený nápoj často nemají čas, ale také například v gastronomii a také v dopravě. Správně uvařit čaj v letadle letícím přibližně deset kilometrů nad zemí není jednoduchý úkol a to stejné platí i při jízdě v autobusu. Svými sáčky chce Fluidum Té přinést ten nejkvalitnější čaj i do náročnějších podmínek.

fluidumte2

Fluidum Té přichází v několika příchutích a směsích

Vávrová do budoucna věří, že ji v dalším rozvoji byznysu pomohou také investoři. Do vývoje a vstupu na trh investovala několik jednotek milionů korun z vlastních a rodinných úspor a aktuálně o spolupráci jedná s několika investory.

„Většinou na ně působíme jako mimozemšťané. Většina startupů se týká IT, v potravinářském odvětví nejsou inovace moc běžné, takže nás mají za blázny,“ směje se Vávrová. Teď ji však čeká náročnější úkol – uspět na trhu. „Nedávno mi kamarádka gratulovala, že jsme to konečně dotáhli do konce. My ale teď vstupujeme na trh, takže jsme to dotáhli do začátku,“ dodává s úsměvem.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.