Rostlinná revoluce v Burger Kingu. V Česku se začíná prodávat Rebel Whopper s falešným masem

Burger King začíná v Česku prodávat rostlinný Rebel Whopper

Foto: CzechCrunch

Burger King funguje už téměř 70 let, ale podobnou novinku ještě patrně nikdy nezažil. Americký řetězec s rychlým občerstvením se vždy specializoval především na hamburgery všeho druhu, které spojovalo jediné – chuť masa připraveného na otevřeném ohni. Tyto jistoty však již neplatí. Burger King totiž začíná hovězí maso u svého nejpopulárnějšího Whopperu nahrazovat rostlinnou alternativou a po Spojených státech s tím přichází i do Evropy.

„Za téměř sedmdesátiletou historii Burger Kingu jde o jedno z největších uvedení nového produktu na trh. Představujeme 100% Whopper s 0 procenty masa, který sklidil obrovský zájem ve Spojených státech a nyní přichází do Evropy,“ hlásil dnes v nedávno otevřené pobočce Burger Kingu v Praze na I.P. Pavlova Daniel Ryška, který americkému fastfoodu šéfuje v Česku a na Slovensku.

Očekávaná novinka ze Spojených států v podobně rostlinné náhražky hovězího masa nyní přichází také do České republiky, kde je od dnešního dne k dispozici ve všech 28 restauracích. Nový rostlinný burger se jmenuje Rebel Whopper a podle Ryšky je to přesně takový Whopper, jaký všichni znají a milují, jen již neobsahuje maso.

daniel-ryska-burger-king2

Daniel Ryška, šéf Burger Kingu v Česku a na Slovensku

Foto: AmRest

Burger King se nově stává největším řetězcem restaurací v Evropě, který má ve své nabídce burger s masem čistě rostlinného původu. Vedle České republiky totiž Rebel Whopper přichází také do dalších 24 evropských zemí, včetně Slovenska, Polska, Německa či Itálie, a zákazníci si ho tak budou moci vychutnat ve více než 2 500 restauracích.

Zatímco na domácím trhu ve Spojených státech vsadil Burger King na rychle rostoucí firmu Impossible Foods, jež se na rostlinné burgery specializuje, v Evropě se rozhodl pro nizozemského výrobce Vegetarian Butcher. Je to i proto, že Impossible Foods zatím v Evropě vzhledem k tomu, že má geneticky modifikované přísady, které nejprve musí projít na starém kontinentu testováním, nemůže prodávat.

Jelikož ve Spojených státech a v Evropě vyrábí rostlinný Whopper někdo jiný, nesou ikonické pokrmy i jiný název. Američtí zákazníci tak již několik měsíců chodí na Impossible Whopper a ti evropští si nyní budou v nabídce zvykat na Rebel Whopper. Přestože se jejich složení a výroba mírně liší, podle Daniela Ryšky jsou oba rostlinné plátky masa velmi podobné.

tramvaj-praha-prague-min

Přečtěte si takéPlastová Lítačka může od prosince zůstat doma. Cestující si do mobilu konečně nahrají i dlouhodobé kupony

„Rebel Whopper se skládá ze 79 % ze sójového a pšeničného proteinu. Museli jsme ho uzpůsobit tak, abychom mohli rostlinné maso i nadále připravovat na otevřeném grilu jako naše ostatní masa. Zároveň Rebel Whopper nekomunikujeme jako vegetariánský, ani jako veganský – jednak obsahuje majonézu a navíc ho připravujeme na grilu vedle ostatních mas,“ vysvětluje Ryška.

Falešný burger si naklikáte v samoobslužném kiosku

Složení Rebel Whopperu je tedy jinak proti klasického Whopperu standardní. Nechybí rajče, ledový salát, majonéza, kečup, okurka, cibulka a sezamová bulka, změna je jen ve falešném masu. A důležité je, že se podařilo Burger Kingu stlačit cenu za nemasový Rebel Whopper na cenu standardního Whopperu.

rebel-whopper

Nemasový Rebel Whopper

Foto: Burger King

Prozatím si mohou zákazníci v Burger Kingu dopřát novinku od Vegetarian Butcher jen v rámci Rebel Whopperu, ale Ryška prozradil, že během prosince se řetězec chystá po vzoru konkurence nasadit samoobslužné kiosky a od příštího roku v nich nabídne možnost, vyměnit ve standardních burgerech maso za nemaso.

Již nyní měl Burger King v Česku vegetariánskou alternativu v podobě zeleninové placky v tzv. Veggie Burgeru, ale v Rebel Whopperu vidí Ryška mnohem větší potenciál. Češi totiž spolu s Maďary patří k velkým milovníkům hovězího masa a zatímco třeba v Německu a v dalších západních zemích dnes již rychle roste obliba právě i zeleninových alternativ, v Česku je zatím tento trend teprve na začátku.

Proto chce Burger King na tuto vlno naskočit mezi prvními a slibuje si, že v Česku přiláká k falešnému masu ve svých produktech další zákazníky. Podle průzkumu, který si řetězec nechal vypracovat, je v Evropské unii zhruba 13 procent flexitariánů, což jsou lidé, kteří se zaměřují na vegetariánskou stravu, ale čas od času si dopřejí i maso, a právě na ně se chce Burger King zaměřit. V Česku je jejich podíl zatím přitom jen 4 procenta.

„Práce s Burger Kingem na Rebel Whopperu byla úžasná zkušenost a těšíme se, že ho budou moci nyní zákazníci Burger Kingu ochutnat,“ říká k novince Jaap Korteweg, zakladatel Vegetarian Butcher, který se jako farmář v roce 1998 po vypuknutí moru prasat rozhodl, že maso přestane jíst. Od té doby pracuje na rostlinných alternativách, které piluje k dokonalosti tak, aby strávník ideálně nepoznal, že nejí skutečné maso.

rebel-whopper-bk3

Rostlinný Rebel Whopper symbolizuje zelená barva

Foto: CzechCrunch

„I proto jsme si ostatně Vegetarian Butcher pro spolupráci vybrali,“ přitakává Ryška. (Ne)maso v Rebel Whopperu je tak v rámci všech ingrediencí chuťově skutečně vcelku snadno zaměnitelné, byť má trochu jinou strukturu. Na pravé hovězí si sice nepřijde, ale Burger King chuti pomáhá i tím, že rostlinnou alternativu připravuje rovněž na otevřeném ohni a navíc dobře ví, na koho míří.

Popularita rostlinných alternativ k masovým pokrmům roste po celém světě, protože zejména mladší generace začíná stále více řešit například dopad svého chování na životní prostředí i to, co dnes jedí. A na trend mezi prvními vedle samotných výrobců naskakují právě řetězce s rychlým občerstvením. Ve spolupráci s Beyond Meat, konkurentem pro zmíněný Impossible Foods, představil vlastní bezmasý burger McDonald’s a s falešným kuřetem si zase hrají v KFC.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.