Přes 600 milionů korun za minutu. Nákupní šílenství Singles‘ Day na čínské Alibabě opět bořilo rekordy

Filip HouskaFilip Houska

singles-day-alibaba

Foto: Alibaba Group

Živé promítání tržeb Alibaby ze Singles‘ Day

0Zobrazit komentáře

Zatímco včera v Česku slavili výhradně Martinové, v Asii slavili naprosto všichni. Konal se totiž megalomanský nákupní svátek Singles‘ Day, jehož magické datum 11. 11. měli v kalendářích asijští koupěchtivý poznačené snad od loňského ročníku. Šílené utrácení peněz za zlevněné zboží tehdy ovládl čínský e-shop Alibaba, který za 24 hodin utržil astronomických 30,7 miliardy dolarů. Letos si pozici dle očekávání obhájil a přihodil pár miliard navíc.

Asi není třeba vysvětlovat, co masivní slevy udělají s chováním lidí. Po celém světě je to stejné: jakmile zboží skočí do slevy, vrhnou se po něm hladoví zákazníci, kteří jej možná ani nepotřebují, ale přeci když je zlevněné…

Nikdo však nedokáže konkurovat Číňanům, Japoncům, Korejcům a prakticky všem Asiatům, pro které mohou být nákupní horečky národním sportem. A ukázalo se to i během včerejšího dne.

taylor-swift-singles-day

Foto: Alibaba Group / Twitter

Taylor Swift a její koncert ke startu Singles‘ Day

Předtím, než v Šanghaji vystoupila americká zpěvačka Taylor Swift, aby Singles‘ Day oficiálně zahájila a pomohla jej rozvířit do kruhů sociálních médií, lidé netrpělivě vyčkávali, než se otevřenou virtuální nákupní brány Alibaby, největšího e-shopu planety.

Ostatně i samotný prodejce z čínského Chang-čou vábil zákazníky na svá živá vysílání, která opepřil mimo jiné hollywoodskou ikonou Kim Kardashian a její značkou parfémů KKW. Všichni tak věděli, že jde o předzvěst obrovské akce, která Alibabě a jejím dceřiným prodejcům přinese desítky miliard dolarů v tržbách. Málokdo však čekal, že se pokoří rekord z loňského extrémně úspěšného roku.

Největší e-commerce skupina světa dosáhla za letošní Singles’ Day na tržby přesahující 268 miliard čínských juanů, respektive 38,4 miliardy dolarů. V přepočtu to dělá zhruba 883 miliard korun. Za jediný den.

alibaba-campus-china1

Foto: Alibaba Group

Sídlo Alibaby v čínském Chang-čou

Pokud se toto číslo zasadí do kontextu dalších masivních nákupních svátků Black Friday a Cyber Monday, které letí hlavně ve Spojených státech, ani po sečtení jejich 25miliardových a 8miliardových tržeb z minulého roku nedosahují takových výšin jako včerejší šílenství. Ztrácí na něj zhruba čtyři miliardy dolarů.

A ještě jedno srovnání: Amazon tuto sumu, tedy přes 38 miliard dolarů, podle agentury Reuters neutržil v online prodejích ani za celý poslední kvartál.

To, co dala Alza za rok, měla Alibaba za 74 vteřin

Singles’ Day v číslech je doslova baštou pro zapálené matematické statistiky a nabízí se celá řada nejrůznějších porovnání. Vztáhne-li se tato rekordní suma ve výši 38,4 miliardy dolarů do rybníčku tuzemských e-shopů, které jsou pochopitelně pouhými jikrami na dně, vznikne skutečně fascinující porovnání.

Tak například Alza, jednička českého trhu, vygenerovala v loňském roce stejné tržby (okolo 25 miliard korun) jako Alibaba za zhruba minutu a 14 vteřin od spuštění nákupní akce. Loňské tržby Mall Group, která pod sebou sdružuje e-shopy jako Mall.cz, CZC.cz nebo Košík.cz, pak čínský gigant zhltl za přibližně 48 sekund. Čísla jsou brána s ohledem na raketový růst v úvodních minutách, který se logicky s postupným vývojem zpomaloval (nejde tak o průměr celého dne).

Pozoruhodná je i hodinová bilance letošního Singles’ Day. Už za úvodní minutu a 8 vteřin od zahájení Alibaba skrze svou hlavní platformu i AliExpress, Tmall, Taobao nebo dceřiný obchod Lazada pro jihovýchodní Asii vygenerovala první miliardu dolarů. O 28 minut a 52 vteřin později pak seděla na 10 miliardách a po devíti hodinách dosáhla na hranici 23 miliard, tedy o 25 procent více než vloni ve stejnou dobu.

11-11-special-edition-allbirds

Foto: Alibaba Group

Speciální oranžová edice tenisek Allbirds Wool Runners pro Singles‘ Day

Pak už jen stačilo pokořit 30miliardový vrchol, u kterého byli analytici poněkud skeptičtí, a po 24 hodinách se zastavit na konečné rekordní sumě. „Bylo to jako letadlo v turbo rychlosti,“ komentoval technologický šéf Alibaby Jeff Zhang pondělní akci, během které zákazníci kupovali především elektroniku a módu. Nadmíru oblíbené měly být i nové tenisky Allbirds z ovčí vlny.

skoda-octavia-iv-combi-hybrid-charging-min

Přečtěte si takéNejoblíbenější český vůz i jako plug-in hybrid. Škoda odhalila čtvrtou generaci modelu OctaviaNejoblíbenější český vůz i jako plug-in hybrid. Škoda odhalila čtvrtou generaci modelu Octavia

Velkému zájmu se mimo jiné těšily i obrovské značky jako Apple, L’Oreal nebo Dyson, které brzy po přestřihnutí pomyslné zahajovací pásky generovaly až 14 miliard dolarů v předobjednávkách.

Rekord již bez spoluzakladatele

V pořadí jedenáctá edice Singles’ Day měla i nostalgický náboj, především pak pro celou Alibaba Group. Šlo totiž o první ročník, kterého se přímo ze sedla šéfa představenstva neúčastnil její spoluzakladatel Jack Ma. Nejbohatší Číňan svůj post, z něhož se mu podařilo dovést firmu do toho nejlepšího období, předal letos v září nynějšímu CEO Danielu Zhangovi a završil tak jednu velkou éru.

jack-ma

Foto: WEF/Flickr

Spoluzakladatel Alibaby Jack Ma

Byl to nicméně právě Ma ve spolupráci se Zhangem, kteří Singles’ Day tímto monstrózním způsobem zkomercializovali a prakticky uvedli veřejnost v domnění, že tento svátek vytvořili. To však není zcela pravda – Singles’ Day už delší dobu sloužil jako svátek všech „nezamilovaných“ jakožto opak Dne svatého Valentýna, který připadá na 14. února.

Jedenáctý den v listopadu byl vybrán proto, že jedničky (11. 11.) ideálně symbolizují lidi bez partnera. S nadsázkou lze nyní říct, že symbolizuje spíše lidi bez peněz. Alespoň tedy po probuzení do dalšího dne.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym