Nejrychlejší závodní traktor světa, který nikdy nevjede na pole, ale zato hospodaří v Guinessově knize rekordů

Nový traktor Fastrac Two od britského výrobce JCB

Foto: JCB

Závodit se dá dnes s kdečím a výjimkou nejsou ani traktory. Jen v Česku se pořádalo už několik soutěží, kde se vesničtí závodníci v těchto hospodářských strojích střetávali na polních okruzích. I když nejde o žádnou mainstreamovou zábavu, své fanoušky rozhodně má. Na chuť by těmto závodům však mohli přijít i skuteční milovníci rychlých vozů, a to díky výrobci traktorů JCB.

Společnost se sídlem v anglickém Rocesteru se již od roku 1945 zabývá výrobou kvalitních zemědělských nástrojů včetně bagrů a zmíněných traktorů, kterými přes dvacet továren zásobuje prakticky celý svět. Patří mezi ověřené značky, co se produkce těžkých zařízení týče, díky čemuž si může troufnout i na různé, nepříliš účelové šílenosti. Jednou z nich je závodní traktor.

JCB představilo takzvaný Fastrac Two, předchůdce modelu Fastrac One, který letos v červnu pokořil rekord v podobě nejrychlejšího traktoru světa – dokázal jet rychlostí 166,7 km/h. Nástupce původní verze však laťku vysokorychlostních traktorů posouvá ještě výše. Fastrac Two totiž dokázal udržet průměrnou rychlost okolo 218 km/h, čímž si vysloužil čestné místo v Guinessově knize rekordů.

guy-martin-fastrac-two

Britský jezdec Guy Martin, který s traktorem dal rekord

Foto: JCB

Rekord nejrychlejšího traktoru světa je atraktivní sám o sobě, ale možná mnohem zajímavější je celý proces, který pokoření tohoto milníku předcházel. JCB s novým strojem nakládalo skutečně jako se závodním prostředkem, což lze interpretovat především na designu. Již na první pohled je jasné, že nejde o žádný běžný traktor. Právě naopak.

Inženýrská a designérská divize společnosti úzce spolupracovala na tom, aby vzhled ideálně korespondoval s použitými technologiemi. V první řadě odlehčili celkovou konstrukci a namísto tradiční ocele použili hliník, přičemž vyházeli všechny nepotřebné komponenty, aby ušetřili co nejvíce přebytečných kil.

Poté se zaměřili na vylepšení aerodynamiky, na níž pracovali s technologickou divizí britské automobilové stáje Formule 1 Williams. JCB uvádí, že se díky novým nárazníkům, deflektorům a pokročilému procesu takzvané počítačové mechaniky tekutin podařilo aerodynamiku traktoru vylepšit o důležitých 10 procent.

V kokpitu zkušený závodník

Následně upravili turbo a chlazení a přihodili 7,2litrový šestiválcový diesel JCB Dieselmax s výkonem až 1 016 koní při 3 150 otáčkách za minutu. To vše zaobalili do působivého, žluto-černého kabátku s uhlazeným vzhledem a oficiálně vypustili na testovací dráhu Elvington Airfiled v anglickém Yorku.

fastrac-two-3

Letmý pohled dovnitř stroje

Foto: JCB

Do závodní novinky rovnou posadili ostříleného motocyklového závodníka Guye Martina, který to s traktorem v jednom úseku vytáhl až na 247,5 kilometru za hodinu. „Zajistit, aby pětitunový traktor dosáhl rychlosti okolo 247 km/h a pak ještě úspěšně zastavil, není příliš jednoduchý úkol,“ dodává šéf inovací v JCB Tim Burnhope pro magazín Top Gear a zároveň tak nastínil, proč Fastrac Two disponuje i zpětným padákem pro brzdění.

Nyní je otázkou, co bude JCB s tímto traktorem dělat. Je sice hezké, že mají ve svých garážích nejrychlejší traktor na světě, ale zatím neexistuje cílovka, která by si jej koupila pro rozumné využití. Na pole se s ním jet nedá, orat taktéž neumí a závodit nemá s kým. Lze spekulovat nad tím, že JBC dalo podnět ke vzniku nové soutěže, něco jako Tractor 1. Tam by pak tato vychytávka smysl dávala. Ostatně k tomu již připravila i oficiální merchandising.

fastrac-two-2

Zpětný padák jako naprostá nezbytnost pro brždění

Foto: JCB

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.