Gordic je jednou z největších rodinných firem v Česku. Digitalizuje nejen státní správu a po 25 letech se mění

Zakladatel Gordicu Jaromír Řezáč spolu se svými syny Markem a Michalem

Foto: Gordic

Jestli je v Česku něco, co má svou tradici, jsou to desítky let zkušeností v podnikání v rámci rodinných firem. Ať už jde o miliardové Hopi, Kofolu nebo Koh-i-noor, všechny mají jedno společné – předávání zkušeností a byznysu po další generace. Jednou z takových firem je i původem jihlavský Gordic, který v roce 1993 založil Jaromír Řezáč.

Společnost vstoupila na trh s na první pohled jednoduchým cílem – digitalizovat státní správu a zjednodušovat mnohdy složité administrativní systémy a jejich nakládání s daty. Přes 25 let tak firma Jaromíra Řezáče tvoří informační systémy a platformy, které slouží jak pro veřejný, tak i soukromý sektor, nebo k zajištění kybernetické bezpečnosti. Produkty Gordicu dnes používá přes šest tisíc organizací, zejména v Česku.

Gordic je znám především díky integrační platformě GINIS, která veřejné správě umožňuje spravovat a digitalizovat dokumenty, ukládat bezpečně data nebo řídit lidské zdroje a tvořit tak chytrá města 21. století. Gordic se před dvěma dekádami uvedl získáním zakázky na dodávku a podporu spisové služby pro magistrát Hlavního města Prahy. V návaznosti na to později otevřel v hlavním městě svou pobočku.

gordic_hdnt

Michal Řezáč, ředitel pro strategický rozvoj, který se dále v Gordicu zabývá kyberbezpečností

Foto: Gordic

O rok později už produkty Gordicu používal nejen pražský magistrát, ale také Ministerstvo vnitra, Ministerstvo obrany a celkem 57 okresních úřadů. Tři roky nato firma získala bezpečnostní prověrku, což jí umožnilo spolupracovat s Ministerstvem obrany a armádou České republiky – právě zde implementovala zmíněný systém GINIS a pomáhala svými nástroji státu se vstupem do NATO, a to díky systému pro evidenci majetku pomocí účetnictví.

O dekádu později už Gordic expanduje do zahraničí, konkrétně na Slovensko, a několik let nato nastupuje do společnosti jeden ze synů Jaromíra Řezáče, Marek. Ten do firmy vnesl marketing a dnes se stará o strategický rozvoj Gordicu. Krátce po něm rodinnou firmu doplnil i druhý ze synů, Michal Řezáč, který má na starosti především kybernetickou bezpečnost, což je hlavním obsahem platformy KYBEZ.

danielkretinsky1

Přečtěte si takéDaniel Křetínský už je největším akcionářem Metra. Do obří německé skupiny poslal další miliardy korun

Dnes má takové platformy Gordic celkem tři (GINIS, IoT a KYBEZ) a postupně rozšiřuje záběr služeb. Vidět to je i na finančních výsledcích firmy. Za loňský rok se Gordic přehoupl přes 680 milionů korun obratu se ziskem 27,2 milionu korun. To je podstatný nárůst i oproti úspěšnému roku 2017, ve kterém dosáhl zisku ve výši 8,9 milionu korun při tržbách 583,7 milionu korun.

I díky tomu se firma zařadila do žebříčku tuzemského časopisu Forbes a mezi stovkou největších českých firem skončila na 78. místě. Aktuálně má firma klanu Řezáčů téměř 200 zaměstnanců a dál roste. Po více než 25 letech si tak Jaromír Řezáč a jeho synové řekli, že bude i s ohledem na podstatné rozvětvení služeb potřeba obměnit identitu společnosti.

marekrezac

Marek Řezáč, ředitel pro strategický rozvoj, který se mimo jiné věnuje IoT

„Jsme vývojová firma, která vytváří kód, a chtěli jsme pomocí kódu ovlivňovat identitu značky. Proto jsme se vydali směrem dynamického designu, jenž umožňuje nepřeberné možnosti využití od generování patternu pro každého zaměstnance přes tvorbu grafů pro business inteligence nástroje až po aplikace v prostředí virtuální reality,“ říká ke změně identity Marek Řezáč, jeden ze synů a ředitel pro strategický rozvoj firmy.

„K proměně komunikace jsme přistoupili zodpovědně. Podoba značky vychází z hodnot, proto jsme do jejich redefinice zapojili zaměstnance. Proces tak trval několik měsíců a zasáhl všechna patra naší společnosti,“ doplňuje Marek Řezáč k novému komunikačnímu stylu značky.

Na grafickém konceptu loga pracoval známý designér Lumír Kajnar a také pražské designové studio Oficina, jenž stojí například i za vizuální identitou televize Prima Cool. S textací webových stránek a definováním hodnot společnosti pomohla textařka Jana Kneschke.

gordic_logo

Vývoj loga Gordicu, které se změnilo po 25 letech

Na příští rok firma plánuje integraci služeb GINIS do cloudu v souvislosti s nástupem platformy GINIS 2020. „Veškeré moduly budou postupně převáděny do cloudu a uživatelé tak získají například generátor otevřených dat, který umožňuje publikovat data na open data portály nebo do externích aplikací,“ tvrdí Marek Řezáč. „Vzniká také API napojení pro navázání dat do nadstavbových aplikací, včetně zpětné datové kompatibility. Provoz bude zabezpečený vícevrstvou architekturou a šifrováním,“ doplňuje.

Jedná se tak o jasný důkaz toho, že když se chce, všechno jde. Firma Jaromíra Řezáče se chlubí tím, že veškeré své aktivity, respektive řízení firmy i peníze, drží v Česku. Ostatně jen loni odvedla na tuzemských daních kolem 50 milionů korun.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.