Google chce zvýšit důvěru v politické reklamy. Už je nenechá cílit na uživatele podle jejich postojů

Google

Foto: Paweł Czerwiński/Unsplash

Otázka demokracie spojená s internetovými giganty rezonuje už několik let a čím dál tím větší pozornost se ubírá k reklamám a možnosti jejich takřka neomezeného zacílení. Vysoce personalizovaný obsah, který se zobrazuje jednotlivým uživatelům na internetu, je totiž může ve velké míře ovlivňovat i ve volbách. Největší internetový vyhledávač Google chce proto problém politických reklam řešit.

Zadavatelé využívající služeb Googlu nově nebudou moci zaměřovat své politické reklamy na uživatele podle jejich postojů (zda jsou levicoví nebo pravicoví) a nadále jim bude povoleno distribuovat volební reklamy jen podle pohlaví, věku, lokality a zájmů. Google tvrdí, že taková pravidla jsou v souladu s praktikami v tradičních médiích.

„Nezávisle na tom, jaké výdaje nebo důsledky pro nás budou nová pravidla mít, tak si myslíme, že změny budou znamenat větší důvěru v digitální politické reklamy a voličské procesy po celém světě,“ napsal ve zprávě viceprezident Google Ads Scott Spencer.

google-search-analytics

Vyhledávání na Googlu

Foto: Edho Pratama/Unsplash

Nová pravidla zavede Google postupně – už příští týden budou platit ve Spojeném království a zasáhnou tak i do tamních předčasných voleb. Ve zbytku Evropy budou zavedeny do konce roku a celosvětově do 6. ledna 2020.

Pravidla i proti deep fakes a lživým výrokům

Google se také rozhodl zakázat v reklamách deep fake videa, tedy záznamy, které jsou upraveny, aby ukazovaly například politika říkajícího neexistující výroky. Dále se jedna z největších firem na světě postavila proti zavádějícím tvrzením o volbách – nebude povolovat například tvrzení, že jsou volby posunuty nebo že lze volit pomocí SMS zprávy. Obecně je pro jakéhokoliv zadavatele zakázané v reklamách na Googlu lhát.

oliver-dlouhy-kiwicom2

Přečtěte si takéNová éra Kiwi.com. Budujeme globálního virtuálního superdopravce, hlásí zakladatel Oliver Dlouhý

Internetový gigant však přiznal, že ani on není schopen posuzovat rozumně každé politické tvrzení. „Očekáváme, že celkový počet politických reklam, u nichž zasáhneme, bude velmi omezený. I nadále tak ale budeme činit v případech očividných porušení pravidel,“ uvedl Spencer.

Ke svým postojům se už jasně vyjádřily také společnosti Twitter a Facebook. Dvě sociální sítě zaujaly zcela opačné pozice. Zatímco Twitter řekl, že od zítřka, 22. listopadu, budou na jeho síti politické reklamy zcela zakázané, dle názoru Facebooku nepřísluší soukromé firmě „cenzurovat politické reklamy nebo zprávy“. Společnost Marka Zuckerberga proto čelila kritice za to, že po největší sociální síti nechá nadále kolovat i lživé a dezinformační příspěvky.

jack-dorsey

Jack Dorsey, CEO Twitteru

Foto: Twitter

Postoje Twitteru a Facebooku okomentoval pro magazín Wired mediální analytik Daniel Kreiss: „Máme tu Facebook, který říká, že pustí všechno, a pak Twitter, který říká, že nepustí nic. Existuje i rozumná pozice uprostřed.“ A právě Google možná takovou pozici uprostřed reprezentuje.

Omezení jenom ve volebních reklamách

Je ale podstatné, že Google doslova uvádí, že omezení zavádí pouze v případě „volebních reklam“. Z toho vychází, že pokud cíl zadavatele není kampaň kandidáta, zaměřovat podle politické orientace bude moci dál. Jak už také bylo řečeno, i nadále bude možné zacílit jakoukoliv reklamu na základě zájmu. Tématickou reklamu například o ekonomice tak budou moci i nadále zadavatelé naservírovat člověku, který čte ekonomické články.

V případě Twitteru se také otevírala otázka definice politické reklamy, u googlovského pojmu „volební reklamy“ vyvstává podobný dotaz. Prozatím tak není jasné, jak širokou oblast nová pravidla zasáhnou, ani jak bude Google efektivní v jejich vymáhání.

obama-peele-deepfake

Vlevo falešný obraz Baracka Obamy, vpravo režisér Jordan Peele, jehož mimika byla přenesena na video bývalého prezidenta USA

Foto: Buzzfeed / YouTube

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.