Facebook se snažil koupit předchůdce TikToku. Teď ho chce v Instagramu okopírovat jako dříve Snapchat

Instagram Reels

Když Instagram v létě 2016 představil tzv. Stories, inspiroval se u Snapchatu a ten v důsledku na tři roky úplně přestal růst. Teď se ale sociální síť patřící Facebooku rozhodla podobným způsobem zaútočit na TikTok, rychle rostoucí čínskou sociální síť, která má v globálním měřítku podle analytické firmy Sensor Tower kolem 1,5 miliardy měsíčně aktivních uživatelů.

Nová funkce Instagramu zvaná Reels téměř kopíruje základní principy TikToku. Spočívá v natáčení krátkých, maximálně patnáctivteřinových videí na hudbu od oblíbených umělců, na kterou následně uživatelé zpívají nebo tancují. K tomu je nabalen tradiční mix filtrů a editovacích možností, z nichž v praxi vznikají zástupy odlišných videí se stejným zvukem.

Prozatím Instagram novou funkci spustil pouze v Brazílii, pod portugalským názvem Cenas (scény). Podle magazínu TechCrunch  tamní trh tu výhodu, že je rozvojový, Instagramem už poměrně hojně penetrovaný, ale TikTok zde prozatím příliš nefiguruje. Podle analytické firmy NapoleonCat je v Brazílii aktuálně 72 milionů uživatelů Instagramu, což je třetina tamní populace.

instagram-reels2

Ředitel produktového managementu Instagramu Robby Stein se inspirací u TikToku netají. „Musically před TikTokem a TikTok si zaslouží uznání za popularizaci toho formátu,“ uvedl, avšak prý trvá na tom, že Reels je produkt, který spočívá na univerzální myšlence sdílení videa s hudbou a hlavní výhodu vidí v tom, že „všichni vaši kamarádi už jsou stejně na Instagramu“. 

lil-nas-tiktok

Přečtěte si takéSociální síť TikTok chce objevovat nové hudební talenty. Těm nejlepším pomůže odstartovat kariéru

Instagram ale není první z platforem celého Facebooku, která se do podobného formátu pouští. Už před rokem totiž samotný Facebook vydal v tichosti aplikaci Lasso, která v podstatě funguje na stejném principu jako TikTok, ale pouze ve Spojených státech. Nebyla ovšem příliš úspěšná a její počty stažení se počítaly v desítkách tisíc. A tak to teď Facebook zkouší znovu, trochu jinak a na jiné službě.

Od pokusu o nákup k hlasité kritice

Podle úterní zprávy magazínu BuzzFeed se nicméně zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg ještě před založením Lassa snažil koupit předchůdce TikToku, Musical.ly. Zuckerberg měl jednat s tamními vlastníky v druhé polovině roku 2016 o odkoupení. K dohodě však nikdy nedošlo, přestože se Zuckerberg očividně snažil na čínský trh dlouho proniknout. Ostatně sám se naučil mandarínsky, k čemuž mu dopomohla i jeho manželka s vietnamsko-čínskými kořeny, a jednal i s tamním prezidentem Si Ťin-Pchingem.

mark-zuckerberg-min

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Foto: Facebook

Agentura Bloomberg dále informovala, že Facebook od vyjednávání nakonec odešel sám, a to kvůli obavám ohledně mladé cílové skupiny a čínského vlastníka. V poslední době zakladatel Facebooku TikTok hlasitě kritizuje například za údajné cenzurování hongkongských protestů a nazval ho nebezpečím pro demokracii.

TikToku se však teenageři po celém světě nemohou nabažit. Původem čínská sociální síť je ve své domovině známá jako Douyin a v létě 2017 pohltila už zmíněnou aplikaci Musical.ly – podle všeho tedy pouhých několik měsíců poté, co se o to pokusil Facebook. Vlastníkem TikToku je tak nejhodnotnější startup světa zvaný ByteDance, který před rokem se svou hodnotou přeskočil i Uber.

Rychlý nástup a těsný boj s Instagramem

TikTok měl v červenci 2018 překročit půl miliardy aktivních uživatelů měsíčně a už letos v únoru jednu miliardu. Nyní se proto odhaduje, že by se celkový počet mohl pohybovat okolo 1,5 miliardy uživatelů, kteří jsou na něm každý měsíc aktivní. Není tedy divu, že se Instagram pouští do hlavního principu svého konkurenta. Počty jeho uživatelů dosáhly na miliardu loni, a tak spolu tyto dvě aplikace vedou vyrovnaný boj. Navíc se mu v minulosti již podobné zkopírování populární funkce u konkurenční aplikace náramně vyplatilo a Stories, s nimiž jako první přišel Snapchat, jsou dnes velmi populární součástí Instagramu.

Z propočtu vycházejícího z uniklých dat z jiných evropských zemí se nám podařilo zjistit, že počet českých uživatelů se v únoru 2019 pohyboval mezi 400 a 600 tisíci. Ve stejnou dobu se TikTok také pohyboval mezi nejstahovanějšími aplikacemi na světě. Za první čtvrtletí letošního roku si lidé podle analýzy Sensor Tower TikTok stáhli téměř téměř 20omilionkrát. Za toto období už ho překonal jen WhatsApp a Messenger, oba patřící Facebooku. Na iOS byl pak TikTok vůbec nestahovanější aplikací s 33 miliony instalacemi.

V následujícím čtvrtletí, tedy od dubna do června, si čínská aplikace mírně pohoršila. V žebříčku vůbec nejstahovanějších aplikací jej předběhl i Facebook a TikTok se tak dostal na čtvrté místo s celkovými 155 miliony stáhnutími. Pro srovnání – za stejnou dobu si Instagram stáhlo 105 milionů lidí.

tiktok

TikTok

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.