Coca-Cola chce být ekologická, plány na papíře však nestačí. Opět je největším plastovým znečišťovatelem světa

Coca-Cola Store v Orlandu

Foto: Coca-Cola

Jen málokdo dnes věří, že ještě existuje možnost zbavit planetu veškerého plastového odpadu, který každým dnem sílí a svým způsobem tak znesnadňuje veškeré snahy o jeho odstranění. Zkrátka boj s větrnými mlýny. I tak ale vzniká nespočet plánů, jak výskyt spotřebovaných plastů alespoň zredukovat. Ať už plošným vytahováním z oceánů nebo používáním alternativních materiálů, což je obrovská výzva pro samotné výrobce.

Postupně se to však děje. Společnosti s nadnárodním dopadem se snaží neustále navrhovat způsoby, jak svou závislost na plastech omezit. Promítá se to snad do všech průmyslových a hospodářských oblastí, ovšem pokud je to pouze nápad na papíře, nic ve skutečnosti nemění. S tím se potýká i Coca-Cola, která sice báječné ekologické plány hlásá, ale výlet do terénu mluví trochu jinou řečí.

Největší producent slazených nápojů na světě se totiž už druhým rokem v řadě umístil na první příčce v žebříčku firem, jež nejvíce znečišťují životní prostředí na Zemi. Vyplývá to z nedávných výsledků hnutí Break Free From Plastic, které organizuje a koordinuje globální úklidové iniciativy, do nichž se zpravidla zapojují desítky tisíc dobrovolníků s podporou lokálních společností a organizací.

plasty

Až 60 milionů plastových lahví a dalších kusů má být každým dnem vyhozeno

Foto: Hermes Rivera / Unsplash

Během letošních 484 akcí se do znečištěných oblastí v 51 zemích světa vydalo více než 72 tisíc lidí, kteří důkladným procházením zapadlých městských uliček, vodních břehů a rozsáhlých planin našli zhruba 476 tisíc plastových kusů. Na 43 procentech odpadu pak byla jasně viditelná značka výrobce, což hnutí poskytlo solidní objem dat k tomu, aby mohlo vyvozovat relevantní závěry.

Zjistilo se, že se na plastovém znečišťování podílí až 8 tisíc různých značek výrobků, přičemž majoritní část tvořil sortiment spadající právě pod americkou Coca-Colu. Konkrétně šlo o 11 732 kusů nasbíraných lahví ve 37 státech napříč čtyřmi světadíly, mezi nimiž se objevovala loga nápojů jako Sprite, Fanta a řady dalších produktů, které Coca-Cola produkuje (včetně samotných kolových limonád).

coca-cola-lahev

Pohled, který se nabízí snad na každém větším pobřeží

Foto: Maria Mendiola / Unsplash

Množství nasbíraných plastů od Coca-Coly navíc více než dvojnásobně převyšuje negativní vizitku švýcarského potravinového koncernu Nestlé, který se v seznamu umístil na druhém místě s počtem okolo 4 846 kusů a nejvíce znečišťuje především Severní Ameriku a Asii. Coca-Cola naopak „vévodí“ Evropě a Africe. Do první trojice neekologických velikánů pak patří i gigant PepsiCo, jehož výrobky našli dobrovolníci v množství 3 362 kusů ve 28 zemích světa, hlavně pak v Jižní Americe.

Být králem limonád něco stojí

Byť v tom Coca-Cola samozřejmě není sama a existuje řada firem, které svou recepturu balí zejména do plastových lahví a obalů (včetně kavárenského řetězce Starbucks, který je kritizován hlavně za plastová víčka), je to právě ona, jež má hlavu na špalku a vyloženě láká hejna supů z řad veřejnosti a ekologických organizací, aby si na ní smlsli. Je totiž snadné se strefovat do těch, kteří jsou nejvíce na očích.

O to víc, když celková globální produkce nejrůznějších slazených i neslazených nápojů od Coca-Coly ročně představuje zhruba tři miliony tun plastového balení, což přepočteno vychází na 200 tisíc plastových lahví za minutu, s tím, že se jich každý den vypije po celém světě až 1,9 miliardy. Do čísla odhadované spotřeby jsou samozřejmě zahrnuty i nápoje podávané v plechu, skle nebo papíru, ale i tak plasty tvoří podstatnou část.

James Quincey

James Quincey, předseda a CEO The Coca-Coly Company

Foto: Coca-Cola

Na druhou stranu si je nutné uvědomit, že podíl na znečišťování planety mají hlavně samotní konzumenti, kteří lahve a další formáty náležitě netřídí, popřípadě nerecyklují. K tomu ostatně Coca-Cola vyzývá už řadu let, ovšem přesvědčit alespoň čtvrtinu spotřebitelů se zdá jako nadlidský úkol. „Vždy, když naše balení skončí v oceánech, respektive kdekoliv, kam nepatří, je to pro nás neakceptovatelné. Spolu s ostatními se tento kritický globální problém snažíme adresovat,“ zní z Coca-Coly k výsledkům hnutí Break Free From Plastic.

Problémem jsou totiž především lidé z nedostatečné rozvinutých zemí, kteří se zabývají hlavně finanční a společenskou situací ve svých domovinách než jednou z nejsložitějších výzev lidstva. Odhození vypité lahve od Coca-Coly je logicky tolik netrápí, čehož si všímá i samotná firma. Namísto neustálého urgování k ohleduplnějšímu chování se proto snaží přicházet na způsoby, jak ekologický problém řešit ze svých řad.

coca-cola

Plastové lahve stále patří mezi nejoblíbenější formáty

Foto: NeONBRAND / Unsplash

Miliardové investice i pokusy s použitými plasty

Jedním z nejefektivnějších způsobů pro zajištění recyklace se může jevit výstavba speciálních středisek přímo v místech, které se na znečišťování nejvíce podílí. Mezi ně patří zejména asijské země. Konkrétně třeba ve Vietnamu Coca-Cola zahájila spolupráci s tamní organizací za účelem zajištění znovupoužitelnosti spotřebovaných plastových lahví a podobně se zachovala také na Filipínách, kde do v principu stejného zázemí investovala okolo 19 miliard dolarů.

Coca-Cola mimo jiné věří v motivaci ostatních. Pokud něco pozitivního a nadstandardního bude dělat samotný výrobce, je šance, že se k němu přidají i další. To se může dobře projevit v ambiciózním plánu, který je založen na sesbírání a náležité recyklace stejného počtu PET lahví a plechovek, který se daný den globálně prodá. Výhledově by však tato iniciativa měla fungovat až okolo roku 2030.

coca-cola-1

Lahev z mořského plastového odpadu

Foto: Coca-Cola

Samozřejmostí je i nahrazování tradičního plastového složení za takové, které je stoprocentně rozložitelné nebo pochází z již spotřebovaných plastů, což je případem i nedávného experimentu, během něhož firma testovala prototypy lahví z plastů nasbíraného ve Středozemním moři. Tento plán má Coca-Cola začít uvádět v realitu v roce 2025.

Zpravidla tak jde o výhledy budoucnosti, které se mohou ještě několikrát změnit. A právě to může být ten aspekt, který veřejnost a ekologické organizace trápí nejvíce. Je hezké mít něco naplánované, ale pokud se to nepřeklopí ve funkční produkt, na který dosáhnou běžní spotřebitelé v supermarketech, dopad bude minimální a Coca-Cola může obhajovat prvenství největšího znečišťovatele životního prostředí ještě několik dlouhých let.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.