Česká vláda schválila sedmiprocentní digitální daň pro internetové giganty jako Google a Facebook

andrej-babis

Premiér Andrej Babiš

Foto: Vláda ČR

Kabinet premiéra Andreje Babiše dnes schválil návrh na zavedení takzvané digitální daně. Ta by měla zdanit sedmi procenty tržby internetových firem, které mají v globálním měřítku obrat nad 750 milionů eur (19,1 miliardy korun) a na území Česka vyšší než 100 milionů korun. Návrh nyní míří do Poslanecké sněmovny a nebude platit dřív, než ho schválí obě komory Parlamentu a podepíše prezident.

Podle Ministerstva financí by díky nové dani mělo do státního rozpočtu přitéct pět miliard korun ročně. „Jedná se o vyrovnávací daň, která napravuje současnou nerovnováhu. Internetoví giganti u nás neplatí daně v míře, která by odpovídala ostatním firmám v České republice, což je nefér,“ říká ministryně financí Alena Schillerová.

Ministerstvo financí vycházelo z tzv. DTS modelu digitální daně, který již zákonodárci projednávali na evropské úrovni. Tento model stanovuje práh na zdanění internetových služeb pomocí tří parametrů: cílené reklamy na digitální rozhraní, poskytnutí dat o uživatelích a využití mnohostranného digitálního rozhraní (v podstatě sociální sítě). V případě prvních dvou kategorií je dolní hranice stanovena minimální souhrnnou úplatou za dané služby v České republice ve výši 5 milionů korun, v případě třetí kategorie je definován práh minimem 200 tisíc uživatelských účtů.

Kromě firem jako je Google, Facebook, Amazon či Apple by tak nové dani podléhaly i služby digitální ekonomiky jako Uber nebo Airbnb. Naopak navíc nemají zaplatit malé a střední podniky a firmy, pro kterou jsou digitální služby okrajové. „Dani tak nebudou podléhat například automobilky, které umisťují placenou reklamu na chytré obrazovky v autech,“ vysvětluje ministryně financí.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.