Ze Středozemního moře na pulty prodejen. Coca-Cola vyvíjí lahve z mořského plastového odpadu

Nová lahev Coca-Coly, která je zčásti tvořena plasty ze Středozemního moře

Foto: Coca-Cola/CzechCrunch

Není ničím překvapivým, že je Coca-Cola největším producentem nealkoholických nápojů na světě. Každým dnem se má globálně spotřebovat až 1,9 miliardy jejích produktů, mezi které patří nejen ikonické „koly“, ale také Sprite, Fanta, Nestea, Cappy nebo Powerade. Nelze zapomínat ani na kavárenský řetězec Costa Coffee, který nápojový gigant loni v srpnu za více než 5 miliard dolarů koupil.

Coca-Cola je tedy obrovským kolosem s tak vysokým tempem, ze kterého se jen stěží ubírá. O to víc, když neustále přihazuje nové příchutě svých limonád, díky nimž se firmě za druhé čtvrtletí letošního roku zvýšil čistý zisk o 13 procent na 2,6 miliardy dolarů. Vše ovšem není tak růžové, jak se může na první pohled zdát.

Vzhledem k tomu, že je Coca-Cola největším producentem sladkých nápojů na světě, je zároveň i největším znečišťovatelem životního prostředí, co se týče spotřebovaných plastových lahví. Podle průzkumů, které se objevily v loňském roce, má Coca-Cola každou minutu vyrobit přes 200 tisíc PET lahví. To jsou desítky miliard plastových kusů ročně, které z velké části končí v oceánech.

James Quincey

James Quincey, předseda a CEO The Coca-Coly Company

Foto: Coca-Cola

Společnost pod vedením Jamese Quinceyho se nicméně k této nelichotivé situaci už několikrát vyjádřila a ujistila veřejnost, že se chce podílet na odstraňování oceánského plastového odpadu, kterému se v posledních letech nejvíce věnuje nizozemský projekt The Ocean Cleanup. A nyní přichází ze strany Coca-Coly první takový krok.

Z moře přímo na pulty

V rámci nových spoluprací s řadou ekologických organizací vyrukovala Coca-Cola s prvními prototypy lahví, na jejichž výrobu byly použity plastové úlomky vytažené z hladiny Středozemního moře. Konkrétně má jít o 25procentní podíl obnoveného plastu, přičemž zbytek stále tvoří „nové“ materiály. I tak jde ale o zajímavý pokrok, který by výhledově mohl situaci výrazně změnit.

„Pokročilé recyklační technologie jsou velmi vzrušující, a to nejen pro nás, ale i pro průmysl a společnost obecně. Urychlují prospekt regulační ekonomiky plastů, který zkoumáme,“ říká Bruno van Gompel, ředitel dodavatelských řetězců Coca-Coly pro západní Evropu, a dodává, že se jednou staneme svědky neustálého používání prakticky těch samých plastů v podobě, jako by byly zcela nové.

coca-cola-1

Lahev z mořského plastového odpadu

Foto: Coca-Cola

Co se týče samotného procesu výroby, Coca-Cola spolu se svými partnery má využít zmíněnou „pokročilou recyklační technologii“, která rozloží jednotlivé komponenty vyhozeného plastu, zbaví je nečistot a přepracuje je prakticky do nové podoby. Následně se na hotové lahve nalepí etiketa se symbolikou moře, která tento ekologický přístup značí.

Coca-Cola aktuálně operuje s 300 takovými plastovými lahvemi, které se nicméně zatím nedostanou do prodeje. To si nápojářský obr chystá až na příští rok, kdy by měl rozšířit své portfolio o nápoje, které by se udržovaly právě v těchto ekologických formátech.

Okolo roku 2025 by pak všechny nové nabízené lahve od Coca-Coly a přidružených značek měly být ze 100% recyklovaných materiálů, přičemž 50 procent z veškeré nabídky by mělo pocházet z již použitých spotřebovaných plastů.

Na podobné vlně jede i Adidas

Firmou, která je v této problematice nejdále, je pravděpodobně Adidas, gigant na poli sportovní obuvi, oblečení a doplňků. Ten již několikátým rokem spolupracuje s neziskovou organizací Parley for the Oceans, s níž produkuje tenisky z oceánského odpadu. Jen za letošní rok jich má vyprodukovat dalších 10 milionů.

Díky úspěchu, který s nimi zaznamenal, pak tyto snahy rozšířil i do klasického oblečení, především do oficiálních fotbalových dresů pro velkokluby, které jsou taktéž tvořeny z odpadu nasbíraného v mořích. Výhledově se chce také soustředit na 100% recyklovatelné sportovní boty, jež by se ve své poslední fázi nošení nechali „sešrotovat“ do speciálních pelet, z nichž by se vytvořil nový pár.

futurecraft.loop-adidas-2

Ekologické tenisky edice Futurecraft.Loop

Foto: Adidas

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.