Vlastnit auto, či nevlastnit? Český Driveto Klub sází na vylepšený operák, který lze zrušit ze dne na den

Vlastnit auto, či nevlastnit?

Foto: Driveto

Vlastnit jeden či dva vozy, které mají v technickém průkazu zapsané vaše jméno, je v České republice stále hluboko zakořeněný trend, který s sebou ovšem může vedle mnoha výhod přinášet i celou řadu nepříjemností.

Průměrná hrubá mzda obyvatel se podle posledních průzkumů pohybuje na hranici 34 tisíc korun, což rozhodně není suma, která by umožňovala bez problému kupovat každých několik let zcela nový vůz, jejichž průměrné ceny se navíc postupně navyšují.

V praxi je tedy výsledek takový, že se Češi spoléhají především na ojeté vozy, které jsou k nám ve velkém dováženy hlavně ze západní Evropy. Průměrné stáří našeho vozového parku je i proto více než 14 let a automechanici nemají o práci nouzi. Nutnost častých návštěv servisu navíc není jedinou potíží, kterou vlastnictví nejen starého vozu přináší.

Problém spočívá také v permanentně klesající hodnotě vlastněného automobilu, což nastává už ve chvíli, kdy nový vůz sjede z výrobní linky. Navíc kdybychom spočítali čas, kdy je auto v pohybu a slouží k účelu, za kterým bylo zakoupeno, a kdy jen tiše vyčkává zaparkované na chodníku či v garáži, zjistíme, že o ekonomicky výhodné investici zde ve většině případů nemůže být řeč.

car-parking

V poslední době se nicméně situace na českém trhu začíná pozvolna měnit. Objevuje se stále větší počet především mladých lidí žijících ve větších městech, pro které již není vlastnictví vozu prioritou, popřípadě nedisponují takovým kapitálem, aby si mohli dovolit zakoupit nový vůz či ojetinu ve slušném stavu.

Proto často využívají různé carsharingy nebo volí pořízení vozu cestou operativního leasingu. Operativní leasing s sebou přináší výhody v podobě nového, a tedy technicky bezproblémového vozidla, se kterým je méně starostí, nevyžaduje výrazné počáteční náklady a zpravidla u něj nehrozí žádné nepředvídatelné výdaje.

boeing-porsche-2

Přečtěte si takéTemné létající žihadlo do měst. Boeing a Porsche společně chystají unikátní elektrický letoun

Klasický operativní leasing sice rozhodně není pro každého, ale z ekonomického hlediska nabízí mnoho výhod. Pro některé nicméně může být zavazující například v tom, že obvykle přichází s pevnou dobou závazku. Obecně přitom platí pravidlo, že čím je závazek kratší, tím vyšší je měsíční splátka.

Pro vyřízení operativního leasingu je navíc zapotřebí poměrně hutné papírování a ne každý poskytovatel této služby nabízí ideální podmínky týkající se následné péče o automobil, jako je jeho servis či řešení sezónního obutí.

Jiný přístup k pronájmu vozu

I v oblasti operativního leasingu se však začínají měnit zaběhlé pořádky a přicházejí nové služby, které dělají pronájem vozu pro vybranou skupinu řidičů o něco atraktivnější. Jednou z nich je například české Driveto. Zprostředkovává jak klasické služby operativního leasingu popsané výše, tak se zároveň snaží celý trh posunout se svou službou Driveto Klub. V ní reaguje na mnoho ze zmíněných neduhů a nabízí větší péči než u klasického „operáku“.

Vozy pořízené v rámci Driveto Klubu jsou atraktivní především pro podnikatele a firmy. Ostatně právě u nich operativní leasing ve velkém před lety začínal, než se dostal i ke koncovým zákazníkům, a Driveto Klub jim chce nyní předložit ještě větší komfort při správě a výběru nového vozového parku.

„Podle našich informací má Driveto na trhu nejjednodušší proces pořízení vozu. Veškerou administrativu jsme minimalizovali na doložení dvou dokladů a případně výpis z účtu. Dnes je 70 % našich zákazníků právě ze strany podnikatelů. Čerstvá firma bez historie by třeba ani běžný operák nedostala. Platí ale, že cílíme na podnikatele i koncové zákazníky,“ prozrazuje Adam Szabó, koho dnes nabídka Driveto Klubu oslovuje nejvíce.

adam-szabo-driveto4

Adam Szabó, CEO Driveta

Foto: Driveto

Následně je nutné složit nevratnou částku ve výši dvou měsíčních splátek, což je ten největší rozdíl oproti klasickému operativnímu leasingu, kde nic takového neplatíte. Právě tento poplatek je ovšem vstupní branou do světa, kde se nemusíte o vůz v podstatě vůbec starat a jen s ním jezdíte. Navíc veškeré náklady na pořízení vozu u Driveto Klubu jsou daňově uznatelné, což platí i u této počáteční skládané částce.

Jednou z hlavních předností Driveta Klubu, jak ji popisuje Adam Szabó, je řidičova svoboda, který se nemusí strachovat, až bude chtít za pár měsíců auto vyměnit, že bude mít na krku úvazek, který musí doplatit. Ať už jde třeba o nový přírůstek v rodině a potřeba většího auta, nebo slabší období v podnikání, kdy auto představuje zbytečný náklad. Driveto Klub totiž nabízí možnost bezplatného vrácení vozu, bez udání důvodu a placení jakýchkoliv pokut.

fortnite-chapter2-boxed

Přečtěte si takéVelký restart pro herní hit. Fortnite na tři dny pohltila černá díra a teď přichází se zbrusu novou mapou

Součástí vylepšeného operativního leasingu je i povinné ručení, havarijní pojištění s 5% účastí, zimní pneu a jejich uskladnění a také kompletní servis vozu. Každý automobil v Driveto Klubu má zároveň stanovený roční počet najetých kilometrů. Ten činí nejčastěji 20 tisíc kilometrů, což znamená, že se nejedná o nejvhodnější službu pro osoby, které denně krájí jeden kilometr dálnice za druhým. Na kratší cesty do práce, na nákupy nebo za klienty to však postačí.

Podnikatelé a firmy si navíc automobil mohou částečně upravit podle svých představ. „Neděláme to přímo my, ale lidem dovolujeme, aby si auto polepili. Je však nutné vůz při vrácení uvést do původního stavu. Pokud chtějí lidé auto nějak upravit, například přidat tažné zařízení, tak to zařídíme my a tím upravíme i měsíční nájemné,“ doplňuje Szabo.

Jednoduché počty

Často se objevují hlasy, že podobné služby jsou až příliš drahé. Operativní leasing obecně rozhodně není pro každého a mnoho řidičů, jak již bylo zmíněno, si vystačí klidně s pět až deset let starým vozem, který stále slouží. Pokud však z různých důvodů potřebujete auto nové, představuje operativní leasing zajímavou variantu.

Podíváme-li se na veškeré služby, které se k pořízení vozu v rámci Driveto Klubu pojí, a rozpočítáme je do jednotlivých měsíčních splátek, zjistíme, že cena služby ve finále není zase tak vysoká. Vždy záleží, s čím je porovnávána, ale zejména s nákupem nového vozu z vlastní kapsy může být tato varianta pro mnoho řidičů výhodnější.

Vezměme si modelový příklad, kdy si chcete pořídit moderní SUV střední třídy typu Volkswagen Tiguan s pořizovací cenou 683 900 korun. Záleží pochopitelně na mnoha proměnných, ale nákup se spotřebitelským úvěrem vás může vyjít na 760 900 korun, pokud si vezmete úvěr na tři roky s akontací 83 900 korun při úrokové míře 8 procent (měsíční splátka je 18 802 korun a pořizovací cenu vozu přeplatíte o 77 000 korun). Do toho započtěme cenu za jednorázový nákup zimních pneumatik za 10 tisíc korun a pravidelnou platbu za servis, pneuservis a uskladnění pneumatik, garanční prohlídky a pojištění, které mohou vyjít zhruba na 30 tisíc korun ročně.

Pokud si v rámci Driveto Klubu pronajmete totožný vůz na tři roky, zaplatíte během nich 413 376 korun. Výsledkem propočtu je, že zatímco při výše zmíněném příkladu nákupu nového vozu za tři roky zaplatíte zhruba 860 tisíc korun, v rámci Driveto Klubu stojí vůz až polovinu.

Klíčovým rozdílem pochopitelně je, že zakoupený vůz z vlastní kapsy vám zůstane, byť se i jeho cena po třech letech provozu výrazně sníží. Driveto Klub proti tomu v případě zájmu nabízí po pár letech pronájmu auto za výhodnější cenu odkoupit.

Stát se členem Driveto Klubu se tak nejvíce vyplatí hlavně podnikatelům, kteří neplánují vlastnit automobil déle než dva až tři roky a chtějí si nechat otevřená zadní vrátka pro případ, kdy by bylo potřeba slevit ze svých nároků nebo rychle změnit vůz. Zároveň se ve službě najdou mladí lidé, kteří prozatím nemají pevnou finanční půdu pod nohama a nechtějí si na sebe uplést bič v podobě dlouholetého závazku splácení vozu.

Naopak by nebylo příliš moudré využívat této služby v momentě, kdy potřebujete svého cesťáka vybavit novým automobilem, a nebude se jednat o ideální volbu ani pro ty, kteří hledají vůz na celý život.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.