Toyota šlape do vodíku. Nový Mirai přijede jako luxusně vyhlížející vůz, za který by se nestyděl ani Lexus

Nová Toyota Mirai druhé generace

Foto: Toyota

Automobilovým průmyslem od Spojených států po Asii aktuálně otřásají změny spojené s elektromobilitou. Většina výrobců začíná tradiční spalovací motory nahrazovat těmi elektrickými a do podlah montuje těžké baterie, z nichž se elektromotor pohání. Japonská Toyota na to jde ovšem jako jedna z mála jinak – věří vodíkovým článkům, které představují alternativu k bateriím, a nově odhalený vůz to potvrzuje.

S vodíkovým sedanem Mirai přišla Toyota poprvé v roce 2014. Tehdy ještě nebyla elektromobilita zdaleka tak v kurzu jako dnes, o to víc budil tento model vášně. Na rozdíl od baterií mu totiž japonští inženýři do vínku dali palivové články s vodíkem a designéři mu navíc vtiskli významně futuristický vzhled, který nemusel sedět každému.

Mirai tím ale okamžitě od první vteřiny říkal, že je autem budoucnosti. Minimálně svou technologií skutečně byl. Od jeho uvedení dokázala Toyota prodat zhruba 10 tisíc vozů a po šesti letech vyrukuje s novou generací. Ta už by neměla být jen o testování teprve vznikajícího vodíkového světa, což potvrzuje i to, jak bude nový Mirai vypadat.

toyota-mirai2_1

Nová Toyota Mirai druhé generace

Foto: Toyota

Na blížícím se autosalonu v Tokiu plánuje Toyota ukázat svůj „Mirai Concept“, který představuje druhou generaci vodíkového vozu a neměl by se již příliš lišit od produkční verze, jež na trh dorazí v příštím roce. Na rozdíl od první generace budí nový Mirai mírnější emoce, protože připomíná klasické luxusní sedany a stydět by se za něj nemusel ani Lexus, luxusní značka Toyoty.

„Naším cílem bylo vytvořit takový vůz, který zákazníci budou sami chtít neustále řídit, vůz, jenž vzbuzuje emoce a chlubí se atraktivním designem i dynamickými schopnostmi a odezvou, která na tváři řidičů vyloudí radostný úsměv,“ říká nový hlavní konstruktér modelu Mirai Jošikazu Tanaka.

bill

Přečtěte si takéBill Gates daruje dalších 700 milionů dolarů na boj se smrtelnými nemocemi včetně AIDS

Přestože design je jistě důležitá věc, pro Toyotu jsou klíčové především technologie. Nový Mirai tak má ujet na jedno natankování zhruba 500 kilometrů, což je o 30 % více než předchozí generace a zároveň výrazně víc, než kolik umožňuje většina současných bateriových elektromobilů. Ostatně šéf české Toyoty Martin Peleška nám v rozhovoru před několika měsíci říkal, že podle něj dělají automobilky chybu, pokud vyvíjí jen elektromobily s bateriemi.

toyota-mirai3

Vodíková Toyota Mirai první generace

Foto: Toyota

Samotná Toyota vidí budoucnost ve vodíku, který se do aut tankuje podobným způsobem i rychlostí jako nafta či benzin a v palivových článcích se pak z něj vyrábí elektřina. Přestože zatím není ani zdaleka dostatečná infrastruktura pro nabíjení bateriových elektromobilů a stanic pro vodík je ještě mnohem méně, Mirai má podle Toyoty představovat budoucnost.

Kompletně bezemisní vozidlo, z jehož útrob při jízdě nevychází nic jiného než voda, se ostatně zatím ani neprodávalo v Česku, protože tu nefunguje žádná vodíková plnicí stanice. Jedna neveřejná je v Neratovicích, nicméně Unipetrol nyní oznámil, že v příštím roce první vodíkovou čerpací stanici v Česku otevře, a to v rámci své sítě Benzina, a následovat by měly další.

Aby tu Toyota začala svůj Mirai prodávat, to asi zatím stačit nebude, ale ministerstvo průmyslu a obchodu očekává, že v roce 2030 by mohlo v České republice jezdit 60 až 90 tisíc aut na vodík, takže můžeme předpokládat, že i čerpací stanice na tento typ paliva se začnou v tuzemsku rozšiřovat.

toyota-mirai2_2

Nová Toyota Mirai druhé generace

Foto: Toyota

toyota-mirai2_3

Interiér nové Toyoty Mirai druhé generace

Foto: Toyota

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.