Startup Lilium provedl úspěšný letecký test okřídleného elektrického taxi. Lidi chce převážet už za pár let

Vizualizace Lilium Jet v oblacích

Foto: Lilium

Bylo by bláhové domnívat se, že se naše generace dožije dne, kdy se téměř celá pozemní doprava přesune do nebes, ale budeme to právě my, kdo bude pionýry masové vzdušné mobility. Důkazem toho je celá řada nových startupů, které horečně pracují na svých projektech přepravy jednotlivců v těch nejnižších letových hladinách.

Ještě ani nezaschl inkoust na naší zprávě o Volocopteru a jeho ukázce městského letiště budoucnosti a už se o slovo hlásí další německá společnost specializující se na vývoj letounů typu eVTOL, tedy elektrických s kolmým vzletem a přistáním.

Řeč je mnichovském startupu Lilium, který sází na dopravní prostředek velice podobný klasickému letadlu. Tím se zásadně liší od Volocopteru, který rozvíjí myšlenku kombinace klasické helikoptéry a dronu.

lilium-jet1

Lilium Jet

Foto: Lilium

Cílem společnosti Lilium je přinést do roku 2025 funkční koncept služeb vzdušné přepravy nejen nad budovami velkých měst, ale i mezi jednotlivými regiony. Tomuto cíli jde vstříc s otevřenou náručí, protože nedávno dokončila přípravy svého nového výrobního zázemí a najala celou řadu zkušených osob, které ji mají pomoci tohoto cíle dosáhnout. Jednou z nich je například i letecký veterán Airbusu Yves Yemsi, který měl na starosti vývoj úspěšného Airbusu A350.

Lilium nyní oznámilo dokončení první testovací fáze svého letounu Lilium Jet. Již v květnu Lilium ukázalo záběry, na kterých se jeho prototyp vzdušného taxi vznesl bez pilota několik metrů nad zem, kde se chvilku vznášel a následně zase přistál. Efektivní, ale ne příliš přesvědčivé.

Ovšem nejnovější video společnosti dokazuje, že prototyp je zase o kus dál a již se mu daří plynule přecházet z vertikálního letu do horizontálního. Pro tzv. eVTOL letouny, tedy ty, které jsou schopné horizontálně vzlétat i přistávat, se jedná o klíčovou schopnost a samo Lilium tento manévr označilo za jednu z největších výzev v letectví.

Letadlo Lilium Jet se může pochlubit 36 polohovatelnými tryskovými motory. Jeho pětimístný vejcovitý kokpit je zasazen do minimalistického trupu s dvojicí křídel o ne příliš velkém rozpětí. Tím ovšem podobnost s klasickým letadlem končí – nenajdete zde žádnou vrtuli, dlouhý ocas, ani směrovky.

„Letadlo je poháněno 36 plně elektrickými tryskovými motory a má nulové provozní emise a během horizontálního letu vyžaduje méně než 10 % svých maximálních dvou tisíc koňských sil, a to díky vztlaku generovanému dvojicí křídel,“ popisuje přednosti svého stroje Lilium.

lilium-jet4-min

Práce na Lilium Jet

Foto: Lilium

Snahou německého startupu je vyvinout takový letoun, který bude ve vzduchu schopen dosahovat rychlosti až 300 kilometrů v hodině a bude mít letový dosah 300 kilometrů. Tím by se chtěl odlišovat od konkurence, která se prozatím omezuje pouze na městskou vzdušnou mobilitu. Lilium však chce nabídnout i služby, které propojí celé regiony.

„Ve skutečnosti máme celkem jasno v tom, co je naším cílem,“ řekl pro magazín TechCrunch Remo Gerber, obchodní ředitel společnosti. „Chceme být živou, skutečnou a smysluplnou součástí dopravních ekosystémů v několika městech po celém světě. Co to znamená? Komunikujeme s mnoha různými městy a vládami po celém světě a také s celými regiony, abychom zjistili, jak je lze nejlépe propojit.“

lilium-jet1-min

Lilium Jet poprvé předvedl schopnost přechodu z vertikálního do horizontálního letu

Foto: Lilium

Investice, která by mohla změnit pravidla hry

Mimo úspěšných leteckých testů Lilium oslavuje také dokončení svého prvního výrobního závodu. Ten vyrostl hned u mnichovského sídla společnosti a zabírá rozlohu 3 tisíc metrů čtverečních. K němu navíc brzy přibude další výrobní prostor, na tom samém místě. Plánem je vyrobit do spuštění svých služeb v roce 2025 stovky letounů, aby mohla být expanze na jednotlivé trhy co nejrychlejší a nejúčinnější.

ondrej-kratky-liftago-top

Přečtěte si takéLiftago jde naplno do balíků. Spouští systém pro městské doručování, který sdílí kapacitu přepravců a uleví ulicím

Lilium stojí na pevných základech investic ve výši 100 milionů dolarů, tedy přibližně 2,3 miliardy korun. Nyní by u něj mělo probíhat další kolo financování, v jehož souvislosti se mluví o částce pohybující se mezi 400 až 500 miliony dolarů, tedy 9 až 12 miliardami korun, což by byla pro tento typ startupu obrovská finanční injekce.

Prozatím však není jasné, zda se našli vhodní investoři, ani kdo by jimi mohl být. Pokud by se společnosti podařilo takto vysokou částku získat, znamenalo by to velkou výhodu před konkurencí. Tou je například výše zmiňovaný Volocopter, který nedávno získal investici ve výši „pouhých“ 55 milionů dolarů (1,3 miliardy korun), KittyHawk, ale i české Zuri.

lilium-jet3-min

Společnost otevřela nové výrobní prostory pro své letouny

Foto: Lilium

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.