Přes kočičí hlavy i kořeny. České Braasi přidává k ikonickým batohům i vlastní kolo

Česká značka Braasi se nově pustila i do výroby kol

Foto: Braasi

Česká značka Braasi je známá hlavně pro své rolltop batohy, které si oblíbili dobrodruzi pohybující se převážně v městských džunglích. Nyní však Braasi ke svým batohům přidává další tzv. urban essentials produkt, kterým je kolo Brassi Bike. To má svému majiteli propůjčit svobodu pohybu a možnost lehkého překonávání překážek ve městě i mimo něj.

Braasi Bike je dílem zakladatelů značky Braasi, životních partnerů a architektonického dua Tvůrčí jednotka, Elišky Slámové a Šimona Brabce, kteří již svými batohy reagovali na potřeby městského prostředí a pohybu v něm. Jejich kolo je dalším takovým projektem, ve kterém se reflektuje potřeba svobodného pohybu po městě za prací, přáteli, na trhy nebo z města pryč.

„Braasi od počátku produkuje batohy pro pohyb městem inspirované messenger bagy. Léta se zúčastňujeme výstav zaměřených na městskou cyklistiku v Německu, Anglii, Finsku a tak dále. Tudíž nám je toto prostředí velice blízké,“ vysvětluje nápad Eliška Slámová.

braasi-team

Eliška Slámová a Šimon Brabec z Braasi

Foto: Braasi

„Vlastním kolem uzavíráme kruh potřeb pro pohyb městem. V neposlední řadě nás láká vývoj nových věcí, vždy s podmínkou výroby ve vlastní režii. Kolo byla opravdová výzva a trochu jiné řemeslo,“ doplňuje ji Šimon Brabec s tím, že i obuv a oblečení značky Braasi už je ve vývoji.

Provedení kola je odrazem estetického vnímání dua autorů. V žádném případě proto nečekejte klasické tvary a techniku. Stejně jako batohy Braasi, tak i kolo, které v sobě kombinuje praktičnost a estetiku, vznikalo v rekonstruované továrně v pražských Holešovicích. K práci na něm byl přizván i Robin Fišer, který do celého projektu vnesl své strojařské zkušenosti.

Dominantní rám

Výsledkem společného snažení je kolo, které na první pohled připomíná klasické BMX i výletní trekingové kolo. Styl BMX se projevuje na řídítkách Renthal a rámu, naopak výletní styl připomíná možnost vzpřímeného posedu a komfortního šlapání, které jsou umožněny atypicky dlouhou sedlovkou a protaženou přední vidlicí.

braasi-bike1

S Brasi Bike se můžete vydat na lesní stezky i s ikonickým batohem na zádech

Foto: Braasi

Majitel kola se tak může vydat do městských ulic, nebo si bez problému střihnout blízký singltrek, kde se hodí malý průměr ráfků a specifický profil a tloušťka plášťů. Největší vizuální i konstrukční dominantou kola je však jeho rám. Ten je tvořen zeslabovanými ocelovými trubkami anglické značky Reynolds, které jsou spojované technologií TIG, která dává vyniknout precizně provedeným svárům.

tomas-rohal-bohempia

Přečtěte si takéPo úspěchu s teniskami vstříc kuchyňským doplňkům. Česká Bohempia představila ekologické utěrky z konopí

Slitina, ze které jsou rámové trubky vyrobeny, přidává kolu na lehkosti (kolo váží 13,4 kilogramu), pevnosti a zároveň se efektivně podílí na tlumení vibrací vznikajících při jízdě po nerovnostech.

Atypická přední ocelová vidlice kola z produkce české společnosti Singlebe se taktéž podílí na minimalizaci otřesu přecházejících do řídítek, a tedy rukou jezdce na kole, a zároveň si opticky notuje s atypickým rámem.

braasi-bike7

Převodovka kola je uložena ve šlapacím středu

Foto: Braasi

Technologicky zajímavý je i systém převodů kola. Na místo běžné přehazovačky využívá Braasi Bike převodovku německé značky Pinion, která funguje obdobně jako převodovka u automobilu. Její výhodou je možnost téměř neslyšného přeřazování až o několik rychlostních stupňů naráz a téměř minimální nutnost péče. Převodník převodovky navíc není poháněn klasickým řetězem, ale ozubeným řemenem, který se taktéž podílí na tichém chodu kola.

Do budoucna by Braasi chtělo nabídnout i nejrůznější doplňky, které budou určeny pro majitele jejich kola. Jedním z nich bude například zavazadlový nosič, který je již nyní ve stádiu vývoje. Díky němu nebude zapotřebí převážet věci na zádech a nebude tak hrozit zmačkání a propocení košile či trika pod batohem.

Batoh, kolo a kočárek

A pro koho je vlastně kolo určeno? „Kolo je určené do města. Tudíž náš klient musí mít v první řadě kuráž vůbec ve městě (v Praze) na kolo sednout. Silnou stránkou naší koncepce je možnost jet velmi pomalu, a přitom mít plnou kontrolu nad jízdou. Jízda po Praze, například po Příkopech nebo po náplavce mezi chodci, je v podstatě trial,“ usmívá se Eliška Slámová

braasi-bike5

Kolo může být ideálním partnerem při přepravě městem

Foto: Braasi

Po kolu by se Braasi rádo pustilo do výroby vlastního podvozku pro kočárek, na který bude možné upnout různé sedačky od ostatních výrobců. Díky pevné konstrukci a variabilitě bude možné kočárek používat delší dobu a bez problému jej přenechat dalším uživatelům. V Braasi zároveň přemýšlí o možnosti operativního leasingu na kočárky, což by mohla být velmi žádaná služba.

Kolo Braasi Bike si bude možné prohlédnout na letošním Designbloku, který se bude konat 17. až 21. října na Holešovickém výstavišti. Návštěvníci zde uvidí kolo hned ve dvou barevných verzích, šedé s černými detaily a krémově bílé s kontrastními červenými detaily.

Tím však Braasi se svým kolem nekončí. Brzy plánuje představit také variantu s elektrickým pohonem a tzv. cargo model, tedy s prostorem pro přepravu většího nákladu. Ten bude mít lehce pozměněný rám s delší zadní stranou, aby mohlo kolo pojmout hned dvě dětské sedačky naráz.

braasi-industry_braasi-bike_petr-hricko_26

Řidítka Renthal

Foto: Braasi

V případě zájmu je kolo možné objednávat již nyní na stránkách Braasi. K jeho pořízení si však bude nutné připravit o něco vyšší finanční obnos ve výši necelých 90 tisíc korun. I přesto je podle Braasi cena nastavena tak, aby v rámci možností a výrobních nákladů vycházela co nejvíce vstříc zákazníkovi.

Braasi na Designbloku nicméně nebude vystavovat pouze kola. Chybět by neměly ani klasické batohy, které společnost vyrábí převážně z lokálních materiálů a prodává je nejen v Čechách, ale i v celé řadě dalších evropských států, USA, Kanadě, Japonsku či Mexiku. Své batohy v Holešovicích Braassi doplní také o novou kolekci funkčního oblečení, doplňků a obuvi, takže je jisté, že o české značce ještě bude do konce roku hodně slyšet.

braasi-industry_braasi-bike_petr-hricko_24

Přední vidlice s logem Braasi

Foto: Braasi

braasi-bike3

Braasi Bike

Foto: Braasi

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.