Módní e-shop About You v Česku vyřídil už přes milion objednávek. Český konkurent Zoot se zatím drží na čele

Karolína Kurková v reklamě na About You

Foto: About You/YouTube

Už je to rok, co do České republiky velkolepým způsobem vstoupil německý módní e-shop About You. Příchod velkého evropského hráče provázela jednak obří marketingová kampaň a také velká akce v Praze, na kterou About You pozvalo stovky influencerů a dalších osobností, aby o sobě dalo pořádně vědět. Nyní módní online obchod hlásí, že má za sebou už přes milion vyřízených objednávek.

Přitom vše rozhodně nešlo snadno. About You i kvůli svému okázalému vstupu na tuzemský trh nezvládlo úvodní nápor a v prvních třech týdnech e-shopu kolabovaly IT systémy. To vedlo ke zdržením objednávek a velkému poprasku na sociálních sítích, ale About You se z toho nakonec oklepalo.

Šéf About You Tarek Müller už tehdy pro CzechCrunch říkal, že si na internetu stěžovalo z celkového počtu jen pár desítek lidí, a nyní firma uvádí, že většina objednávek byla doručena zákazníkům včas, ovlivněno bylo jen 10 procent z nich, a úvodní kolaps se nakonec nikterak nepodepsal na dalším růstu platformy.

about-you-czech-launch

Zahajovací party About You v České republice

Foto: About You

České zákazníky si About You prý získalo zejména velkým výběrem produktů či dopravou i vrácením zdarma a objednávky v prvních dvanácti měsících na trhu převyšovaly očekávání. About You uvádí, že vyřídilo přes milion objednávek a většina zákazníků si objednala třikrát a více.

„Velmi nás těší, že první rok proběhl ve znamení úspěchu. Přestože jsme se už stali lídry na českém trhu v online nakupování, stále zde vidíme velký potenciál do budoucna. Budeme pokračovat v přizpůsobování našeho obchodu lokálním preferencím, v rozšiřování nabídky, snižování cen, zvyšování kvality služeb a chceme pokračovat v zavádění novinek v oblasti nových akcí a spoluprací,” uvedl Tarek Müller, spoluzakladatel a jeden z výkonných ředitelů About You.

pilgrims

Přečtěte si takéČeské studio Amanita Design vydává novou pohádkovou adventuru. Hra Pilgrims vychází i na Apple Arcade

Přestože již o sobě About You hlásá, že se stalo lídrem českého trhu v online nakupování, minimálně podle jediné metriky, kterou německý e-shop na našem trhu zveřejňuje, jednička ještě není. Jak prozradil pro CzechCrunch konkurenční Zoot, za posledních dvanáct měsíců zaznamenal český konkurent přes 1,1 milionu objednávek.

Zoot se tak podle všeho i po velkém nástupu zahraniční konkurence, kterou vedle About You představuje rovněž německé Zalando, udržel v prvním roce na čele, alespoň co se počtu vyřízených objednávek týče. Finanční výsledky za jednotlivé trhy bohužel zahraniční hráči vůbec nezveřejňují a Zalando nechtělo komentovat ani počet objednávek.

ABOUT-YOU_Co-CEO_TarekMüller_2018

Tarek Müller, spoluzakladatel a co-CEO About You

„Naše strategie je silně orientovaná na zákazníky. Pečlivě nasloucháme jejich zpětné vazbě a vždy se snažíme uspokojit jejich potřeby. Jsme velmi hrdí na to, že dosavadních 16 měsíců v České republice bylo pro nás super úspěšných a stali jsme se tak přední online platformou pro módu a životní styl na trhu,“ uvedl pro CzechCrunch za Zalando jeho marketingový šéf Dawid Pożoga.

Zatímco Zalando na trh přišlo o pár měsíců dříve, avšak svou marketingovou kampaň spustilo až později, About You o sobě dávalo vědět hned od začátku. Obecně je cílem e-shopu, který spadá do pod Otto Group, stát se méně závislým na klasické reklamě, a proto spolupracuje s influencery a známými osobnostmi. V Česku patřily k nejviditelnějším jeho spoty s českou supermodelkou Karolínou Kurkovou.

zalando-szczecin-logistic-center-min

Logistické centrum Zalanda v polském Štětíně

Foto: Zalando

I nadále tak chce About You v České republice růst a navázat na úspěšný první rok. Přestože lokální čísla firma neprozrazuje, celkově dosáhlo About You ve finančním roce 2018/2019 na obrat ve výši 461 milionů eur (11,9 miliardy korun), což představovalo 63% růst.

Jedná se o čísla za celkem sedm evropských trhů, kde má e-shop měsíčně přes 15 milionů aktivních uživatelů. Nedávno navíc About You vstoupilo na Slovensko a nově dobývá také Maďarsko a Rumunsko.

Velký konkurenční boj

Konkurence se ale rozhodně nechce nechat zahanbit. Také Zalando již během roku hlásalo, že se chce stát v Česku jedničkou pro online nákup módy. „Jsme největší online módní platformou v Evropě. (…) Nemůžeme zveřejnit konkrétní čísla, ale náš cíl je rozhodně takový, abychom se stali preferovanou online módní destinací v České republice,“ říkal v únoru pro CzechCrunch ředitel Zalanda pro střední Evropu Linus Glaser.

Ani Zalando nekomentuje své finanční výsledky a ani další metriky na jednotlivých trzích, nicméně z Berlína dnes již řídí operace v 17 evropských zemích a v roce 2018 vykázalo tržby ve výši 5,3 miliardy eur (přes 136 miliard korun). Provozní zisk se pohyboval kolem 173 milionů eur a čistý pak dosáhl na necelých 38 milionů eur (zhruba 980 milionů korun).

zoot-prodejna-cerny-most3-min

Nová prodejna Zootu na Černém mostě

Foto: Zoot

Nejvýznamnější tuzemskou konkurenci dvou německých a rychle se rozpínajících e-shopů představuje již zmíněný Zoot, jehož nástup nových platforem zastihl v nejhorší možné situaci. Právě před rokem se začaly naplno rozvíjet finanční problémy firmy, která nakonec musel požádat o ochranu před věřiteli a většinu dluhů včetně dluhopisů odepsat.

Pod vedením investiční skupiny Natland, která Zoot zachránila, a novým krizovým managementem v čele s Lukášem Uhlem a Robertem Vojáčkem se nyní snaží populární módní e-shop vstát z mrtvých. Nové vedení muselo nejprve zásadním způsobem osekat náklady, propustit stovky lidí a nyní nabíhá na novou strategii, která obsahuje i otevírání tradičních kamenných prodejen.

boyanslat05

Přečtěte si takéJe The Ocean Cleanup spásou pro plastem znečištěné oceány? Úctyhodný vývoj projektu Boyana Slata dává naději

První se otevřela na Černém mostě, do toho Zoot spustí desítky partnerských výdejen po celé zemi a v plánu má se již v příštím roce otočit do černých čísel. Při rostoucí konkurenci pro něj není situace nikterak jednoduchá, ale nové vedení Zootu je přesvědčeno, že v příštím roce už bude v tržbách atakovat miliardu korun a skončí v provozním zisku EBITDA ve výši téměř 30 milionů korun.

„Nechystáme se to zabalit, právě naopak. Aktuálně probíhá ozdravení celé firmy a do roka a do dne chceme být silnější než kdy dřív. Chystáme nové produkty, prodejny a na jaře 2020 i novou privátní značku,“ hlásil Zoot v dubnu, a tak bude zajímavé sledovat, na jaká čísla se všechny tři módní e-shopy minimálně v počtu objednávek dostanou za rok. Pro každý z nich ale budou nejdůležitější pochopitelně hlavně finance.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.