Matyáš Mandík: Přej si něco, padá startup. Někteří jednorožci připomínají spíše hlodavce

Matyáš Mandík, zakladatel inovačního studia Pixelmate

Foto: Pixelmate

Odvolaný vstup na burzu coworkingové společnosti WeWork, jejíž odhadovaná hodnota v podstatě přes noc spadla ze 47 miliard dolarů na 10 miliard, ukazuje, že ani v Silicon Valley není nic zadarmo, i když to tak někdy nevypadá.

Zakladatel českého inovačního studia Pixelmate Matyáš Mandík se v komentáři zamýšlí nad současnou startupovou situací, přemrštěnými valuacemi a tzv. jednorožci, tedy firmami, jejichž hodnota je více než miliarda dolarů, ale ve skutečnosti to často bývá jen prázdný pojem.

***

Chtělo by se říct, že startup, to je snadná cesta k bohatství a slávě. Vždyť podívejte na všechny ty Zuckerbergy, Kalanicky a další nedostudované pracháče. Jenže startup – přes všechen marketingový lesk, který se v současnosti s tímto termínem pojí – není nic zázračného. Je to normální začínající firma, jejíž cesta k úspěchu je dlážděna tvrdou prací.

Pokud máte někdy pocit, že je „přestartupováno“, tak oprávněně. Startupů je jako hvězd na nebi. Ročně jich vznikne po celém světě 100 milionů. Jak je to možné? Tak především proto, že ucelená definice startupu neexistuje. Samotný pojem se objevil ve spojitosti s nově budovanými společnostmi už v roce 1976, ale popularity se dočkal až s nafouknutím internetové bubliny ve druhé polovině 90. let 20. století.

zajac

Přečtěte si takéCredo vkládá desítky milionů korun do startupu Surglogs. Slovák Peter Zajac s ním digitalizuje nemocnice

Různá vymezení pojmu s sebou nesou různé znaky startupu – od nově založené společnosti přes rychlý růst, vysokou škálovatelnost, technologické zaměření či nízké počáteční náklady až po vyšší podnikatelské riziko. Nenajdete ale jedinou z firem, která se označuje jako startup a naplňuje všechna kritéria. Někdy to dokonce nemusí být ani firma, ale jenom nápad.

Zdá se však, že už jen toto samotné přízvisko by mělo přičarovat úspěch. K ověření, jak tato magie funguje v praxi, si zkuste vyjmenovat všechny startupy, o kterých jste slyšeli. Sto milionů jich určitě nebude. A tak tyhle hvězdičky padají více a rychleji než ty na nebi.

Stovky jednorožců ročně

Co vede mladé firmy k nereálným představám? Bezesporu příběhy jednorožců, tzv. unicorns, což jsou firmy, jejichž soukromí investoři je už ocenili na více než miliardu dolarů. Název podle vzácného mýtického zvířete měl vyjadřovat jedinečnost projektů. V roce 2013, kdy s ním přišla zakladatelka Cowboy Ventures Aileen Leeová, se tak mohlo označovat ani ne 40 firem. Loni v březnu to bylo 279 a letos v říjnu jich je v žebříčku TechCrunch už 498.

Řekněme si ale upřímně, většina z nich takovou hodnotu nemá. Jeden příklad za všechny: než vstupoval v květnu na burzu Uber, myslel si na 100 miliard dolarů. Dnes se potácí na historických minimech a hodnota jeho akcií je 49 miliard, což je za firmu, která nic nevlastní, podniká na hraně zákona a je v permanentním ohrožení, že až se regulátoři naštvou, prostě jí zatnou tipec, pořád hodně.

Spíš než vzácné jednorožce tak tyhle společnosti někdy připomínají hlodavce.

veverka

Jednorožec, nebo spíše hlodavec?

Ke skutečnému úspěchu je potřeba víc, než jen vyinkasovat tučný šek, a pak si žít životem rockové hvězdy, která si po světě létá soukromým tryskáčem, zatímco své zaměstnance vyplácí bezcennými akciemi. Samotná valuace je ve skutečnosti fiktivní a prázdný pojem, který o skutečném stavu a potenciálu společnosti neříká zhola nic. Jen dobře vypadá.

O budoucím úspěchu a nebo vůbec o naději na úspěch rozhoduje něco, co vůbec nezní tak sexy jako k prasknutí nafouknutá a krásně znějící valuace. Je to rozumná podnikatelská vize, která firmu dovede tam, kde bude vydělávat peníze.

Na zisku záleží

U nás ve firmě se denně setkáváme se zakladateli, kteří si myslí, že mají vše – super myšlenku, super lidi, super technologie, super investory se super penězi. Ale nemají byznysový plán. A nemají ani potuchy, jak nakonec dosáhnout zisku. Natož kdy. A na tom záleží.

Úplně jinak se bude stavět startup, který má ambici být do roka kótován na burze, odlišně zase startup, který chce majoritní podíl na trhu a další a další varianty. Jde o to, že startup/nestartup je to stejné, jako když si otevíráte hospodu. Chce to počítat s náklady, vymyslet marketing, zaměřit se na produkt a uvědomit si, že zdravá firma musí být v zisku.

Ani přes problémy, které teď k širší veřejnosti dostal WeWork, to ale nevypadá, že by se venture kapitálová stavidla zavřela. Díky nízkým úrokovým sazbám jsou peníze levné a apetit investorů velký. Jestli vám to v jistých ohledech připomíná předvečer prasknutí .com bubliny po roce 2000, nejste daleko od pravdy.

Takže pokud máte pocit, že vám v hlavě spí jedinečný nápad, rozhodně neotálejte. Ale pokud to s ním myslíte opravdu vážně, vyvarujte se megalomanských plánů, zvažte nutnost mnohamilionových investic. No, a ty zvučné články o obřích valuacích a gigantických investicích berte s nadhledem. Dává vám to smysl?

Matyáš začal v digitálních technologiích podnikat už na střední škole. Před svými 17. narozeninami založil Waymi, kalendář do chytrých telefonů v podobě sociální sítě na plánování událostí. Ačkoli to s Waymi nakonec nevyšlo, zkušenosti, které Matyáš nasbíral, hodně pomohly právě v počátcích Pixelmate. Matyáš založil Pixelmate s vědomím, že naprogramovat dobrý produkt se skvělým designem nestačí k úspěchu, že je třeba uchopit projekty komplexně, stavět je na klíč.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.