Které emoji jsou nejoblíbenější a proč je tak rádi používáme? Podívejte se, jaké smajlíky si posíláme nejčastěji

Unicode Consortium poprvé odhalilo, jaké jsou nejpoužívanější emoji

Foto: Viktor Hanáček/picjumbo

Jsou smajlíci nedílnou součástí vašich textových konverzací, nebo se žlutým kulatým hlavičkám vyhýbáte a raději vaše reakce a emoce vyjadřujete slovy? Pokud patříte spíše do první skupiny, což je více než pravděpodobné, určitě vás bude zajímat nejnovější statistika Unicode Consortium, které vydalo přehled vůbec nejčastěji odesílaných emoji.

Smajlík, emoji, emotikona či kaomoji jsou nejen prostředkem, jak v konverzaci bez zdlouhavého vysvětlování vyjádřit emoci, reakci, místo, věc, aktivitu a další, ale v mnohých případech se jedná i o efektivní způsob, jak takovou konverzaci elegantně ukončit.

Dnes máme usměvavého smajlíka spojeného především s elektronickou komunikací, ovšem jeho příběh se začal psát mnohem dříve, než lidé začali prostřednictvím jedniček a nul komunikovat.

smiley

Smiley coby antistresový míček. Původně byl tisknut na trička

Foto: Ana C./Flickr

Byl vytvořen v roce 1963 výtvarníkem Harveym Ballem, který navrhl smileyho, tedy žlutý kruh s tečkami místo očí a prohnutou čarou v oblasti úst, a to v rámci kampaně podporující dobrou náladu zaměstnanců jedné pojišťovací společnosti. Možná se vám vybavila fiktivní scéna z filmu Forrest Gump, ve které se Forrest utře do trička, na kterém zůstane smajlík, a to pak předá muži, kterým je právě Ball.

V elektronické podobě, tedy jako textové znaky :) a :( byl smajlík pro vyjádření pobavení či smutku poprvé použit v roce 1982 v e-mailu Scotta Fahlmana, který jej odeslal radě informatiků na Carnegie Mellon University. Nicméně někteří badatelé se domnívají, že znaky zastupující emoci používali již staří Chetité, a dokonce i Winston Churchill, který posílal v dopisech své ženě znaky X zastupující polibky.

Emotikona, emoji, nebo kaomoji?

Někdy může být trochu zmatek v tom, co je vlastně emotikona, co emoji a co kaomoji. Pod pojmem emotikona se ukrývá právě žlutá kulatá hlavička, známá i jako smajlík, s určitým mimickým výrazem, která může mít textovou či grafickou podobu. Emoji přišlo až mnohem později na přelomu tisíciletí z Japonska a jedná se o grafické obrázky zastoupené v tabulce znaků stejně jako písmena a číslice.

iphone-message-emojis-heart

Červené srdce je jedním z nejpoužívanějších emoji

Foto: Viktor Hanáček/picjumbo

Tabulkové uspořádání platí i pro moderní emoji používané od roku 2010, kdy celosvětový standard definující kódování znaků Unicode vydal tabulku obsahující 855 emoji. Unicode měl za cíl pojmout veškeré znaky z různých abeced a Apple a Google se výrazně zasadili o to, aby se do znakových tabulek dostaly i japonské emoji.

reactiveconf-2

Přečtěte si takéV Praze o budoucnosti programování. Na ReactiveConf promluví vývojáři z Amazonu, Microsoftu i Productboardu

Aby toho nebylo málo, používané jsou i tzv. kaomoji, které se však netěší tak velké oblibě jako emotikony a emoji. Jedná se o variaci na emotikonu, která se na rozdíl od emotikony čte v řádku vodorovně. Klasickým příkladem kaomoji je například symbol ヽ(` O‘)/ znázorňující hněvivě zdvižené paže s výkřikem a zamhouřenýma očima.

Sbohem tanečníku flamenga

Pojďme se však vrátit zpět k Unicode Consortium. Jedná se o neziskovou organizaci sídlící v Kalifornii, jejímž cílem je péče o Unicode Standard. Tato organizace pravidelně přidává zcela nové emoji a nahrazuje málo využívané.

Stalo se tak i minulý týden, kdy vydala celkem 168 nových emoji v rámci verze 12.1. Ta obsahuje řadu nových zvířat, pokrmů i aktivit, například emoji padáku, kterým může šéf naznačit, že zaměstnanec již nemusí druhý den chodit do práce, nebo může posloužit jako krátké objasnění toho, proč dotyčný z ničeho nic tak horoucně vyjadřuje lásku svým bližním.

Spolu s novými emotikonami Unicode Consortium, jejímiž členy jsou i velké technologické společnosti, univerzity a vládní agentury, vydala poprvé přehled, jaké emotikony jsou mezi jejich uživateli vůbec nejoblíbenější. Tento přehled byl vydán coby odpověď na otázky, podle čeho vlastně organizace určuje, se kterými emoji je čas se rozloučit, a naopak kterým je potřeba věnovat větší pozornost.

macbook-pro-emoji

Emoji jsou již dnes běžnou součástí naší komunikace

Foto: Viktor Hanáček/picjumbo

„Porozumění tomu, jak často se emoji používají, pomáhá upřednostnit kategorie, na které se zaměřit,“ říká Mark Davis, prezident a spoluzakladatel Unicode Consortium.

Nebudeme vás již více napínat a rovnou vám prozradíme, že onou vůbec nejoblíbenější emoji je smajlík, který se směje až mu z toho tečou slzy: 😂V reálném životě se jedná o poměrně raritní tělesný stav, ovšem v elektronické konverzací zabírá 9,9 % ze všech odesílaných obrázků.

Na druhém místě se umístil symbol červeného srdce: ❤️Ten zastupuje vyjádření sympatií a lásky a zabírá 6,6 % ze všech odesílaných.

Na třetí příčce se umístil smajlík, který má místo očí srdíčka 😍a který je taktéž zástupcem sympatií a zamilovanosti.

most-used-emojis-unicode

Nejpoužívanější emoji podle Unicode Consortium

Foto: Unicode Consortium

Směju se, až toho brečím

Rozchechtaný smajlík se slzami v očích se poprvé objevil v roce 2010 a standardně jej používáme k vyjádření extrémního pobavení, podtržení vtipu či zjemnění satirické poznámky. Zajímavostí je, že jemu velice podobný smajlík Rolling on the Floor 🤣, který naznačuje absolutní fyzické vyčerpání z extrémního návalu smíchu, kvůli němuž není dotyčný schopen nadále odolávat zemské přitažlivosti a je vržen na podlahu, se umístil na čtvrtém místě.

Z výsledků tak jasně vychází, že smajlíky v konverzacích používáme nejčastěji k vyjádření silného pobavení doprovázené slzami, nebo jimi vyjadřujeme niterné sympatie vycházející z našeho srdce. V obou případech se tedy jedná o velice extrémní reakce, které jsou v mnoha případech výrazně zveličeny.

emoji12-1

Výběr z nedávno nově vydaných emoji verze 12.1

Foto: Unicode Consortium

Jen těžko si totiž lze představit osobu s mobilním telefonem v ruce, která se na autobusové zastávce zmítá v záchvatu smíchu a do toho se snaží odeslat ROFL smajlíka (Rolling on the Floor). Ve skutečnosti osoba reagující tímto smajlíkem spíše nehnutě stojí a její skutečnou reakcí jsou nanejvýše lehce pozvednuté koutky úst.

Studie zabývající se mezilidskou komunikací uvádí, že na celkovém komunikačním sdělení se řeč těla, tedy postoje, mimika či gestikulace podílí až z 55 % a zabarvení hlasu a jeho tón dotváří až 38 % finální podoby sdělení.

Problém je, že tyto dva důležité komunikační aspekty v elektronické komunikaci nemůžeme využívat, a proto se je snažíme nahradit co možná nejexpresivnějšími smajlíky, které naši reakci dostatečně zabarví a zdůrazní. To je také důvodem, proč jsou smajlíci v elektronické konverzaci tolik oblíbení. A jaký je váš nejoblíbenější?

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.