Kitty Hawk odhalil svůj utajovaný projekt. Jde o elektrický letoun, který je stokrát tišší než helikoptéra

Elektrický letoun Kitty Hawk Heaviside

Foto: Kitty Hawk

Kitty Hawk je jedním ze startupů, které se snaží vyvinout ekologicky přívětivý a vzdušný dopravní prostředek budoucnosti. To, co tento startup odlišuje od konkurentů, jsou silní investoři, díky kterým společnost dovedla svůj další, velice utajovaný projekt, do téměř finální podoby.

Spoluzakladatel Googlu Larry Page a v nedávné době také Boeing, to jsou jména, která se spojila s kalifornskou společností Kitty Hawk s cílem použít jejich peníze k tomu, aby byl urychlen nákladný vývoj v pořadí již třetího letounu společnosti.

Jakého? To až doposud nebylo zcela přesně známo, protože Kitty Hawk držel celé dva roky vývoj stroje úzkostlivě za zavřenými vraty hangáru. A ty se nyní rozevřely dokořán.

kitty-hawk-heaviside2

Kitty Hawk Heaviside ve vzduchu

Foto: Kitty Hawk

Ze svého plechového útočiště tak poprvé na očích veřejnosti vyletělo čistě elektrické letadélko Heaviside, které je zkráceně označováno jako HVSD. A bylo to velmi komorní představení. Ve chvíli, kdy se rozběhlo jeho osm rotorů, které umožňují letadlu vertikálně vzlétat i přistávat, slyšet nebylo téměř vůbec nic.

Jak uvádí výrobce, letoun je asi tak stokrát tišší než klasická helikoptéra. To mu umožňuje přistát na dvorku domu tak potichu, že ani sousedé nebudou vědět, že už jste doma.

levis-jacquard

Přečtěte si takéTechnologie v módě. Google a Levi’s vytvořili džínovou bundu, se kterou lze ovládat mobilní telefon

Kitty Hawk tuto schopnost představuje ve svém videu, ve kterém nejdříve zprostředkovává akustický zážitek přeletu helikoptéry, který následně porovnává s přeletem HVSD. A rozdíl je skutečně citelný. Kitty Hawk tak demonstruje potřebu nasazovat tiché letouny do služeb alternativní letecké přepravy ve městech, která momentálně ve velkém využívá zmíněné vrtulníky.

Zda bude vrtulníky nahrazovat letoun pojmenovaný po slavném fyzikovi Oliveru Heavisidovi, je těžké odhadovat. Kitty Hawk chce na projektu ještě zapracovat a o jeho budoucnosti více méně mlčí.

Při pohledu na záběry bychom si však takový stroj vznášející se nad vysokými budovami světových metropolí dokázali představit. Ostatně právě pro takové prostředí bylo letadlo o velikosti jedné třetiny klasické Cessny stavěno.

„Pokud postavíte letadlo se schopností přistát kdekoliv, ale pak si řeknete, ‚Aha, počkat, s tím vlastně nemůžu přistát kdekoliv, potřebuju velký heliport a také vybudovat spoustu infrastruktury a podobně,‘ postrádá takový projekt smysl,“ řekl magazínu Techcrunch Damon Vander Lind, generální ředitel Kitty Hawk.

Tichý chod a kompaktní rozměry nejsou jedinou předností tohoto letadla. Jeho letový dosah je přibližně 161 kilometrů, což je dostatečná vzdálenost pro pohyby nad městem, popřípadě dojíždění, tedy lépe řečeno dolétávání z městského předměstí do centra města.

kitty-hawk-heaviside1

Fotografie ukazující, jak malé rozměry letoun má

Foto: Kitty Hawk

Kitty Hawk uvádí, že cestu ze San Jose do San Franciska, které jsou od sebe vzdálené asi 89 kilometrů, letadlo zvládne přibližně za 15 minut. Let může pilot svěřit do rukou autopilota, nebo se sám ujmout řízení, kdy ale většinu úkonů stejně provádí počítač.

Vývoj stroje trval dva roky, přičemž během prvního roku ušlo letadlo cestu od prvních nákresů až po hotovou verzi, která byla v roce následujícím neustále testována. Letadlo si podle Kitty Hawk vede ve vzduchu znamenitě a je extrémně bezpečné. Dokonce natolik, že ačkoliv se společnost snažila, doposud se jí nepovedlo s letounem havarovat.

kitty-hawk-heaviside3

Celé dva roky zabral vývoj a testování nového letounu Heaviside

Foto: Kitty Hawk

Cílem Kitty Hawku je zapracovat na podobě kokpitu, který prý ještě není úplně pohodlný. Až bude letoun doveden k úplné dokonalosti, byli by rádi, aby jej mohl využívat každý, nejen bohaté osoby a držitelé pilotních licencí. Otázkou však zůstává, jak se bude na tuto ideu tvářit Federální letecký úřad.

Zlatý věk elektrických letounů přichází

Kitty Hawk se bude i nadále věnovat pracím na dvou předchozích projektech. Zejména o dvoučlenném modelu Cora se mluví ve spojitosti s novým partnerem v podobě Boeingu. S ním Kitty Hawk uzavřel dohodu na vzájemném partnerství v oblasti rozvoje bezpečnosti městské letecké mobility a Cora by se měla stát středobodem této spolupráce.

kitty-hawk-cora

Kitty Hawk Cora

Foto: Kitty Hawk

Velké pokroky v oblasti městské letecké mobility dělá také společnost Volocopter, která nedávno úspěšně otestovala své pokročilé systémy bezpečnosti a navigace eVTOL (elektrické stroje s vertikálním vzletem a přistáním) letounů, má za sebou odhalení svého nejnovějšího přepravního dronu a také horečně pracuje na vybudování prvního Volo-Portu v Singapuru.

Startupů, které se snaží realizovat vizi leteckých taxíků, je však mnohem více. Svůj vlastní přepravní letoun vyvíjí Uber, Airbus a také menší společnosti, jako je německé Lilium, izraelský Evation či české Zuri. Nechme se tedy překvapit, kdo jako první kopne do vrtule a odstartuje novou éru osobní přepravy.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.