Futuristické drony zatím musí počkat. Alternativní letecké dopravě ve městech vládnou helikoptéry

Helikoptéra dokáže značně urychlit přesun z letiště do centra města

Foto: Voom

V letovém prostoru třídy G, tedy nízkoúrovňovém vzdušném prostoru, začíná být horko. Stále více investorů si začíná uvědomovat jeho potenciál a pouští se v něm do provozu svých alternativních přepravních služeb. Ke společnostem Uber a Blade se nově přidává také Voom patřící Airbusu. Futuristické letouny však zatím zůstávají v procesu vývoje a z heliportů prozatím vzlétají jen klasické helikoptéry.

Zájem přepravovat v nízkých výškách jednotlivce či menší skupiny stejným způsobem, jakým dnes fungují klasické pozemní taxislužby, projevuje podstatně větší množství společností. Značná část z nich však momentálně pracuje na konceptech svých inovativních leteckých prostředků.

Nedávno jsme například psali o úspěšném testování přepravního dronu společnosti Volocopter na letišti v Helsinkách. Volocopter momentálně patří ke společnostem, které mají nejblíže k dosažení cíle nabídnout přepravu osob zcela autonomním dopravním prostředkem typu eVTOL, tedy elektrickým letounem s vertikálním vzletem i přistáním. Na podobném projektu pracuje také německý startup Lilium, české Zuri nebo společnost Uber v rámci své divize Elevate.

voom-helicopter2

Jedna z helikopter společnosti Voom

Foto: Voom

Uber spolu se společností Blade patří mezi firmy, které dovedly koncept alternativní vzdušné přepravní služby do reálné podoby, i když futuristické drony s alternativním pohonným systémem bychom u nich prozatím hledali jen stěží.

Uber sice vyvíjí vlastní futuristické vzdušné taxi, které chce provozovat v rámci služby Uber Air, jeho zákazníci se však prozatím mohou proletět pouze prostřednictvím jeho služby Uber Copter. A ta zajišťuje leteckou přepravu klasickou helikoptérou mezi Manhattanem a mezinárodním letištěm JFK.

Právě helikoptéry se prozatím jeví jako nejlepší dopravní prostředek optimální pro provoz takovýchto služeb a pomáhají demonstrovat, že o tento typ přepravy zájem je. Dokazuje to i výše zmíněná společnost Blade, která taktéž umožňuje let helikoptérou za paušální cenu 195 dolarů (přibližně 4,5 tisíce korun), jež může být ještě snížena pomocí promokódů.

uberair7

Futuristické vzdušné taxi Uberu

Foto: Uber

Díky tomu není přeprava vrtulníkem výsadou jen pro ty nejbohatší, ale otevírá se širším vrstvám, které se mohou rychle dopravit na letiště JFK, proletět se nad Jižní Kalifornií a San Franciskem.

Starý známý s novým jménem

Jak informuje magazín Business Insider, atraktivní služba městské mobility začíná lákat nejen větší počet zájemců o let, ale také stále více nových investorů. Prozatím posledním z nich je letecký gigant Airbus.

Jeho společnost Voom dosud provozovala lety helikoptérou v oblasti Latinské Ameriky a nově začíná nabízet své služby také v metropolitní oblasti Bay Area. Zde zajišťuje přepravu z letiště do oblastí Silicon Valley a vinařské oblasti Napa.

voom4-min

Mapa Bay Area s vyznačenými heliporty společnosti Voom

Foto: Voom

„Chceme lidem žijícím v městském prostředí nabídnout lepší alternativu pozemní dopravy,“ řekl pro Business Insider Clément Monnet, ředitel společnosti Voom, a dodal: „Klíčové pro Voom je to, že máme Airbus, a tak chápeme, jak se chovají místní trhy.“

Ceny letů se odvíjejí od místa, kam má zájemce namířeno, nicméně stále se bavíme o cenách nepřesahujících 10 tisíc korun za jeden let. Podle Monneta může společnost těžit také z vlastních bohatých zkušeností, jež stojí na desítkách tisíc úspěšných letů ve vzdušném prostoru Mexika a Brazílie.

regiojet-radim-jancura

Přečtěte si takéRegioJet za první pololetí vydělal stejně peněz jako za celý loňský rok. Letos chce překročit 200 milionů korun

Stejně jako v těchto oblastech Latinské Ameriky bude Voom i v USA pro přepravu využívat nepříliš ekologické helikoptéry. V budoucnu by je ovšem mohl začít nahrazovat letounem Vahana z produkce Airbusu. Vahana je plně elektrický letoun s vertikálním vzletem a přistáním, který má za sebou přes 50 úspěšných testovacích letů a jasně ukazuje, jak bude vypadat budoucnost městské vzdušné mobility. Alespoň podle současných představ.

vahana-airbus-1

Vahana Alpha Two

S růstem zájmu o podobné služby ovšem přichází nutnost přepracovat regulace a infrastrukturu tak, aby vycházely provozu podobných služeb co nejvíce vstříc. Volocopter označil Dubaj, Singapur a Německo za vůbec nejotevřenější trhy inovacím městské vzdušné mobility. Dokud však nebude více států otevřených k provozu inovativních dopravních prostředků, nemůžeme počítat s tím, že nás budou přepravovat futuristické drony za přijatelné ceny rovnající se dnešní jízdě taxíkem.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.