Budoucnost Applu jsou sluchátka, hodinky a služby. AirPody a Apple Watch už vydělávají skoro stejně jako Macy

Zaměstnanec Applu s AirPods Pro

Foto: Apple

Nezasvěcená veřejnost může Apple v posledních letech vnímat stále jen jako společnost, která stojí za telefony iPhone a počítači Mac. A zatímco iPhony pořád drží v byznysu firmy své výsadní postavení, u Maců je situace poměrně odlišná. Jak ukazují finanční výsledky za rekordní čtvrté čtvrtletí, které Apple ve středu odhalil, budoucnost jablečných počítačů ohrožuje segment, u kterého by to ještě před pár lety čekal jen málokdo.

Vezměme to ale pěkně od začátku. Apple za třetí kalendářní období, trvající od července do září, zaznamenal tržby ve výši 64 miliard dolarů při čistém zisku 13,7 miliardy dolarů (zhruba 315 miliard korun), který je však oproti stejnému období loňského roku přibližně o 400 milionů dolarů nižší.

Více než polovinu tržeb pak uzmuly prodeje iPhonů (33,36 miliardy dolarů) a dvouciferným číslem se pyšní i oblast služeb, která zaznamenala tržby ve výši 12,5 miliardy dolarů, což je zatím vůbec nejvíce v historii. To je pro Apple skvělá zpráva, protože se poslední měsíce snaží nabízené služby výrazně tlačit k co největšímu počtu svých uživatelů.

tim-cook-iphone11-pro-apple

Šéf Applu Tim Cook představuje nový iPhone 11 Pro

Foto: Apple

Typickým příkladem těchto snah je březnová keynote, kterou šéf Applu Tim Cook a jeho tým věnovali jen a pouze předplatitelským platformám. Konkrétně herní Apple Arcade, magazínové Apple News+, platební Apple Card a televizní Apple TV+.

Pokud se k těmto službám připočte i masivně úspěšné Apple Pay, jež má dle Cookových slov růst až čtyřikrát rychleji než PayPal, cloudové úložiště iCloud nebo záruční program AppleCare, jde o segment se skutečně ambiciózními vyhlídkami.

Takovými, kvůli kterým kalifornská firma postupně výrazně transformuje své byznysové směřování. Snad poprvé od dob, co se Steve Jobs na sklonku konce minulého tisíciletí vrátil do firmy a vyškrtal většinu nabízeného hardwaru. Ale není se čemu divit, protože trh s chytrými telefony je již nasycen a byznys s iPhonem nemůže růst donekonečna.

Apple Watch i AirPody útočí

Mnohem zajímavější pohled se navíc nabízí na oblasti, které zastávají třetí a čtvrtou pozici v seznamu aktuálních tržeb. Jde totiž o Macy a sortiment nositelných zařízení a doplňků, do kterého Apple řadí chytré hodinky Apple Watch, úspěšná bezdrátová sluchátka AirPods i poměrně stagnující reproduktor HomePod. Právě tyto produkty zajímavým tempem v řeči čísel útočí na tradiční segment Maců a postupně dotahují jeho náskok.

airpods-pro

Bezdrátová sluchátka AirPods Pro s aktivním potlačením hluku

Foto: Apple

Ideálně lze tento vývoj ukázat na meziročním srovnání. Oblast nositelných zařízení a příslušenství u Applu oproti stejnému období loňského roku vyrostla o 54 procent na 6,52 miliardy dolarů v tržbách, zatímco Macy klesly ze 7,34 miliardy dolarů na 6,99 miliardy. Rozdíl mezi těmito segmenty je tedy za poslední čtvrtletí přibližně 500 milionů dolarů, což v měřítku Applu není příliš velké číslo.

Vezme-li se v potaz celý fiskální rok 2019, Apple Watch spolu s AirPody a HomePodem zaznamenaly tržby okolo 24,5 miliardy dolarů, což je zhruba 95 procent celého byznysu Maců za stejné období. Za minulý fiskální rok to bylo přitom teprve 69 procent a před dvěma lety okolo 50 procent. Trend je tedy více než zřejmý a mohou za to v první řadě zákazníci, kteří čím dál více začínají na chuť Apple Watch i AirPodů přicházet.

airpods-pro

Přečtěte si takéApple ukázal nová bezdrátová sluchátka AirPods Pro, která přichází s aktivním potlačením hluku

Na druhou stranu se tomuto vývoji ani není moc co divit. Byť se Apple snaží přinášet nové modely Maců a připomínat uživatelům počítačů s nakousnutým jablkem, že na ně nezapomíná, otěže běžného počítačového zařízení začíná postupně přebírat iPad. Ten se za poslední roky z pouhého doplňku vyšplhal na hranici produktu, který v různých směrech dokáže Mac nahradit.

apple-airpods-pro-top

Bezdrátová sluchátka AirPods Pro s aktivním potlačením hluku

Foto: Apple

I proto se kategorie iPadů v tržbách zvedla na 4,65 miliardy dolarů, což je v meziročním porovnání zhruba o 700 milionů více. Všechny tyto trendy pak logicky potvrzuje i samotný šéf Applu Tim Cook, který během hovoru s investory zmínil, že za „přelomový fiskální rok 2019“ děkuje především službám, nositelným doplňkům a právě iPadům.

Současně také zmínil velice optimistické vyhlídky na vánoční období, které je pro Apple tradičně nejsilnější a do něhož naplno vstoupí nové AirPods Pro s aktivním potlačováním okolního ruchu a také dlouho očekávaná Apple TV+, která se globálně spouští již zítra (1. listopadu).

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.