Brněnské Zaslat.cz v Africe začne stavět globální vyhledávač přepravy balíků. Získalo na to 20 milionů korun

Miroslav Michalko, spoluzakladatel a CEO Zaslat.cz

Foto: Zaslat.cz

Přes přepravní službu Zaslat.cz se v České republice ročně pošle přes 300 tisíc zásilek. Brněnská firma funguje jako internetová přepravní služba, protože si díky snadno objednáte přes přes webové rozhraní libovolného dopravce, který pro váš balík zajede až domů. Nyní je ale před Zaslat.cz zcela nová výzva.

Do brněnské firmy vkládají přes 800 tisíc eur, tedy více než 20 milionů korun jihoafričtí investoři, kteří pomohou Miroslavu Michalkovi a jeho týmu vybudovat globální vyhledávač přepravy balíků – v zásadě mnohem větší a robustnější Zaslat.cz, které dosud vedle Česka fungovalo ještě jako Chytrýbalík.sk také u našich sousedů.

„Naše strategie byla vždy nejdřív vybudovat zdravý byznys v Česku a až pak expandovat. Dnes ale jsme technologicky i strategicky připravení pro expanzi a začneme logicky v okolních zemích jako Polsko, Slovensko, Maďarsko, balkánské země a náš velký cíl je Německo. To jsou cíle pro Zaslat.cz v Evropě,“ prozradil pro CzechCrunch spoluzakladatel a CEO firmy Miroslav Michalko.

zaslat-cz-web

Internetová přepravní služba Zaslat.cz

To ovšem ale ještě vůbec nemluvíme o zmíněné globální službě, pro kterou v Zaslat.cz získali jihoafrické investory a také jihoafrickou společnost GloCell. Spolu s ní začnou budovat novou službu Parcelspot, která již bude od začátku myšlena jako globální a také má mnohem větší ambice.

„Většinu nabídek z Afriky člověk považuje za spam.“

Když se Miroslava Michalka ptáte, jak se taková brněnská služba může dostat až do nejjižnější části afrického kontinentu, s úsměvem přikládá celou historku. „Je to už něco přes rok, co začaly námluvy, a od té doby je to pro nás skutečně jízda. My nikdy aktivně investory nehledali, projekt jsme dokázali financovat sami a vedli ho tak, aby byl udržitelný co nejdřív,“ popisuje.

Jihoafričtí partneři si tak prý Zaslat.cz v celé plejádě podobných přepravních a logistických služeb vyhledali sami a když se obě strany poprvé setkaly, zjistily, že k sobě mají hodnotově i strategicky blízko. Jelikož v Brně měli potřebné technologické zázemí, začali jednat.

miroslav-michalko-zaslat-cz1

Miroslav Michalko, spoluzakladatel a CEO Zaslat.cz

Foto: Zaslat.cz

„Začátky byly úsměvné, většinu nabídek z Afriky člověk považuje za spam. Bylo nutné překonat pár kulturních rozdílů, ale jejich příběhy, předchozí úspěchy i cesty do JAR nás přesvědčili, že to budou ti praví partneři. Záměrně používám slovo investoři minimálně, protože to obě strany cítí právě jako partnerství. Investice v hotovosti je samozřejmě důležitá pro vývoj produktu, jejich skutečná hodnota je ale hlavně v propojeních a dveřích, které nám otevírají,“ dodává Michalko.

Jeho firma se tak spojila se skupinou úspěšných byznysmenů, kteří do Jihoafrické republiky přinesli první mobilní bankovnictví či první elektronické dobíjení kreditu. Původně založili také skupinu GloCell, se kterou budou Češi novou přepravní službu v JAR budovat.

laura-skoda-auto

Přečtěte si takéOkay, Lauro. Škodovka spouští vlastní hlasovou asistentku, která hovoří plynně česky

Parcelspot začne fungovat už během října a zpočátku bude operovat právě v Jihoafrické republice. Vše bude vycházet z technologických základů Zaslat.cz, jež jsou prověřené českým trhem, který je mnohem vyspělejší. Zatímco u nás již řešíme v logistice záležitosti typu personalizace nebo krátká doručovací a vyzvedávací okna, v mnoha jiných zemích a zejména v Africe zdaleka tak rozvinutí nejsou.

Prakticky nedotčená Afrika

„Hlavní inovace Parcelspotu se budou v první fázi zaměřovat na zpřístupnění kvalitních přepravních služeb méně privilegovaným. Obecně půjdeme cestou využívaní technologií formou, která je co nejpřístupnější,“ popisuje nejbližší plány Michalko. To v rozvojových zemích znamená zejména důraz na mobilní aplikace, protože v nich vlastní počítač jen zlomek obyvatel a právě telefon je často jejich jedinou technologií.

zaslat-cz-tym

Tým Zaslat.cz

Foto: Zaslat.cz

Parcelspot chce v aplikaci kombinovat různé formy přepravy a budovat silná partnerství s místními sítěmi, aby byl zákazníkům co nejblíže. Postupem času si díky tomuto přístupu chce otevřít dveře do dalších afrických zemí a následně také do Evropy a zbytku světa. Dvacetimilionové investiční kolo by tak mělo být jen první z mnoha dalších, které plánuje Parcelspot postupně uzavírat se strategickými partnery v jednotlivých regionech po celém světě. Dříve než za tři roky ale prý s dalším kolem nepočítá.

Na trhu sice nebude sám, ale podle Michalka je situace příznivá v tom, že neexistuje žádný globální hráč, který by ovládal velkou část trhu. „Osobně mám pocit, že se většina uspokojila se svým podílem na trhu a dostatečně neinovují. Konkurence se zaměřuje na pár nejvyspělejších zemí světa a to je vše. Afrika je prakticky nedotčena,“ říká Michalko, ale druhým dechem dodává, že jen kvůli tomu na africký kontinent nevstupuje, konkurence totiž často při budování podobné služby naopak pomůže.

stranger-things-s03_1

Přečtěte si takéPopulární seriál Stranger Things dostane čtvrtou řadu. Netflix diváky zavede mimo městečko Hawkins

„Naše zkušenost nám říká, že nejtěžší je naučit zákazníky, že vůbec existuje alternativa k poště. Tam, kde už konkurence je, tak je to naopak pro nás jednodušší,“ dodává. V Africe je prý nicméně po inovacích a obchodních příležitostech obrovský hlad a právě toho plánuje Parcelspot využít.

miroslav-michalko-zaslat-cz2

Miroslav Michalko, spoluzakladatel a CEO Zaslat.cz

Foto: Zaslat.cz

Na nové a mnohem větší věci se musí připravit v Brně nejen s ohledem na úplně nový kontinent a mentalitu, ale také z hlediska čísel. Do dnešního dne totiž alespoň jeden balík přes Zaslat.cz poslalo přes 70 tisíc Čechů a jen Jihoafrická republika přestavuje více než pětkrát větší trh. Zároveň jak již bylo řečeno, je mnohem méně rozvinutý, a tak pokud se Parcelspot povede, může na něj od začátku naskočit mnohem více uživatelů.

V Česku se Zaslat.cz podle svého šéfa podaří splnit plán na letošní rok, kterým bylo překonat v obratu dva miliony eur, což je zhruba 52 milionů korun. Dlouhodobě firma roste v obratu o 50 a více procent, jednou tak rychle roste počet nových zákazníků a i vzhledem na plánované vystrkování růžků do okolních zemí chce v příštím roce Zaslat.cz v růstu obratu přesáhnout 100 procent.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.