V 16 letech začal vyrábět designové ponožky. Dnes na nich Salvátor Soška spolupracuje i s Maximem Velčovským

weareferdinand-t

Foto: Michael Tomeš

Salvátor Soška a ponožky z jeho firmy We are Ferdinand

Dokážete si vybavit, jak vypadal váš život v 16 letech? Jen málo osob má v tomto věku jasnou představu o své budoucnosti, o to méně tendence začít s vlastním podnikáním. Neplatí to však o Salvátoru Soškovi, který svůj úspěšný ponožkový byznys We are Ferdinand rozjel ve věku, kdy lidé obvykle řeší spíše akné na své pleti a to, zda o nich vůbec ví jejich tajná láska z vyššího ročníku.

Salvátor Soška začal se svými podnikatelskými aktivitami již ve 14 letech, kdy založil vlastní internetový magazín, který následně prodal. Poté jej začal zajímat rodinný podnik, v němž vypomáhal především s propagací a správou sociálních sítí. Tato činnost jej však příliš nenaplňovala, protože měl touhu přinést na trh zcela vlastní produkt, což mu rodinný byznys neumožňoval.

Rozhodl se proto vydat po vlastní ose a založit e-shop, který nabízel elegantní pánské oblečení a doplňky. A právě tady se začala psát první kapitola projektu, který dnes známe jako We are Ferdinand. Soška spolu s kolegou Jakubem Janošíkem zjistili, že z celého sortimentu, který jejich obchod nabízel, je nejvíce baví právě ponožky. Proto se začali soustředit výhradně na ně a na podzim roku 2016 založili We are Ferdinand.

we-are-ferdinand4

Foto: We are Ferdinand

Salvátor Soška a Jakub Janošík

Ano, ponožky coby vánoční dárek jsou stále jedním z nejúčinnějších způsobů, jak přivést dítě pod stromečkem k pláči, ale dospělého potěšit dovedou, zvláště pak jsou-li designově originální. Ponožky totiž dávno nejsou tím, čím byly dříve. Uniformitu, jednobarevnost a nudu vystřídaly vzory, barvy a obrázky – čím originálnější a výstřednější, tím lepší.

A právě takové ponožky začali nabízet i We are Ferdinand. „Název odkazuje na Václava Havla, který často nosil krátké kalhoty, a tak se jeho ponožky staly součástí outfitu s názvem Ferdinand, což se zapsalo jako pseudonym Václava Havla,“ říká ke vzniku značky její zakladatel Salvátor Soška.

napadroku

Přečtěte si takéNejdřív láska, až pak čísla. Zakladatelé Apiary, Dáme jídlo, Slevomatu a Yticy radí, jak úspěšně prodat firmuNejdřív láska, až pak čísla. Zakladatelé Apiary, Dáme jídlo, Slevomatu a Yticy radí, jak úspěšně prodat firmu

A právě takové ponožky začali nabízet i We are Ferdinand. V jejich produktech se odráží nápaditost, za kterou vděčí především českým designérům a ilustrátorům, mezi něž patří například David Černý, Eliška Podzimková, Michal Bačák a brzy také Maxim Velčovský nebo Pavel Fuksa. Díky nim se z fádních ponožek stává hravá podívaná, která skvěle baví a boří zaběhlé standardy.

Mimo hravé ponožky nabízí We are Ferdinand také klasické ponožky s decentním vzorem, popřípadě jednobarevné. I u takovýchto klasických ponožek se však mladí podnikatelé snaží přinést přidanou hodnotu v podobě vysoké kvality a jemnosti. Poměr prodejů hravých a klasických ponožek je podle Sošky přibližně vyrovnaný.

maximvelcovsky

Foto: Puf Creatif

Designér Maxim Velčovský, který spolupracuje na nové kolekci ponožek We are Ferdinand

Přidaná hodnota jejich ponožek spočívá také v tom, že jsou pleteny v Česku, na čemž si ve We are Ferdinand zakládají a chtějí si tuto hodnotu udržovat i nadále.

Máme nabídky od různých výrobců ze zahraničí, ale vůbec nás to neláká, ani za cenu levnější výroby. Baví nás, že můžeme do výroby jezdit a vše stále komunikovat. V Česku máme výrobu i na krabičky, etikety a všechny další věci,“ potvrzuje strategii Soška.

Když ponožková hvězda stoupá

A tento přístup se společnosti vyplácí, protože jen za minulý rok dosáhla obratu 2,5 milionu korun a letos by se tato částka měla až zdvojnásobit. „Po maturitě bylo hned více času a byla možnost do toho šlápnout,“ vysvětluje dnes dvacetiletý Soška.

Mezi zákazníky We are Ferdinand dnes již nepatří jen klasičtí spotřebitelé, kterým společnost celkově vyexpedovala několik desítek tisíc párů, ale také velké společnosti, pro které se ponožky stávají stále atraktivnějším produktem. Od We are Ferdinand firmy odebraly za necelých 8 měsíců už zhruba 80 tisíc párů.

we-are-ferdinand1

Foto: We are Ferdinand

Barevné ponožky se hodí ke každému stylu

Nabídka komplexní služby výroby ponožek jako firemního merchandisingu pro zaměstnance, fanoušky a zákazníky společností se ukázala být dobrou cestou, jak se dostat ke skutečně velkým zakázkám. Jedná se o zajímavý a originální nápad, zejména je-li ponožka originální jako například ty navržené ilustrátorským duem Tomski&Polanski pro společnost Partners.

We are Ferdinand plánují do budoucna expanzi i mimo Českou republiku. Již nyní mají několik svých ponožek v Londýně a řeší také spolupráci s prodejcem v New Yorku. Navíc se jejich ponožky tvořené na míru společnostem dostávají za hranice běžně. Ponožky od We are Ferdinand dostala například americká centrála Avastu a podobně od nich obdrželi ponožky i evropští zaměstnanci společnosti Hills.

Mladá česká ponožkárna vidí svou budoucnost hlavně v ponožkách, ovšem nápady na něco nového už Soška s Janošíkem v hlavě nosí. Nechme se tedy překvapit, co nám mládí do budoucna představí a jak se bude We are Ferdinand dařit.

we-are-ferdinand3

Foto: We are Ferdinand

Ukázka firemních ponožek