Pavel Šiška z Deloitte: Co dělají „digitálně vyspělé“ firmy jinak? Recept na to, jak se stát jednou z nich

Pavel Šiška, Managing Partner v Deloitte

Foto: Deloitte

Každý šéf, člen boardu nebo manažer přemýšlí, jak svou firmu posunout o úroveň výše. Jednou z cest jsou investice do technologií, které budou hýbat světem čím dál více. Mezi digitálně vyspělými firmami a těmi, které se na digitál dívají skrz prsty, je ale velký rozdíl. A rozhodně ne pouze v tom, kdo se může pochlubit nejnovější digi… doplňte si slova jako například – nástroj, platforma nebo technologie.

Ano, investice do technologií vám možná v krátkodobém výhledu sníží zisk. Ale v dlouhodobém měřítku, ve kterém bychom měli všichni přemýšlet, se nám investice do technologií několikanásobně vrátí. Co ale kromě toho získáte? Technologie pomohou vašim zaměstnancům být více produktivní, konkurenční firmy z vašeho oboru vám budou závidět a možná se o vás budou psát články v médiích, ve kterých budete vyobrazeni jako králové té, všemi diskutované digitální transformace.

Ony „digitálně vyspělé“ firmy inovují nejenom více, ale hlavně jinak. V dnešní době nestačí silná inovativní filozofie firmy. Dnes především záleží na konkrétních krocích. To je to, co skutečně vybičuje vaší firmu na cestě k onomu cíli být digitálně vyspělý.

Ingredience 1: Zkuste cross-functional týmy a mějte náskok před ostatními

Korporátní týmy tradičního střihu pracují převážně odděleně. Zde názorný příklad. Řekněme, že jste zaměstnanec a řešíte problém, jste krok od průlomu a potřebujete získat pohled zvnějšku. K „oficiální“ spolupráci s jiným oddělením musíte použít nastavené procesy. Jinak řečeno, musíte se držet té vaší policy (česky tomu říkáme firemní postupy).

deloitte-praha-kancelare-22

Nové pražské kanceláře Deloitte

Foto: Peter Fabo

Většinou píšete šéfovi, který to musí vidět, schválit a tak dále. Pak musíte požádat o schůzku šéfa onoho jiného oddělení. Po X dnech nebo dokonce týdnech vám nakonec přijde e-mail s tím, že se tedy domluví schůzka, které povede k další schůzce a tak dále. Zřízením či vytvořením cross-functional týmu byste výrazně omezili časové prodlevy a získáte náskok před konkurencí.

Cross-functional týmy využívají čtyři z pěti vyspělých společností. Alfou a omegou těchto týmů jsou odlišné specializace jednotlivých členů. To skupině jako celku dává mnohem širší spektrum úhlů pohledu. Často se v nich vyskytují i lidé z vyššího managementu, což v kontrastu s neformální atmosférou v těchto týmech působí jako příjemné osvěžení.

kapitan-galaxy-twisto

Přečtěte si takéTwisto spouští velkou televizní kampaň s Kapitánem Galaxy. V aplikaci chystá kategorie plateb a splátkování

Vzpomenete si na legendární „véčko“ od Motoroly? Tak právě to vzniklo díky zavedení cross-functional týmu, který mobilní ikonu dotáhl do konce.

Realizace takového typu týmu přináší do firmy více té zaměstnanci požadované autonomie. Zvýšená samostatnost poskytuje prostor pro zkoušení nového. Různé experimentování může výrazně posílit podnikavého ducha firmy. Na druhé straně to může být výživnější půdou pro dělání chyb a přešlapů, zejména etických.

Ingredience 2: Etika aneb dobrý sluha, dobrý pán

Pro firmy je dnes velmi těžké udržet krok s rozjetým rychlíkem digitálních technologií. Firmy musí inovovat. A musí to dělat rychle. Proč? Zkrátka proto, aby se udržely ve hře. To s sebou přináší etické výzvy. Autonomie a agilita se ve firmě může stát dvojsečnou zbraní, pokud si nestanovíte etický rámec. Ale jen to nestačí. Musíte brát vaší firemní etiku doopravdy vážně. A hlavně o ní dostatečně mluvit s vašimi kolegy a zaměstnanci.

Věděli jste, že to každý druhý generální ředitel nedělá? Velká chyba.

motorola_razr_v3i_01

Ikonická Motorola RAZR

Co udělat jako první? Podívejte se na etiku z jiného úhlu pohledu. Neberte ji jako překážku. Berte ji jako prostředek k růstu. Myslete na ni už při designu vašeho nového produktu nebo služby. Etický kodex není brzda. Je to nedílná součást vaší firemní kultury. Pamatujte na to.

Mluvte o vašich interních pravidlech. Nejenom na školení (ty nikoho nebaví), ale mluvte o nich klidně u oběda. Ve vyspělých firmách zaměstnanci ví, kdy šlápnout na brzdu a jak čelit etickým dilematům, které se mohou vyskytnout.

Ingredience 3: Inovujte za hranice firmy a ještě dál

Digitálně vyspělé firmy se vyznačují také odlišným přístupem ke vztahům s ostatními firmami. Namísto tradičních partnerství bývají součástí těch mezifiremních ekosystémů. Ty chápeme jako skupiny společností, spoluprací usilující o tytéž cíle, čímž nebývají tak formálně svázány.

martin-holecko1

Přečtěte si takéZakladatel Future Portu Martin Holečko: Špinavé období lidstva vrcholí. Umělá inteligence bude elektřinou 21. století

Vytvořením partnerství s jinou firmou předchází „milovaný proces“ finančních prověrek, tvorba smluv a tak dále a předpokládá se dlouhodobý vztah. Oproti tomu, firemní ekosystém je mnohem volnějším svazkem a může sloužit ke splnění krátkodobých i dlouhodobých cílů.

Ingredience 4: Sebevědomý zaměstnanec je dobrý zaměstnanec

Z průzkumu Deloitte a MIT vyplynul silný vztah mezi mírou digitálních inovací a sebevědomím zaměstnanců. Právě díky digitálním nástrojům věří, že jejich firma se v budoucnu stane ještě silnější. Optimismem srší i vyhlídky na jejich individuální kariéry.

Zaměstnanci vyspělých firem mají více času na sebe(rozvoj). Ze svých nedokonalostí dělají zbraně a výhody a zlepšují se i ve stávajících skills. Dejte svým zaměstnancům dostatek pracovního času k rozvoji. A uvidíte, jak budou spokojeni, a pak budete spokojeni i vy, vaše vedení, akcionáři a vlastně všichni.

Pavel Šiška je od roku 2013 vedoucím partnerem oddělení poradenských služeb společnosti Deloitte. Pavel se dlouhodobě věnuje propojování businessu a IT, analytice a inovacím. Z hlediska odvětví se podstatnou část svého profesního života věnoval bankovnictví a pojišťovnictví. Před nástupem do Deloittu pracoval v IBM, v Commerzbank a BNP Dresdner Bank.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.