Od supersportů k vlakům. Legendární designérské studio Pininfarina navrhlo express s výhledem na Alpy

Vizualizace designu připravované železniční novinky

Foto: Pininfarina

Přeprava osob vždy představovala klíčový prvek ve vývoji dějin lidstva. Každá inovace, ať už ochočení koně, vynález loukoťového kola či položení prvních kolejí přinesla velký skok v civilizačním vývoji. Železniční doprava hrála velmi významnou roli pro rozvoj Evropy v 19. století, kdy kontinent postupně protkala hustá železniční síť.

Potvrzení, že ani dnes neztrácí vlaková doprava na důležitosti, nyní přinesl nový vlak Goldenpass Express, respektive ten, kdo ho navrhoval – renomovaná italská designová společnost Pininfarina.

Jak moc oblíbená je přeprava pomocí vlaků, jen u nás dokládá například společnost RegioJet, která zaznamenává stále větší zájem o své služby spojené s vlakovou přepravou a otevírá nové spoje, nebo LeoExpress, který jen za první letošní pololetí přepravil 1,2 milionu cestujících a hlásí rekordní tržby. Daří se ale i Českým drahám, které v loňském roce přepravily nejvyšší počet cestujících za posledních deset let.

goldenpass

I takto může vypadat cestování vlakem

Foto:MOB

Vlak totiž stále představuje poměrně pohodlný způsob přepravy nabízející množství prostoru, a zároveň i rychlost či pohled na okolní krajinu, kterou cestující projíždí. Tyto zážitky se ještě umocňují při delších cestách například mezi státy, při kterých se vlaková souprava stává malým světem sama pro sebe s jedinečnou atmosférou.

Okolo šesti jezer a třemi průsmyky

Romantickou jízdu vlakem v luxusním italském stylu si již brzy budou moci vychutnat i zákazníci švýcarského železničního dopravce Montreux Oberland Bernes (MOB), který provozuje vyhlídkové jízdy po železnici propojující města Montreux, Gstaad a Interlaken.

Spoj se vine šesti kantony, okolo šesti jezer a třemi průsmyky. Aby si cestující užili tento jedinečný zážitek v co největším komfortu, spojila se MOB s italskou designovou legendou v podobě studia Pininfarina, která pro ni navrhla nový vlak jménem Goldenpass Express.

pininfarina-goldenpass

Vlak propojuje unikátní desing i technologie

Foto: Pininfarina

Pininfarina je znám především jako autor designu celé řadu modelů sportovních vozů vyráběných italskými automobilkami Ferrari a Maserati a také pro svůj nedávný model Battista s cenovkou 60 milionů korun. Pro MOB však nyní navrhl design vlaku, který je unikátní nejen svým interiérem a exteriérem, ale také technickým řešením podvozku.

aeroroom

Přečtěte si takéNocleh přímo u letadla. Letiště Praha pro cestující otevírá nový hotel mezi terminály

Železniční spoj, po kterém Goldenpass Express přejíždí, má totiž tu zvláštnost, že koleje mezi Montreux a Zweisimmenem mají užší rozchod než navazující trať spojující Zweisimmen a Interlaken. Cestující tak byli vždy nuceni v malebném alpském středisku přestupovat na jinou vlakovou soupravu s odlišným podvozkem.

Díky inovativnímu technologickému řešení však již nebude tento přesun potřeba, protože rozchod kol nového vlaku se dokáže přizpůsobit oběma roztečím.

pininfarina-goldenpass-1-min

Jedna ze souprav společnosti MOB při projížďce v Alpách

Foto: MOB

Další výzvou byl samotný design vlaku. „Chtěli jsme, aby byl tento turistický vlak krásný a elegantní. Proto jsme úkol zadali studiu Pininfarina, jedné z nejprestižnějších designérských společností na světě,“ říká Georges Oberson, generální ředitel MOB.

Jelikož se jedná o vlak, který má poskytovat ty nejkrásnější výhledy na švýcarské Alpy, bylo zapotřebí, aby měl co nejvíce prosklených ploch, velké čelní okno nevyjímaje. Zároveň však bylo nutné dodržet veškeré bezpečnostní předpisy.

beatsaber

Přečtěte si takéBeat Saber představil limitovanou vibrační vestu, díky které si hru vychutnají i neslyšící hráči

Studio Pininfarina všem požadavkům dopravce vyhovělo, zároveň zachovalo bezpečnost vlaku na nejvyšší úrovni a výsledkem je, že cestující se budou moci i nadále kochat nádherným výhledem z přídě vlaku na koleje a krajinu před ním. Všechna výhledová okna jsou navíc upravena tak, aby neodrážela obraz, což by mohlo narušit nejen výhled, ale hlavně kvalitu pořizovaných fotografií.

pininfarina-goldenpass-ee

Preméra je naplánovaná na prosinec příštího roku

Foto: Pininfarina

MOB si objednalo 19 vagónů, od kterých si slibuje zvýšení objemu přepravených osob meziročně až o 1,5 milionu, celkově na 4 miliony osob. Zahájení provozu vlaku má již i stanovené datum na 13. prosince příštího roku, tedy akorát na začátek hlavní lyžařské sezóny v tomto regionu.

Pro italské designérské studio se zdaleka nejedná o první zkušenost s železničním dopravním prostředkem. Již v minulosti pracovalo na podobě italského vysokorychlostního vlaku ETR 500 či soupravy společnosti Eurostar spojující Britské ostrovy s evropskou pevninou. Z pera Pininfariny pochází i design celé řady souprav pro dánské i norské železniční dopravce či tramvají v Itálii, Řecku, Švédsku a Turecku.

Novinkou pro Pininfarinu není ani spolupráce s dopravcem MOB. Pro něj již v roce 1945 navrhnul Cristal Panoramic Express, který si turisté doslova zamilovali.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.