Konec čekání při posílání balíku. Česká pošta nasadí místo chybějících pošťáků samoobslužné kiosky

Česká pošta

Foto: OC Breda

Chcete poslat poslat balík a z původně plánovaného bleskového zastavení na poště se stane nekonečné martyrium strávené ve frontě u přeplněných přepážek. Neděje se tak vždy, ale jde o poměrně obvyklý zážitek z České pošty, která chce začít svůj servis zlepšovat pomocí technologií.

Důvodů často nekonečných front je na pobočkách státního kolosu jistě více, ale jedním z nich je i fakt, že poště chybí pošťáci. Česká pošta přiznává, že nelze donekonečna hledat nové zaměstnance, kteří na trhu práce v současné chvíli reálně ani nejsou, a tak se vydává cestou automatizace.

Na poště jako v hypermarketu

Místo pošťáků by se tak v příštím roce měly začít na pobočkách České pošty objevovat samoobslužné kiosky, díky kterým budou moci zákazníci sami a rychle vyřídit některé poštovní služby.

„Automatizované prvky ve službách se stávající běžnou součástí dennodenního života. V hypermarketu se již nikdo nepozastavuje nad tím, že svůj nákup uhradí bez fyzické přítomnosti pokladní,“ říká obchodní ředitel České pošty Martin Vránek

ceska-posta-kiosek2

Interaktivní kiosek České pošty

Státní podnik, který teprve nedávno umožnil na všech svých pobočkách platit kartou, plánuje do budoucna nasazovat nové technologie ještě více a interaktivní kiosek má být první vlaštovkou. Česká pošta už zároveň ukázala i modelový prototyp, který se ještě změní, ale technologicky bude fungovat stejně. To znamená, že si u něj lidé prozatím podají listovní zásilku či balík, požádají o vydání zákaznické karty nebo podají žádost o zřízení služby SIPO.

martin-holecko1

Přečtěte si takéZakladatel Future Portu Martin Holečko: Špinavé období lidstva vrcholí. Umělá inteligence bude elektřinou 21. století

Ze samotného technologického hlediska nepůjde o žádnou raketovou vědu. V kiosku totiž bude umístěna jen dotyková obrazovka, kamera, skener a tiskárna, které budou propojeny interaktivním softwarovým rozhraním. Pro Českou poštu by však mohlo jít o důležitý první krok vstříc modernizaci a především zlepšování svých služeb.

Navíc pokud by zákazník potřeboval přeci jen pomoci, bude se moci přímo přes obrazovku a videohovor propojit se vzdáleným pošťákem. To ve výsledku poště ušetří mnoho pracovních pozic, protože tito zaměstnanci budou moci z jednoho místa operovat na vícero pobočkách.

Česká pošta nasazováním nových technologií jednak řeší problém s nedostatkem pracovní síly, ale také musí reagovat na velkou ofenzívu ze strany konkurenční Zásilkovny. Ta naopak inovuje velmi rychle, přináší do světa logistiky a přepravy zásilek mnoho moderních technologií a chce si na státní podnik vyšlápnout.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.