Hyundai vyvinula extrémně lehký exoskelet, který dělníkům ulehčí montáž vozů. Pomáhat by mohl i v Česku

Exoskelet bude pomáhat především dělníkům pracujícím se zdviženými pažemi

Foto: Hyundai

Automobilka Hyundai patří mezi největší producenty osobních automobilů na světě a velmi oblíbené jsou její vozy i u českých zákazníků. V tuzemsku však Hyundai nemá jen své prodejní zastoupení, ale v Nošovické průmyslové zóně na ploše o rozloze 200 hektarů své vozy také vyrábí. A někteří ze zaměstnanců tohoto závodu by se již brzy mohli dočkat unikátního exoskeletu, který jim bude s montováním vozů značně pomáhat.

Jihokorejská automobilka obsadila v minulém roce šestou příčku na žebříčku celosvětově nejprodávanějších značek vozů s více než 4 miliony prodaných kusů automobilů. U nás se v tomtéž roce dokonce jednalo o třetího nejúspěšnějšího prodejce vozů, jak dokládají údaje Svazu dovozců automobilů, a tuto pozici si Hyundai udržela i v první polovině letošního roku, kdy prodala již přes 13 tisíc kusů vozů, což je meziroční nárůst o 7,5 %.

Mezi její neoblíbenější modely u českých zákazníků patří Hyundai i30 a Hyundai ix20, jejichž výrobu mají na starosti právě v Nošovicích. Nošovický závod zahájil svůj provoz v roce 2008 a do května tohoto roku vyrobil již tři miliony vozů. To je poměrně úctyhodný výkon, kterého by však nikdy nedosáhla nebýt práce tamních dělníků, pro které se rozhodně nejedná o jednoduché zaměstnání.

hyundai-exoskelet-2

Exoskelet VEX svého nositele nikterak nelimituje

Foto: Hyundai

Montáž vozu na výrobní lince je totiž fyzicky velice náročnou prací, při níž se tělo dostává do řady nepřirozených a namáhavých pozic, které jej značně vyčerpávají. A aby automobilka svým zaměstnancům trochu pomohla, začala pro ně vyvíjet unikátní exoskelet, který jim s namáhavou prací pomůže.

lamborghini-sian-4-min

Přečtěte si takéLamborghini vstupuje do světa hybridů s nejvýkonnějším sériovým vozem, jaký byl v jeho dílnách postaven

Již v minulosti jsme vám přinesli ukázky řady exoskeletů, které pomáhají s držením těla nejen dělníkům, ale i osobám s tělesným postižením. Jedním takovým byl například Guardian XO Max od Sarcos Robotics, díky kterému sice uživatel získává nadlidskou sílu, ale zároveň připomíná jednoho z robotů Transformers. Za zmínku určitě stojí i nedávno představený robotický ocas, který vylepšuje schopnost lidského těla pracovat s rovnováhou.

Co se samotných automobilek týče, tak svůj exoskelet EksoVest vyvíjí Ford, BMW pracuje se společností Levitate a do vývoje podobných produktů investuje také Nissan, Mercedes-Benz, Volkswagen či Audi.

hyundai-exoskelet-1

Exoskelet VEX je oproti konkurenci lehčí a levnější

Foto: Hyundai

Vesty EXoskeleton, zkráceně VEX společnosti Hyundai, se od projektů ostatních automobilek však přeci jen trochu liší. Hyundai již v minulosti vyvíjelo exoskelet s názvem HRL, který měl sloužit jako kompenzační pomůcka pro paraplegiky. Nabyté znalosti se Hyundai rozhodla zužitkovat i při vývoji VEX a přináší jednoduchý, ale účinný exoskelet, který je určen pro dělníky, kteří často pracují s rukama nad hlavou, například při práci na podvozku vozu.

Lepší než konkurence

Celkem 2,5 kilogramu vážící exoskelet se připevňuje na trup těla, ke kterému se upevňuje popruhy na ramenou, hrudi a v pase. Díky jednoduché konstrukci a lehkým materiálům je váha VEX nižší o 22 až 42 % oproti podobným konkurenčním zařízením. Navíc svému nositeli umožňuje 100% rozsah pohybu, napodobuje pohyby ramen a kopíruje pohyb rukou. Míru podpory, kterou VEX nositeli propůjčuje, lze nastavit až na 12 různých úrovní.

„VEX poskytuje pracovníkům větší podporu při zatížení, zlepšuje jejich mobilitu a přizpůsobivost při práci v prostředí nad hlavou. Pracovníci ocení, jak lehce se VEX nosí a jak snadné je s ním pracovat,“ popsal novinku DongJin Hyun, vedoucí robotického týmu Hyundai Motor Group.

Podobná zařízení přinášejí benefity dělníkům i automobilkám. Pracovník se díky nim tak rychle neunaví, snižuje šanci na zranění a je schopen odvádět kvalitnější výkony, což mu může přinést lepší finanční ohodnocení. Naopak pro automobilku je vyšší produktivita práce žádoucí pro navyšování produkčních objemů. Zároveň podobné zařízení může zlepšovat přesnost pracovníka, což vede ke zlepšení kvality produktu.

Hyundai již VEX otestovala ve dvou svých závodech s pozitivními výsledky a nyní plánuje novinku zavádět i do dalších továren, takže se možná dočkají i v Nošovicích. Do komerční výroby by chtěla novinku dostat v prosinci toho roku s tím, že přesnou pořizovací cenu neuvedla. Hyundai prozradila jen to, že cena zařízení by měla být přibližně o 30 % nižší než podobné exoskelety konkurence, jejichž cena se v průměru pohybuje na částce 5 tisíc dolarů, tedy přibližně 117 tisíc korun. Z toho vyplývá, že Hyundai by VEX mohla prodávat za zhruba 80 tisíc korun.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.