Daniel Helcl z Topíte.cz: Digitální řemeslníci aneb výměna kotle musí být stejně snadná jako nákup na e-shopu

Daniel HelclDaniel Helcl

topite-cz-helcl-naprstek-svedaInsider

Foto: Topíte.cz

Zakladatelé Woltairu (dříve Topíte.cz) Jiří Švéda, Daniel Helcl a Karel Náprstek

0Zobrazit komentáře

Tradiční řemesla i přes postupnou digitalizaci zůstávají víceméně stejná. Mění se však složení zákazníků, kteří jednotlivé řemeslné služby poptávají a vyžadují jejich okamžitou dostupnost kdykoliv a kdekoliv. Právě na tuto nastupující internetovou generaci, odchovanou moderním ecommerce, se rozhodl se svojí novou službou Topíte.cz zaměřit podnikatel Daniel Helcl.

V České republice je asi 38 tisíc platných topenářských živnostenských oprávnění. Většina topenářů dělá sama na sebe, existuje pouze několik málo firem, které pod sebou sdružují maximálně tři nebo čtyři zaměstnance. Moderní přístup v poskytování řemeslných prací je pojem, který u nás doposud prakticky neexistoval.

Na trhu tak úplně chybělo něco, co sám nazývám „řemeslo jako služba“ – služba pro lidi odchované e-commerce a s okamžitou dostupností prakticky jakéhokoliv zboží. Sehnat dobrého řemeslníka totiž může být kolikrát otázkou i několika měsíců a zákazníci logicky mají problém tak dlouhou dobu tolerovat.

Eskalující startupový boom naštěstí v pravou chvíli prokázal, že je možné objednat si topenáře jednoduše přes mobil nebo přes web, do týdne mít nový kotel a servisní prohlídky na pět let dopředu. Stejným způsobem, jako si zajistíte odvoz autem nebo se objednáte k holiči. Tak vzniklo Topíte.cz.

topite-cz-daniel-helcl-min

Foto: Topíte.cz

Daniel Helcl, spoluzakladatel startupu Woltair (dříve Topíte.cz)

Začali jsme s online kalkulačkou, která po zadání několika bodů pošle během chvilky e-mailem orientační cenovou nabídku. Pracujeme na celkové digitalizaci od kalendáře pro návštěvy u zákazníků až po automatické připomínky servisu. Všechny doklady a návody řešíme online, a tak máme vždy přehled o zákazníkovi a nemusíme se například složitě doptávat, jaké řešení jsme historicky instalovali.

Řemeslo funguje na stejném principu desetiletí

Od snu k realizaci je ale dlouhá cesta. Cíl je prostý: zákazník se nebude starat o nic, odpovědnost ponese firma. Jak jednoduché, že? Jde ale o něco, co v oboru řemesel ještě nikdo nezkusil.

Pravda, nepřály tomu podmínky a úskalí takového plánu jsou četná. Plně digitalizovat topenářskou firmu s sebou nese velké investice. V první řadě do IT podpory. Software, který bude přesně rozumět tomu, kdo co dělá, na které místo je třeba vyslat nejen topenáře, ale také zedníka, kdy je třeba mít pro řemeslníka připravenou velkou dodávku, jakou výbavu s sebou bude potřebovat a další.

hyundai-exoskelet-5

Přečtěte si takéHyundai vyvinula extrémně lehký exoskelet, který dělníkům ulehčí montáž vozů. Pomáhat by mohl i v ČeskuHyundai vyvinula extrémně lehký exoskelet, který dělníkům ulehčí montáž vozů. Pomáhat by mohl i v Česku

Program si musí umět dát jednotlivá data dohromady a co nejefektivněji s nimi pracovat. Jinak se může stát, že řemeslník bude před vaším domem stát sice načas, ale bez kotle.

Dál je nutné přesvědčit investory. Zkoušeli jste někdy přesvědčit peněžního mága o tom, že umíte vymalovat byt pistolí na americkou retuš? Ano, jde to, ale hledáte tak trochu futurologa. Naštěstí žijeme v době, kdy už máme aplikace na úplně všechno a potřeba modernizace je cítit všude.

craftsman

Modernizovat se musí i řemesla

Řemeslo funguje na stejném principu několik desetiletí, přičemž zákazníci i samotní řemeslníci mezitím vyměnili psací stroje za smartphony a tlusté detektivky za kindly. A i opatrní investoři si už všímají, že nastal ten pravý čas, a hledají příležitosti.

Výzvou bylo také najít tu správnou partu pro digitalizaci topenařiny. Společnou vizi jsme přivedli k životu společně s Karlem Náprstkem a Jiřím Švédou, kteří o modernizaci svého řemesla již nějakou dobu uvažovali. Vytvořili jsme projekt, které propojuje svět technologií a řemesel.

Řemeslnické firmy musí modernizovat

Marketplace řemesel tak, jak ho vidím, je v podstatě strašně jednoduchá a logická vize. Na jedné straně služby je zákazník, na druhé dodaná práce. Vše mezitím má na starosti firma a klienta to nemusí vůbec nijak trápit.

Zajímáte se o to, jakým způsobem vám potravinový e-shop kompletuje nákup nebo kolik na tom pracuje lidí? Já ne. A přesně tam s Topíte.cz míříme. Do karet nám hraje také to, že popularita učebních oborů roste a čerství absolventi chápou digitalizaci a smart zařízení jako naprostou samozřejmost a součást jejich života.

Mladá generace dneška má v průměru staženo zhruba 35 aplikací. Nainstalované tři to-do aplikace, dále čtyři různé kalendáře a dva časové trackery. Řemeslnické firmy tedy budou muset modernizovat už kvůli svým mladým zaměstnancům, nejen kvůli zákazníkům.

V neposlední řadě řešení v podobě modernizace vítají také zkušení řemeslníci. Jsou rádi, že se díky automatizaci administrace mohou věnovat pouze topenářské práci jako takové a přímému styku se zákazníkem. Proto se totiž rozhodli dělat řemeslo, ne aby jen neustále hlídali diář, řešili účetnictví a zmeškané hovory.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Diskuze (0)

Novinka

Anonym